.
2015    02    19

Antano Obcarsko paroda „Europos galerijų WC: personalinis tyrimas“ galerijoje „Meno parkas“

artnews.lt

 

Antanas Obcarskas

Vasario 20 d. (penktadienis), 18 val. galerijoje „Meno parkas” (Rotušės a. 27, 3 aukštas, Kaunas) bus atidaryta personalinė Antano Obcarsko paroda „Europos galerijų WC: personalinis tyrimas”.

A. Obcarsko kūryba pasižymi naudojamų priemonių ir formų įvairove – jo kūrybinėje biografijoje galima rasti ir tapybos darbų, ir konceptualių objektų bei meninių akcijų. Tad nenuostabu, kad vienam iš savo kūrybinių sumanymų įgyvendinti menininkas pasirinko fotografiją. „Europos galerijų WC. Personalinis tyrimas“ – tai serija nuotraukų, kuriose A. Obcarskas užfiksuotas Europos didžiųjų muziejų ir galerijų tualetuose. 2003-2006 metais sukurtų fotografijų geografija driekiasi nuo Senojo žemyno pietų (Ispanija, Italija, Prancūzija) iki jo šiaurinių pakraščių (Estija), nuo Berlyno Vakaruose iki Vilniaus, esančio šalia Rytinės Europos sąjungos ribos. A. Obcarskas fotografavosi ne tik žinomose meno institucijose, bet taip pat svarbiuose šiuolaikinio meno renginiuose, pavyzdžiui, Venecijos bienalėje ir šiuolaikinio meno bienalėje „Manifesta“ Ispanijoje.

Nors A. Obcarskas naudojasi fotografija, kaip viena iš daugelio kūrybai tinkamų medijų, tačiau nekuria meninės fotografijos. Serijos „Europos galerijų WC. Personalinis tyrimas“ nuotraukos prieštarauja svarbiausiems meninės fotografijos kanonams. Visų fotografijų forma beveik vienoda, pabrėžtinai neišraiškinga, tad joje nereikėtų ieškoti estetinės vertės ar menininko autorinio braižo pėdsakų. Netgi nebūtų tikslu A. Obcarską vadinti šių fotografijų autoriumi, autorystę suprantant tradicine prasme, nes menininką muziejų ir galerijų tualetuose fotografavo kiti žmonės: jo kolegos, šeimos nariai ar kelionėse sutikti užsieniečiai.

Tačiau šiuo atveju svarbi ne estetika ir techninis atlikimas, bet A. Obcarsko apibrėžta kūrinio koncepcija. „Partizaninei“ meno praktikai artimi kūriniai aiškiai išreiškia menininko poziciją – suprasdamas, kad ant meno isteblišmento tvirtovėmis tapusių muziejų sienų niekada nebus eksponuojami jo kūriniai, A. Obcarskas renkasi kanonų nesuvaržytą saviraišką ir taiklia ironija atakuoja „aukštojo“ meno citadeles. Didžiųjų meno muziejų ir galerijų tualetuose A. Obcarską įamžinusios fotografijos nedviprasmiškai perteikia meno pasaulyje galiojančių institucinių galios santykių kritiką.

Turint omenyje konceptualų fotografijų pagrindą, galima sakyti, kad nuotraukos tėra tik kūrybinio projekto „Europos galerijų WC. Personalinis tyrimas“ dalis. Fotografijas reikėtų vertinti ne kaip savarankišką kūrinį, bet kaip A. Obcarsko sumanytos ir atliktos meninės akcijos dokumentaciją. Nors atvaizdai yra galutinis ir vienintelis žiūrovui prieinamas šios akcijos rezultatas, tačiau ne mažiau svarbus yra ir pats procesas – A. Obcarsko fotografavimasis Europos muziejuose ir galerijose. Kaip tik jis tampa nuoroda į tai, kad menininko reiškiama kritika yra labai konkreti, jog ji nukreipta į pačiam autoriui gerai pažįstamą tarptautinę šiuolaikinio meno sceną. Be to, paties menininko atliktas konceptualus meninis veiksmas, garantuoja tam tikrą „autentiškumą“ – kūryba šiuo atveju paremta ne intelektualinėm spekuliacijom, bet asmenine patirtim ir betarpišku dalyvavimu.

Tomas Pabedinskas

Paroda veiks iki kovo 14 d.