Dvi Lenkijos meną pristatančios parodos galerijoje „Meno parkas“
artnews.ltLiepos 8 d. galerijoje „Meno parkas” (Rotušės a. 27, Kaunas) atidarytos dvi parodos: Piotr Dumała „Kafkos Instaliacija” ir renginių NAKTIS SU PERFORMANSU vykusių galerijoje BWA (Bydgoszcz, Lenkija) dokumentacija.
Projekto „ONCE UPON A TIME. Lenkų animacijos menas” paroda Piotr Dumała – Kafkos Instaliacija. Parodoje bus pristatytas Piotro Dumałos animacinis filmas „Franz Kafka” (1991, 16 min.) ir autoriaus instaliacija. Kuratorius Krzysztof Stanisławski (PL).
Piotr Dumała neabejotinai didžiausias ne tik lenkų, bet ir viso pasaulio animacijos kūrėjas. Jo paskutinis filmas „Hipopotamai“ gavo keliasdešimt viso pasaulio kino festivalių apdovanojimų, pateko į trumpąjį Oskarui nominuotų kūrinių sąrašą trumpų filmų kategorijoje. Deja, šį kartą nepavyko pakartoti Zbigniewo Rybczyńskio 30 metų senumo sėkmės. Bet tai tik laiko klausimas.
Dumała ne tik animacijos kūrėjas, jis ir grafikas, taip pat ir komiksų, plakatų ir knygų iliustracijų autorius, vaidybinių filmų režisierius, aktorius. Jam 60 metų, ir jis puikios kūrybinės formos. Esu įsitikinęs, kad jis vis dar tik „įsibėgėja“, nors jau sulaukė didelės sėkmės ir pasiekė tikrų aukštumų.
Debiutavo 1981 m. animaciniu filmu „Likantropija“, o plačiai išgarsėjo animaciniu siaubo filmu „Juodakepuraitė“ (1983). Tiesą sakant, jau nuo savo trečiojo filmo „Skraidantys plaukai“ (1984) nuosekliai realizuoja visiškai originalią animacinio filmo poetiką, gal ne tiek pieštinio, kiek tapyto ant gipso plokštelių, o paskui sudėliotų foto kadrais. Dėl nepaprastai subtilaus spalvingo stiliaus menininkas buvo vadinamas „judančių meno kūrinių“ autoriumi, kūrinių, artimesnių tapybai nei filmui.
Be to, menininkas domisi rinktine literatūra, pirmiausia Franzo Kafkos ir Fiodoro Dostojevskio kūriniais. Dumała nekuria animacinių tų didžių rašytojų prozos iliustracijų, jis stengiasi atkurti jų kūrinių nuotaiką ir atmosferą, naudodamasis ne tik romanų tekstais, bet ir, pavyzdžiui, dienoraščiais (Kafka), o jei konkrečiais kūriniais, pavyzdžiui, „Nusikaltimas ir bausmė“, interpretuoja juos savaip, dažnai „nekanoniškai“.
Mano manymu, didžiausia Piotro Dumałos kūrybinė sėkmė – 1991 m. sukurtas „Franzas Kafka“: animacinis, menine prasme tobulas, skoningas Kafkos portretas, sukurtas remiantis jo dienoraščiais. Daugeliui žiūrovų šis filmas tapo kultiniu, jis žinomas visame pasaulyje, pasiekiamas netgi interneto tinklalapyje Open Culture, kuriame surinkti tik garsiausi pasaulio kultūros kūriniai.
Tarptautinė Piotro Dumałos karjera klostosi puikiai. Barbara Holender dienraštyje „Rzeczpospolita“ apie jį rašė: „Beveik visuose pasaulio kino festivaliuose iš lenkų kino kūrėjų labiausiai trokštamas yra ne Kieślowskis, ne Wajda, o Piotras Dumała“.
Piotr Dumała, gimęs 1956 m., baigė Varšuvos dailiųjų menų akademijos Meno kūrinių konservavimo (specializacija – akmens skulptūra) ir Grafikos fakultetus (prof. Danielo Szczechuros animacijos dirbtuvės). Grafikas, iliustratorius, plakatistas, scenografas, scenaristas, rašytojas, animacinių ir vaidybinių filmų režisierius, aktorius. 1986 m. Stanisławo Wyspiańskio premijos ir kelių dešimčių, o gal virš šimto kitų premijų laureatas. Harvardo universiteto dėstytojas, Lodzės kino mokyklos profesorius.
Krzysztof Stanisławski
Antroji paroda, tai renginių NAKTIS SU PERFORMANSU vykusių galerijoje BWA (Bydgoszcz, Lenkija) dokumentacija. Renginiuose dalyvavo menininkai iš įvairių pasaulio šalių – Lenkijos, Lietuvos, Vokietijos, Maroko, Čekijos, Italijos, Airijos. Vienas iš dalyvavusių menininkų tuometinis galerijos BWA direktorius Wacław Kuczma (PL). Antroji šios parodos dalis pristato performansų ciklo GYVENIMO TEATRAS vykusio Torūnės šiuolaikinio meno centre „Laiko ženklai” kur šiuo metu vadovauja tas pats Wacław Kuczma taip sujungiantis abi parodos dalis.
Parodos galerijoje veiks iki liepos 22 d.