Paskaitų ir pokalbių ciklas „Kas nėra fotografija?“ NDG
artnews.ltBalandžio 3-23 dienomis Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) vyks paskaitų ir pokalbių ciklas „Kas nėra fotografija?“. Gyvename poskaitmeninės ir pointernetinės epochos laiku, kai tiek vieno, tiek kito reiškinio egzistavimas nebekelia nuostabos ir netgi laikomas banalybe, suvokiant juos kaip natūralią duotybę. Mūsų kasdienybė – ir tikrovė, ir virtualybė – perpildytos nepaliaujamo vaizdų srauto. Socialinių ir technologinių pokyčių veikiama, iš esmės pasikeitusi vizualioji kultūra keičia ir mūsų mąstymą, ir tai, kaip patiriame tikrovę. Fotografijos medija, esanti šių transformacijų epicentre, plečia savo lauką ir kelia naujų klausimų.
Paskaitų ir pokalbių ciklu „Kas nėra fotografija?“ siekiama nužymėti šiuolaikinės fotografijos problematikos lauką: aptarti esminius fotografijos medijos pokyčius ir jos specifiškumą, varomuosius kaitos veiksnius bei sąvokas, kurias permąstyti skatina nauja fotografijos kultūrinė padėtis.
Balandžio 3 d., ketvirtadienis, 18 val.
Nacionalinės dailės galerijos auditorija
Besiplečianti fotografija: XXI amžiaus klausimai
Diskusijos dalyviai: Agnė Narušytė, Gintaras Didžiapetris, Jurij Dobriakov, Paulius Petraitis
Moderatorė Ieva Mazūraitė-Novickienė
Fotografijos laukui poveikį daro platesnės kultūrinės ir socialinės slinktys. Jis plečiasi ne tik technologiniu, bet ir vaizdų kūrimo taktikų, jų cirkuliavimo bei naujų prasmių radimosi požiūriais. Ilgai fotografijos esme laikytas gebėjimas liudyti realybę („taip buvo”) (po)skaitmeninėje erdvėje yra permąstomas: ieškant naujo santykio, keičiasi ne tik vaizdo kūrimas, bet ir vartojimas. Diskusija kels klausimus, kaip galima iš naujo apibrėžti ir aktualizuoti fotografiją šiandien, kaip orientuotis jos besiplečiančiame modusų ir prasmių lauke, paliečiant šiuolaikinės fotografijos problematiką ir lietuviškame kontekste.
Balandžio 9 d., trečiadienis, 18 val.
Nacionalinės dailės galerijos auditorija
Fotografija institucijoje: formavimas ir dabarties tendencijos
Paskaitą skaitys Paulius Petraitis
XXI amžiuje fotografija, regis, galutinai laimėjo institucionalizavimo kovą. Tačiau ilgo bandymo patekti į hierarchinę muziejaus erdvę rezultatas yra kompromisinis: fotografijos medija dalį savo galių savarankiškai formuoti meninį diskursą ir išraiškos kryptis turėjo perleisti institucijai. Naudodamasis paties sudaryta „Contemporary Photography” knyga, kurioje nestandartiškai ir žaismingai nagrinėjami dabartiniai trendai meninėje fotografijoje, paskaitos autorius juos polemiškai pristatys ir aptars. Kas slypi už tam tikrų motyvų ir jų skatinimo fotografijoje? Ką jų mąstymas atvaizdais kalba apie platesnį medijos ir vaizdų kultūros kontekstą? Kas šiandien yra „galios sostai”, formuojantys fotografijos diskursą muziejinėje erdvėje?
Paulius Petraitis yra vaizdų kultūros teoretikas, nepriklausomas kuratorius, fotografas. Jo kuruota paroda-projektas „Sraunus”, tyrinėjanti progresyvią fotografiją ir naujas eksponavimo galimybes, buvo pristatyta aštuoniuose įvairių šalių miestuose. Užsiima savileidybos praktika ir teorija, kuravo savileidybos festivalį „Lentyna” (NDG, 2012). Svarbiausios menininko knygos: „Untaken Photographs” (Booklet Press), „Contemporary Photography” (Lodret Vandret). P. Petraitis yra Londono Midlsekso universiteto vizualumo studijų doktorantas.
Balandžio 17 d., ketvirtadienis, 18 val.
Nacionalinės dailės galerijos auditorija
Lietuvos fotografija po postfotografijos
Paskaitą skaitys Jurijus Dobriakovas
Gimstant naujoms fotografinėms srovėms ir į dialogą įsiliejant kelioms šiuolaikinės lietuvių fotografijos istorijos versijoms, kyla poreikis apmąstyti paskutinių dešimties metų procesus ir šiandieninę situaciją Lietuvos fotografijoje. Kas tiesiogiai ar netiesiogiai pretenduoja į šiuolaikinės lietuviškos fotografijos vardą ir kokie yra santykiai tarp skirtingų šiandien egzistuojančių „mokyklų”? Kas nutiko fotografų, menininkų ir tyrinėtojų kartai, pasiūliusiai naują požiūrį į fotografinį atvaizdą ir kalbėjusiai apie postfotografinį būvį bei fotografijos perkėlimą į šiuolaikinio meno lauką? Ar po projekto „Vietos karta: atvaizdas, atmintis ir fikcija Baltijos šalyse” (2011) šioje srityje įvyko kas nors reikšminga ir kokį pėdsaką ta karta paliko fotografijoje prieš ištirpdama platesniuose šiuolaikinio meno kontekstuose? Su tuo susijęs kitas svarbus klausimas: ar pati fotografija paliko pėdsaką šios kartos menininkų kūryboje?
Jurijus Dobriakovas yra šiuolaikinės kultūros tyrinėtojas, kritikas ir vertėjas. Dėsto fotografijos teoriją, medijų etiką ir medijų studijas Vilniaus dizaino kolegijoje. Publikuoja tekstus įvairiuose Lietuvos ir užsienio kultūros bei meno leidiniuose, dalyvauja leidybos projektuose, konferencijose, seminaruose. Domisi psichoanalize, medijų teorija, fotografijos filosofija, urbanistika ir psichogeografija.
Balandžio 23 d., trečiadienis, 18 val.
Nacionalinės dailės galerijos auditorija
Vaizdų srautas ir online mąstymas
Diskusijos dalyviai: Inesa Pavlovskaitė, Kristupas Sabolius, Natalija Arlauskaitė, Vytautas Michelkevičius
Moderatorius Paulius Petraitis
Skaitmeninis amžius ne tik pasiūlė naujus fotografijos reprezentacijos būdus, bet pakeitė ir jų naudojimą. Vis didėjantis nuotraukų kiekis ir nuolatinis vaizdų srautas skatina svarstymus, kaip šie medijos pokyčiai veikia visuomenę ir kokie socialiniai veiksniai lemia pačios medijos kaitą. Internetinė erdvė (blogai, vaizdų dalijimosi terpės, socialiniai tinklai) tampa nauju atvaizdo prasmių lauku ir naująja jo ekonomika. Diskusijoje į besiplečiančios fotografijos reiškinį žiūrima kaip į mąstymo, o ne technologinį lūžį. Ar galime kalbėti apie naujo – online – mąstymo vaizdais buvimą? Kokios sąlygos apibrėžia naują jo terpę ir kas būdinga tokiam mąstymui? Kaip tai veikia vaizdų autorystės, cirkuliacijos ir (de)kontekstualizavimo problematiką vizualiosios kultūros erdvėje?
Ciklo programą galite atsisiųsti čia.
Ciklo iniciatoriai ir kuratoriai: Dovilė Tumpytė, Paulius Petraitis
Iliustracijoje: Andreas Ervik. Žydintis ir vaisingas derinys/A Blooming and Fruitful Combination, 2013
http://andreaservik.com/