.
2016    08    24

Julijaus Balčikonio ir Gretos Barbarskaitės paroda „MIKROGENTIS“ galerijoje „Artifex“

artnews.lt

Artifex_plakatas_mikrogentis2016_p

Rugpjūčio 27 d. 17 val. VDA Tekstilės galerijoje „Artifex“ atidaroma Julijaus Balčikonio ir Gretos Barbarskaitės paroda „MIKROGENTIS“.

Ankstyvieji žemdirbiai (Natufijos kultūra 12 500 – 9 500 pr. m. e.) savo mirusiuosius laidodavo iškasdami duobę po savo būsto grindimis. Po kurio laiko, kuomet smėlyje palaidotas kūnas karštame ir sausame klimate mumifikuodavosi, gentainiai iškasdavo palaidojimą ir nuimdavo velionio galvą, kurią naudodavo apeiginiais tikslais. Vėlesnėse akmens amžiaus kultūrų gyvenvietėse randamos kaukolės, aplipdytos moliu. Šis aplipdymas atkartodavo mirusiojo veido bruožus tam, kad kaukolė įgautų portretinį panašumą. Manoma kad tokio ritualo prasmė buvo suvokiama kaip mirusio artimojo prikėlimas naujam gyvenimui. Tokie moliniai „portretai“ dažniausiai randami gyvenamuose būstuose. Todėl archeologai spėja, jog tai galėjo reikšti simbolinį velionio dalyvavimą šeimos gyvenime. Galima išvesti paralelę, kad būtent šios apeigos davė pradžią portreto žanro gimimui – nuo sarkofago kaukių, romėniškų biustų, aliejinės tapybos iki fotografijos. Taip mūsų protėviai iki šiol lydi mus, stebi mus, dalyvauja mūsų kasdieniame gyvenime žvelgdami iš fotografijų. Jie jau nebepasiima į kapus savo veiklos atributų: ginklų, įrankių ir turtų. Šios „įkapės“ dažniausiai yra saugomos gyvųjų gentainių kaip šeimyninės relikvijos, o kartais tebėra naudojamos buityje. Istorinės aplinkybės lėmė, kad statistinės europiečių šeimos narių kiekis palaipsniui mažėjo, todėl paveldimų šeimyninių relikvijų ir panašių artefaktų pas daugelį mūsų kaupiasi vis daugiau. Todėl bėgant laikui, jie apima vis daugiau šeimos kartų ir skirtingų, per santuoką susijungusių, šeimų.

Kuriant naują šeimą šis praeities šleifas savotiškai susimaišo – skirtingų šeimų, kraštų ar net tautų istorijos bei artefaktai apsigyvena greta, užmezga dialogus, susipina nenumatytais ryšiais ir ima kurti naujus pasakojimus. Parodoje skirtingi istoriniai artefaktai tarsi šnekasi ir komentuoja vienas kitą. Pradedant senomis fotografijomis, iš kurių į mus žvelgia prosenelių veidai, juose užfiksuotais laikmečio ženklais, baigiant šimtmetį jau skaičiuojančiais buities rakandais, šiandien atrandančiais visai naujas pritaikymo funkcijas – tarp visų objektų galima atrasti intriguojančių sąryšių. Per šiuos istorinius reliktus, skirtingų žmonių gyvenimai, egzistavę tarsi atskiros paralelės, netikėtai susikerta ties geografinėmis vietomis bei panašiomis biografinėmis aplinkybėmis.

Ekspozicijoje „Mikrogentis“ pristatomi kūriniai yra „ready made“ asambliažai, sudaryti iš abiejų autorių šeimų paveldo. Per pasirinktus objektus, jų grupavimą ir komponavimą tarpusavyje, atskleidžiami sąlyčio taškai, kurie iš skirtingų priešistorių kuria naują bendrą mitą.

Paroda veiks nuo rugpjūčio 27 d. 17 val. iki rugsėjo 2 d. 18 val.