Paroda „David Goldblatt: (Ne)matomos struktūros“ Nacionalinėje dailės galerijoje
artnews.ltIki vasario 9 d. Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) veikia paroda „David Goldblatt: (Ne)matomos struktūros“.
Būdamas be galo jautrus ir atidus apartheido laikotarpio socialinėms problemoms ir po jo žlugimo vykusiems virsmams visuomenėje, Goldblattas visa savo kūryba atskleidžia, ugdo ir liudija kritišką bei sąmoningą žvilgsnį į būtį. Parodoje pristatoma daugiau nei šimtas fotografijų, leidžiančių visapusiškai pažvelgti į Goldblatto kūrybą, įskaitant fotografijas iš svarbiausių jo serijų, tokių kaip Kasyklose, Afrikanai fotografijose, Buksburge, Sovetas ir Struktūros.
Struktūros – tai monumentalus Davido Goldblatto fotografijų ciklas, pradėtas 1983 m. ir tęstas daugiau nei tris dešimtmečius. Jame matyti dar kolonijinį laikotarpį menanti vizuali Pietų Afrikos viešųjų erdvių ir peizažų istorija. Bažnyčių, paminklų, viešųjų pastatų, miesto ir agrarinio kraštovaizdžio fotografijose autorius atskleidžia, kaip visos struktūros atspindi jų kūrėjų ir naudotojų požiūrį bei įsitikinimus. Anot Goldblatto, tai, kokią aplinką kuriame, ypač architektūriniais ir panašiais elementais, „iškalbingai atskleidžia mūsų poreikius, polinkius, įgeidžius ir vertybes“.
Parodos skyriuje Pirmieji ciklai pristatomi pirmieji Goldblattui pripažinimą pelnę fotografijų ciklai. Nors fotografuoti pradėjo dar paauglystėje, profesionaliai šios veiklos ėmėsi tik nuo 33-ejų. Tuo metu dirbdavo įvairioms korporacijoms ir žurnalams, tačiau skyrė laiko ir asmeniniams kūrybiniams sumanymams. Pirmame brandžiame Goldblatto fotografijų cikle Kasyklose dėmesys sutelkiamas į aukso kasybos pramonę, kuri buvo Pietų Afrikos ekonomikos pamatas beveik visą XX amžių. Afrikanai fotografijose atskleidžia daugiausia Pietų Afrikos kaimo vietovėse įsikūrusių ir dažnai neturtingų baltųjų kasdienybę. Praėjus dešimtmečiui Goldblattas fotografavo juodaodžius, gyvenusius Sovete, rytiniame Johanesburgo pakraštyje įsikūrusiame didžiausiame rasinės atskirties principu suformuotame Pietų Afrikos gyvenamajame rajone. Vėliau fiksavo viduriniosios baltųjų klasės gyvenimą Boksburge, mažame miestelyje netoli Johanesburgo. Kiekvienoje serijoje centrinę poziciją užima žmonės. Fotografas įamžina juos gyvenamosiose erdvėse, kartu fiksuodamas aplinką, kurią jie suformavo ir kuri formuoja juos.
Davidas Goldblattas (1930–2018), vienas svarbiausių Pietų Afrikos fotografų, visa savo kūryba atskleidžia, ugdo ir liudija kritišką bei sąmoningą žvilgsnį į būtį. Toks sąmoningas stebėjimas yra tam tikra dalyvavimo forma, nes nuodugnus pažinimas leidžia suprasti, o supratimas – priimti sąmoningus sprendimus. Goldblatto romios ir, atrodytų, nereikšmingos fotografijos visai ne tokios. Kiekvienas peizažas, portretas ar pastato fotografija talpina daugybę sluoksnių, o norint juos suvokti žiūrovui reikia laiko ir pastangų – tuomet iš parodos išeinama pasikeitus.
Kuratorė Karolina Ziębińska
Architektas Mindaugas Reklaitis
Dizainerė Ugnė Balčiūnaitė
Koordinatoriai: Ugnė Makauskaitė, Giedrius Gulbinas
Renginių ir edukacinių užsiėmimų programų koordinatorės: Goda Aksimatauskaitė, Austėja Tavoraitė, Kotryna Markevičiūtė, Eglė Nedzinskaitė, Beatričė Mockevičiūtė
Vertėja Evelina Slavinskienė
Kalbos redaktorės: Laura Patiomkinaitė-Čeikė, Emma Stirling
Audiovizualinio turinio inžinierius Vytautas Narbutas
Instaliavimo komanda: Vadimas Šamkovas, Vidas Juršėnas, Dainius Markevičius, Tomas Orlovas, Lukas Narvilas, Norbertas Hincas, Andrius Ivanovas, Tomas Karolis Kucharskis, Salvijus Misevičius
Fotografijos: Gintarė Grigėnaitė