Aido Bareikio personalinė paroda „Aido kondicionierius“ galerijoje „Vartai“
artnews.ltLapkričio 11 d., antradienį, 18 val. galerijoje „Vartai“ pristatoma Niujorke gyvenančio, instaliacijos, tapybos ir koliažo srityje dirbančio lietuvių menininko Aido Bareikio personalinė paroda „Aido kondicionierius“. Aidas Bareikis – vienas aktyviausių svetur kuriančių lietuvių menininkų, suformavusių įtaigią ir unikalią meninę kalbą.
Paroda pavadinta pagal naujausią menininko instaliaciją „Aido kondicionierius“, užimančią didžiausią galerijos ekspozicijų salę. Kūrinio pavadinimas nurodo į pasikartojimo, nuolatinio permąstymo procesus, per kuriuos mintis ar objektas yra išgryninimas, nuskaidrinimas, išvalomas tarsi oras. Šiuo kūriniu Bareikis tęsia savo įspūdingų ir paveikių instaliacijų seriją iš įvairių kasdieninių daiktų, atliekų, gatavų objektų (orig. readymade), kurios padėjo jam įsitvirtinti ir tapti žinomam tarptautinėje šiuolaikinio meno scenoje.
Ekspozicijoje taip pat pristatomi specialiai parodai įgyvendinti skulptūriniai objektai „The sun behind my shoulder as I enter the woods“ (liet. k.“Saulė man už peties, kai įžengiu į mišką“.) iš serijos „Beverčiai objektai“. Aido Bareikio objektai išnyra panašiai kaip J.P. Sartro romane „Šleikštulys“ aprašytos tobulumo akimirkos, kurios pirmiausia pasirodo kaip pranašingi ženklai. Paskui žmogaus gyvenime lėtai iškilmingai susiklosto išskirtinė situacija. Toliau viskas paliekama žiūrovui, ar jis sugebės įžvelgti situacijos išskirtinumą ir svarbą. Kiekviena skulptūrinė situacija yra medžiaga, kurią reikia apdoroti.
Bareikis objektus kuria, stengdamasis įdėti kuo mažiau fizinių pastangų. Rasti daiktai dėliojami, jungiami, kol įgyja naują pavidalą kaip visuma, tuo pačiu išlaikydami pirminę formą ir atpažįstamumą. Pasak menininko, kiekvienas daiktas potencialiai yra šiukšlė, tačiau, kaip greitai daiktas virs šiukšle, priklauso ne nuo materialių dalykų. Daiktams suteikta meninė, kultūrinė ar simbolinė vertė prailgina materialių objektų gyvenimą šimteriopai.
Pabrėždamas vartotojiškos visuomenės ydas, vertybių nykimą, besąlygišką paklusimą visa apimantiems kapitalizmo dėsniams, savo kūryba Aidas Bareikis ieško gilesnių prasmių bei žmonijos progreso tikslo, slypinčio ne materialiame, bet metafiziniame pasaulyje. Pasak Bareikio, šiandieniniame pasaulyje estetika iš esmės gali diktuoti moralę, filosofiją, ar net tikėjimą, menas gali būti pranašingas.
Menininko instaliacijose dažnai juntama entropijos, postapokalipsės būsena, kuri viena vertus simboliškai pranašauja visišką žlugimą ir nykimą, kita vertus yra didžiulis potencialas naujoms idėjoms ir naujai pradžiai. Kurdamas emociškai paveikius scenarijus, instaliacijose jis geba apjungti siurrealistinį humorą, socialinius komentarus ir alchemiko amatą.
Aidas Bareikis (g. 1967), 1992 m. Vilniaus dailės akademijoje baigė tapybą. 1993 m., laimėjęs Fulbraito stipendiją, išvyko mokytis ir gyventi į JAV. 1997 m. baigė Hunter koledžą Niujorke. Menininkas yra surengęs personalinių parodų Leo Koenig Inc ir Martos galerijose, Niujorke, Queens muziejuje, Niujorke, Asbaek galerijoje, Kopenhagoje, Berlyno Šiuolaikinio meno centre, Vienos Kunsthalėje, buvo pristatytas Atėnų bienalėje „Destroy Athens“, Atėnuose bei M. Gros muziejuje, Ciuriche, Šveicarijoje. Dalyvavo daugelyje grupinių parodų šiuolaikinio meno centruose, muziejuose ir galerijose.
Iliustracijoje: Aidas Bareikis, Fancy Meetings, 2007. Instaliacijos fragmentas