Medijų meno festivalis „ENTER’12“ Šiauliuose

2014 m. gegužės 6 d., Antradienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
enter

Gegužės 8 – 10 d. vyks Šiaulių dailės galerijos organizuojamas Medijų meno festivalis „ENTER’12“.

Medijų meno festivaliams didelių pastangų kurti naujas koncepcijas nereikia. Jas diktuoja nuolat kintanti skaitmeninių technologijų raida ir jos įtaka visuomenės gyvenimui. Svarbiausia suspėti reaguoti į pokyčius, aprėpti problemas ir numatyti perspektyvas.

Būtent toks pagrindinis ir šių metų „Enter” festivalio tikslas. Visų pirma, tai skaitmeninę tikrovę interpretuojančios ir ją perkuriančios medijų meno parodos. Trys kuratorės iš Londono Elaine Tam ir Judith Nezri kartu su Geiste Kinčinaityte specialiai šiam festivaliui paruošė teminę parodą “(De)Tour”. Tokio lygio paroda festivalyje rengiama pirmą kartą. Šioje tarptautinėje parodoje bus pristatomas platus ir dinamiškas kūrinių diapazonas, kurio autoriai yra tiek ambicingus žingsnius bežengiantys jaunieji, tiek jau žinomi įvairių šalių menininkai, kuriuos vienija aplinkkelio (détournement) idėja. Tai kvietimas įsitraukti į kūrybišką žaismą tarp medijų, menininkų ir lankytojų. Kitą festivalio parodą pristato perpektyvus medijų menininkas Tomas Daukša. Jo parodos pavadinimas – „Point of return“ arba „PR“ – aviacijoje bei fizikoje naudojamo termino „Point of no return“ (PNR) perdirbinys. „Point of return“ yra autorinė nuoroda į uždarą sistemą. Ši idėja ir vienija parodoje rodomus darbus.

Dar viena Audriaus Šimkūno ir Jurgitos Žvinklytės instaliacija bus orientuota į audiovizualiai perkuriamas lietuviškų vietovaizdžių prasmes. Festivalis ne tik rodo, bet ir diskutuoja. Judančių vaizdų seminare bus aptariamos jaunimo kino edukacijos problemos, VDU, ŠU medijų meno studijų specifika, menui skirta internetinė televizija. Edukacinėje festivalio programoje tradicines fotografavimo pamokas keis dizaino, robotų kūrimo užsiėmimai, peržiūrose matysime autorių pristatomas ir komentuojamas Lietuvos animacinio meno naujoves.

Rimtąją eksperimentinės muzikinės programos dalį šį kartą reprezentuos keturių kompozitorių kvartetas „DIISSC Orchestra”. Šis intriguojantis koncertas vyks „Elnio“ fabrike. Neabejotina, kad vaiduokliška pramoninio paveldo erdvė ir aktuali muzika auditorijai sukurs įdomų dialogą. „Elnio“ fabrike vyks ir kiti svarbūs renginiai. Tai žinomos nūdienos lietuvių videomenininkės A. Maknytės video archyvo fragmentų miksas, dalyvaujant rašytojui ir skaitovui R. Rastauskui. Klausytojai ir žiūrovai galės pasinerti į nesibaigiantį įvairiausio pobūdžio klipų, vaizdų ir anonimų laiškų, dienoraščių, erotinių istorijų srautą. Ten pat vyks ir elektroninės muzikos eksperimentatorių „LYS”, “ ir „> t4.mid<” meditacijos bei baigiamasis naktinis festivalio „Close Party” renginys. Pagrindinius festivalio įvykius lydės meninės akcijos, performansai, improvizuotos parodos.

PROGRAMA:
Gegužės 8 d., ketvirtadienis

ENTER MENAS. 17.00 val.
Festivalio atidarymas.
Medijų meno paroda „(De)Tour”. Dalyvauja: Johann Arens, Oliver Hickmet, James Howard, Lottie Hughes, Evelina Kerpaitė, Geistė Kinčinaitytė, Alana Lake, Rachel Libeskind, Sasha Litvintseva, Jacob Love, Vladislav Novicki, Sabrina Ratté, Maja Rozbicka, Nicolas Sassoon, Imantas Selenis, Rūta Songailaitė, Sven Steinhauer, Dan Szor, Gedvilė Tamošiūnaitė, Anne de Vries. (Kuratoriai: Hand That Feeds Elaine Tam ir Judith Nezri kartu su Geiste Kinčinaityte).
Tomo Daukšos paroda „Point of Return”.
Audriaus Šimkūno ir Jurgitos Žvinklytės instaliacija (kuratorius „Drevinė pušis“) + grupė „Sala“.
Grupės „Draugystės prospekto konstruktorius“ projektas.
Atidarymo garsas: Fingus & Co.
Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245.

ENTER PARTY. 21.00 val. 
Sraunus (Live).
„Blic Bar”, Tilžės g. 155.

Gegužės 9 d., penktadienis

ENTER VAIZDAS. 16.00 val.
Diskusija apie judančių vaizdų perspektyvas.
Kino edukacija „Skalvijos” kino akademijoje, pristato Augustė Kavaliaukaitė. Kultūra ir menas internetinėje televizijoje „Jansas TV”, dalyvauja Evaldas Jansas.
VDU naujųjų medijų menas, pristato Rimantas Plungė.
Šiaulių menų fakulteto studentų stop kadro animacinių filmų programa „Kambariai”, kuratorius Virginijus Malčius.
Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245.

ENTER TEKSTAS + VAIZDAS. 18.00 val.
„Atkarpos”, tęstinis video projektas. Aurelija Maknytė (vj makaura). Balsas – Rolandas Rastauskas RoRa.
TEMINIAI SKAITYMAI: NEPAKAVOTA BIRUTĖ, dalyvauja
Auris Radzevičius – tekstas, video, vokalas;
Raimundas Eimontas – sunkios gitaros, klavišai;
Gintautas Velykis – sunkios gitaros;
Andrius Pūkis – būgnai, visi.
Madam FuFu paroda “Garbanoto plauko istorija”.
Andriaus Navakausko ir Edgaro Bekerio foto projektas “Užrauginti”.
Radvilės Juozapaitytės foto projektas “Matymai”.
Fabrikas „Elnias”, Vilniaus g. 72, Šiauliai

ENTER MUZIKA. 20.00 val.
Antano Jasenkos, Vytauto V. Jurgučio, Jono Jurkūno ir Martyno Bialobžeskio kvartetas „DIISSC Orchestra”.
Fabrikas „Elnias”, Vilniaus g. 72, Šiauliai

Gegužės 10 d., šeštadienis

ENTER EDUKACIJA. 12.00 val. 
Seminaras „Mano Kitoks Dizaino Gidas”. Vedėja Alberta Vengrytė.
Vaizduotės pratybos vaikams. Pristato „Išmanioji mokykla”.
Rolando Parafinavičiaus fotografijos pamoka „Šviesos galia: subjauroti ar romantizuoti?”
Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245.

ENTER ANIMACIJA. 15.00 val. 
Animacinio filmo „Neeuklidinė geometrija“ pristatymas. Vedėjai Skirmanta Jakaitė – dailininkė animatorė ir Solveiga Masteikaitė – tekstų kūrėja, scenaristė.
Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245.

ENTER GARSAS. 20.00 val. 
„LYS”. „> t4.mid<”(Aistė Meidutė – eilės, Vadim Korotajev – muzika). Performansas “5D”.
ENTER CLOSE PARTY. 22.00 val.
Fabrikas „Elnias”, Vilniaus g. 72, Šiauliai.

Medijų pasaulis, regisi, nuolat laukia, kol mes — visiškai netikėtai ir nenumatytai — aptiksime užslėptas jo galias. Mums, anestezuotiems estetizuotos šiuolaikybės, belieka klajoti po šio pasaulio ženklų tankmes. Tik tokiu būdu atsiveria galimybės meninei intervencijai, kurios sukelta įprastų naratyvų kaita gali perkelti pažįstamus ženklus į naujus kontekstus.

Tačiau ženklai neišvengiamai autonomiški, jų gyvenimai driekiasi toli už mūsų biografijų, o jų istorijos siekia laikus dar iki mūsų atsiradimo. Į dabartį šiuos ženklus menininkai sugrąžina tik nuorodų dėka. Atitinkamai kūrybiniai apropriavimo ir postprodukcijos procesai sukuria naujas prasmes arba panaikina senąsias, o parodos žiūrovai tampa šių prasmių įveiksmintojais. Tokiu būdu subjektyvios skaitytojo interpretacijos įsijungia į kūrinių vartojimą, kuris tuo pačiu yra ir kūrybinis režimas — jo dėka meno kūrinys sukuriamas trečiąkart. Šis interpretavimo veiksmas dėl prasminio ir estetinio neapibrėžtumo gali sukelti frustraciją, tačiau būtent toks meno kūrinių neapčiuopiamumas ir atvirumas suvokimo metu atsirandantiems pokyčiams ir tampa objektu stulbinančiai refleksijai apie mūsų pačių nepastovumą.

Pagreitį įgavusioje kopijų cirkuliacijoje dalyvauja tiek generatyvinė atvirojo kodo kultūra, tiek daugialypiškumas ir skaitmenizacija. Visuminė šių kūrinių prigimtis, leidžianti jiems egzistuoti daugelyje erdvių ir laikmečių vienu metu, žymiai praturtina originalo sampratą ir atveria paralelinius suvokimo aplinkkelius. Meninio objekto vertė jau nebepaklūsta įpročiui garbinti vienetinį originalą. Tokiõs meno objekto infliacijos kontekste vertė formuojama praktikuojant masinį vartojimą ir alternatyvų pritaikymą bei manipuliuojant turiniu, estetika ir forma. Standartu tampa net antrarūšiškumas, jei tik jis atitinka reikiamą kūrybinį kriterijų ir lieka funkcionuoti atitinkamoje schemoje. Nors ši vizualinė bei naratyvinė dinamika ir atliepia šiuolaikines realijas, nuo kurių priklauso pačių meno kūrinių vertybinis statusas, tačiau kūriniuose akcentuojamos jungtys ir pertrūkiai vis tik leidžia atsirasti netikėtiems senų ir naujų prasmių sambūviams.

Visų šių koncepcijų amalgamą bandančioje užčiuopti parodoje (De)Tour darbai pateikiami žaismingomis ir glaudžiomis tarpusavio sąsajomis apjungtose multimedijinėse bei įvietintose instaliacijose. Parodoje pristatomas platus ir dinamiškas kūrinių diapazonas, kurio autoriai yra tiek ambicingus žingsnius bežengiantys jaunieji, tiek jau žinomi menininkai, kuriuos vienija aplinkkelio (détournement) idėja. Tai kvietimas įsitraukti į kūrybišką žaismą tarp medijų, menininkų ir lankytojų. Tai tuo pačiu ir siekis iškelti klausimą apie sąlygas, kuriomis egzistuoja menas šiandien. Jei mes galime leisti sau tokias žaismingas medijų ir meno formų transformacijas, jei esame pajėgūs priimti jas šiuolaikinio meno praktikose, tuomet kaip ir kodėl tai turi skirtis nuo mūsų kasdienių interakcijų su medijomis?

Kuratoriai: HAND THAT FEEDS Elaine Tam ir Judith Nezri, kartu su Geiste Kinčinaityte.

Menininkai: Johann Arens, Oliver Hickmet, James Howard, Lottie Hughes, Evelina Kerpaitė, Geistė Kinčinaitytė, Alana Lake, Rachel Libeskind, Sasha Litvintseva, Jacob Love, Vladislav Novicki, Sabrina Ratté, Maja Rozbicka, Nicolas Sassoon, Imantas Selenis, Rūta Songailaitė, Sven Steinhauer, Dan Szor, Gedvilė Tamošiūnaitė, Anne de Vries.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *