.
2022    07    19

I BET I CAN BEAT IT. Gasparo Zondovo paroda „Azartas“ buvusioje siuvimo gamykloje „Lelija“

Ieva Gražytė

Kickflipping
My thoughts

With actions.

Ollies on
Attractions.

Placing high stakes
Make bruises,

Interactions.

Landing on laces
without any graces

But maximum joy.

No place for professionals
Or sensitive hearts.

Yet need the chase

Similar minds.1

 

„Kablys“ yra vienintelis mano žinomas uždaras riedlenčių parkas Vilniuje. Kablys taip pat aplanko, kai pirmą kartą įsijungiame blender’į2 ir pagauname save dvyliktoje YouTube tutorial’ų valandoje. Kai ketvirtą valandą ryto dar vis susirašinėjame su tinder’io match’u. Kai nebeskaičiuojamą kiekį kartų nesėkmingai bandome atlikti triuką riedlente – mus veda smarkaus įsitraukimo jausmas. Sudėtingiausias pasaulyje triukas – „The Loop of Death“3 susideda iš šokimo nuo rampos ir pilnos 360° kilpos. Triuką per milžinišką hot wheels žaislo versiją sėkmingai yra atlikę 18 riedlentininkų, tačiau kur kas daugiau yra aprašę savo priešmirtinius išgyvenimus (angl. near to death experiences) bandant išsukti šį laimės ratą.

Laimės rato analogai – lošimų automatai (angl. slot machines) ir juose besisukančios geidžiamos vyšnios, atnešančios saldų laimėjimą, cituojamos Gasparo Zondovo jo paties parodos kontekste: „Kūrėjas, kuris netiki, kad kitu ėjimu išsuks tris vyšnias yra pralaimėtojas. Įtaigus meno kūrinys nebus sukurtas brandinant idėją ir ją šlifuojant galvoje. Reikia sukti tol, kol iškris tos trys vyšnios.“ Menininkas kūrybinį procesą prilygina lošimui ir jo pagrindiniu elementu išskiria atsitiktinumą. Praktikoje priimami sprendimai remiasi momentiškumu, tačiau pastebi, kad įgijus patirtį impulsyvūs sprendimai tampa strategiški. Pradedu tikėti, kad kūryboje tikrai nėra vietos profesionalams ar jautriaširdžiams, kai labai tikėtinoje nesėkmėje ir slypi azartas.

Profesionalus lošėjas yra tiesiog sukčius, o kūrybinėje praktikoje netekus azarto tampi tik dar vienu kortų skaičiuotoju. Modelininės G. Zondovo skulptūros nulipdytos sąlyginai mėgėjiškai – kupinos atkaklumo. Tariamų laimėtojų karikatūrinės miniatiūros ekspresyviai iškėlusios rankas į viršų – atvejis, kai semantinė riba tarp primityvaus (angl. primitive) ir prigimtinio (angl. primal) azarto pozityviai išnyksta. Įnykis į kūrybinę praktiką yra tikriausiai vienas svarbiausių menininko akseleratorių. Profesionalų lošėją veda atkaklumas ir įgūdžiai, tačiau dingus nežinomybei, o su ja ir žaidybiškumui, menininkas praranda galimybę nuvykti į savo simbolinį Las Vegasą.

Paroda vyko buvusioje siuvimo gamykloje „Lelija“. Gamyklai pralošus, laukiant rekonstrukcijos darbų ir paskirties pokyčių – pastatas kuriam laikui tapo ekspozicine erdve, o pati ekspozicija – autoriaus laimėjimu. Retai lošiu su lankomomis parodomis, nes su dokumentacijomis susipažįstu dar prieš apsilankymą (štai kodėl svarbu eiti į atidarymus). Taip ir šį kartą neleidau klaidiems, dulkėtiems gamyklos koridoriams manipuliuoti mano nusiteikimu prieš pasiekiant parodą. Nesitikėjau nei tiesiogiai į lošėjų bendruomenę referuojančios prieblandos be veidrodžių, nei apleistų pramoninių erdvių. Ėjimas į parodą buvo apgalvotas – išankstinis žinojimas, kaip ir įgyti įgūdžiai, azartą sumažino. Tačiau kontrastas tarp apleistų, dulkėtų, prasilošusių prieangių ir naujai išdažytų baltų sienų paruoštų šiuolaikinio meno trofėjų ekspozicijai, jį ir vėl šiek tiek sustiprino.

Manau nesunkiai galėtumėme rasti universalius sėkmės simbolius. Aš esu azartiška, pradinėse klasėse pusę savo dienpinigių išleisdavau nutrinamiems loterijos bilietams, ieškodama kryžiukų ir nuliukų. Venecijoje kazino laukiu tiek pat, kiek bienalės. Aštrūs būgnų kampai ir aptakūs pikų sėdmenys mane iš tiesų ramina, manau daugumai šie ženklai ne tik artimi, bet beveik sakralūs. Iš šių stilizuotų, deformuotų, atsikartojančių geometrinių formų sukurtos kompozicijos tarsi pripūstos kabo ore, pririštos kelininkų diržais – nusako rizikos faktorių koordinates. Lyg iš to paties putplasčio pastatytos erdvės praplečia eksponatų materialų būvį, o priešais keramzitinių blokų sienas esančiuose objektuose įrėmintos spontaniškai judančios animacijos. Medžiagiškume pasigendu ėjimų va banque, organstiklis ir putoplastas atrodo kaip saugus statymas ant abiejų ruletės spalvų, tačiau net ir sėkmingas lošimas gali sukelti priklausomybę, o šiuo atveju – pasiteisinti.

„I bet“ – lingvistinis įrodymas, kad esame azarto vedamos būtybės. „I can beat it“ – priduriu pastebėdama, kad racionalus atkaklumas dažnai seka paskui.

 

Gasparo Zondovo paroda „Azartas“ buvusioje siuvimo gamykloje „Lelija“ veikė iki birželio 17 d.

[1] „Skateforward / Skatepark“ – autorės eilėraštis iš rinkinio „Speechingness“.
[2] 3D modeliavimo programa
[3] https://www.youtube.com/watch?v=Y8dIIRCBuOI

 

Nuotraukos: Gasparas Zondovas