Paroda „Daiktų formos, kaukolių formos, meilės formos“ „Paris Photo“ mugėje
artnews.ltLapkričio 7–10 d. „Paris Photo“ fotografijos mugėje veikė Lietuvos autorių ekpozicija „Daiktų formos, kaukolių formos, meilės formos“ iš Nacionalinės Prancūzijos bibliotekos, Pompidou centro ir Lietuvos fotomenininkų sąjungos fondų.
Praeito amžiaus septinto dešimtmečio pabaigoje 22 Lietuvos fotografų dėka Prancūzijos nacionalinėje bibliotekoje atsidūrė 1600 dovanotų atspaudų. Šis kolekcija, kurios centre yra itin talentinga fotografų karta, daugiausia dirbusi 1960–1980 m., kuriai būdingos amžinos, metafizinės temos. Panteistinis santykis su gamta, glaudūs ryšiai tarp žmonių ir gyvūnų pasaulio, kartų sugyvenimas ir egzistencinis nerimas: šie kūriniai vaizdžiai iliustruoja šalį, kurios tankūs miškai, pasipriešinimo dvasia ir aistra poezijai susijungė ir sukūrė galingą ir daugialypę tapatybę. Lietuvos fotografijos mokykla tuo metu turėjo unikalią reputaciją visoje Sovietų Sąjungoje ir už jos ribų, kuri buvo žinoma kaip besipriešinanti „socialistinio realizmo“ diktatui ir praktikuojanti jautrų ir daugiareikšmį tikrovės vaizdavimą.
Neseniai, ruošiantis Lietuvos sezonui Prancūzijoje, Pompidou centras inicijavo Lietuvos fotografijos įsigijimų ciklą, suburiantį vėlesnės kartos (daugiausia 1980-ųjų ir 1990-ųjų) menininkus. Atitrūkę nuo vyresniųjų, vis dar kovodami su valstybės prievarta, nepaisant politinio „atšilimo“, šie menininkai išsiskiria skeptiškumu, santūrumu arba, priešingai, įžūlumu. Kasdienybė kartais pavirsta į kurioziškus fragmentus, kartais į tragikomiškas kompozicijas; nuobodulys į mistišką patirtį; vienatvė į intymumo teatrą. Eksperimentavimas, atlikimas ir terpės trūkumas keičia fotografijos kontūrus. Atsiranda daugiau moterų fotografių.
Atrinktus darbus iš šių dviejų institucijų, spragas užpildo projekto partnerio ir istorinė institucijos – Lietuvos fotomenininkų sąjungos – kolekcijos darbai. Taip pat eksponuojami ir keli šiuolaikinių autorių kūriniai, demonstruojantys savo istoriją suvokiančios scenos gyvybingumą. Kiekvienas iš šių kūrinių užmezga savo dialogą su ankstesnėmis kartomis. Tačiau skaudūs prisiminimai apie netolimą praeitį, suaktyvinti dabartinių krizių, taip pat naujas pasaulinių aplinkosaugos problemų suvokimas, pakeitė menines praktikas ir fotografų žvilgsnį į savo pasaulį.
Parodos pavadinimas pasiskolintas iš Manto Balakausko eilėraščio.
Renginiui buvo specialus žurnalo FOTOGRAFIJA numeris.
Parodos kuratorė: Sonia Voss
Parodos architektas: Cyril Delhomme
Parodos autoriai: Vytautas Balčytis, Algimantas Bareišis, Violeta Bubelytė, Alfonsas Budvytis, Vitalijus Butyrinas, Milda Drazdauskaitė, Algimantas Kunčius, Vitas Luckus, Alvydas Lukys, Aleksandras Macijauskas, Deimantas Narkevičius, Remigijus Pačėsa, Andrej Polukord, Romualdas Požerskis, Romualdas Rakauskas, Janina Sabaliauskaitė, Gytis Skudžinskas, Vytautas V. Stanionis, Antanas Sutkus, Indrė Šerpytytė, Algirdas Šeškus, Virgilijus Šonta, Remigijus Treigys, Gintautas Trimakas, Raimundas Urbonas, Julius Vaicekauskas, Rimaldas Vikšraitis, Stanislovas Žvirgždas.
Paroda „Daiktų formos, kaukolių formos, meilės formos” yra Lietuvos kultūros sezono Prancūzijoje dalis.
Fotografijos: Gytis Skudžinskas