Audio žurnalas
. PDF
2014    12    04

Chun Hua Catherine Dong paroda „Vizualinė įkūnytos gėdos poetika“ VDU menų galerijoje „101“

artnews.lt

Dong_II

Gruodžio 9 d., 17 val., VDU menų galerijoje „101“ (Muitinės g. 7) bus pristatyta menininkės Chun Hua Catherine Dong (Kanada) paroda „Vizualinė įkūnytos gėdos poetika“, kurioje, pasitelkus fotografijos, video ir performanso raiškos formas, tiriama vizualinė gėdos kultūra.

Gėdos jausmas – tai įgimta žmogaus reakcija, kurios šaknys glūdi vaikystės patyrimuose, o taip pat yra susijusi su seksualumu ir žmogaus kūną reguliuojančiomis kultūrinėmis normomis. Tai komplikuotas, universalus ir skausmingas afektas, susiejantis subjektą su jo socialine aplinka. Gėda yra paremta santykiu tarp savęs ir kito, emocionalumo ir socialumo. Gėdą anglų kalboje apibūdinantis žodis „shame” yra kildinamas iš senosios vokiečių kalbos žodžio, reiškusio „prisidengti” arba „pasislėpti”. Gėda kyla mums stebint kitus arba esant stebimiems.

S. Freudas teigė, kad vizualinis pasitenkinimas yra susijęs su fiziniais gėdos gestais – išraudimu, nuleistomis akimis, suglebusia kūno poza, kurie yra projektuojami į kitą žmogų.

Šis gėdos aspektas, glūdintis tarp pažeidžiamo savęs ir žvelgiančio į mus iš šalies, tarp paslėpto ir pastebėto, lemia jo išskirtinumą vizualiajame mene.

Tačiau Freudas netyrinėjo Rytų kultūrų. Skirtingos Azijos visuomenės yra siejamos su „gėdos kultūra”, kurią įkūnija veido motyvas. Veidas yra labai reikšmingas konfucianistinėse visuomenėse, kuriose individo poelgiai yra nuolat vertinami kitų žmonių. Veidas išreiškia žmogaus orumą, savigarbą, gebėjimą išpildyti visuomenės jam keliamus lūkesčius. Netekti veido reikštų pažeistą individo identitetą arba reputaciją. Žmogus, „netekęs veido”, jaučia gėdą, nuvylęs savo kultūrą, šeimą ar save patį. Viena vertus, šiame kontekste gėda yra susijusi su garbės ir pozityvių pokyčių idėjomis. Antra vertus, tai yra klastingas socialinės kontrolės mechanizmas, kuris naudojasi silpnaisiais per emocionalumo aspektus.

„Šiame kūrinyje, apvyniodama savo veidą kinišku šilku, aš paverčiu žodį „gėda” kultūriniu simboliu, – sako menininkė. – Kūrinyje gėdą traktuoju asmeniškai ir socialiai. Ji kyla iš mano suvokimo, jog  po ilgų gyvenimo Vakaruose metų man nepasiekė išsaugoti savo kultūrinio identiteto. Siekdama sustiprinti savo tapatybę, aš maskuoju veidą simboliniu audiniu. Nors mano kolektyvinis identitetas tampa matomas, mano individualumas pasislepia. Taigi, aš tiek tiesiogine, tiek metaforine prasme „netenku savo veido”. Gėda šiame kūrinyje transformuojasi į gyvą simbolį ant mano kūno ir tampa suvokimo bei negalėjimo ištrūkti įrodymu”.

Menininkės Chun Hua Catherine Dong kūryba jau ne pirmą kartą pristatoma Kaune. Jos 3 valandų performansas „The Double” buvo pristatytas Kauno bienalėje 2013 m.

Paroda galerijoje veiks iki 19 d.