Melanie Smith parodos „Krokodilai ir keltuvai“ atidarymas bei menininkės kūrybai skirta kritiko ir filosofo José Luiso Barrioso paskaita ŠMC
artnews.lt
Rugsėjo 12 d., penktadienį, 18 val. Šiuolaikinio meno centre atidaroma Melanie Smith paroda „Krokodilai ir keltuvai“. Tą pačią dieną, 19 val. vyks José Luiso Barrioso paskaita „Melanie Smith: Afekto estetika modernybės pakraščiuose. À propos „Fordlandija“. Parodos kuratorė: Asta Vaičiulytė
Parodoje „Krokodilai ir keltuvai“ pristatoma britų menininkės Melanie Smith, daugiau nei dvidešimt metų gyvenančios ir dirbančios Meksiko mieste, kūryba. Smith estetinio tyrimo dėmesio centre – formos ir dariniai, kuriais modernybė įsikūnijo Lotynų Amerikoje globalizacijos epochoje. Drauge modernybės tema Smith kūriniuose apima meninio avangardo reiškinius bei palikimą, juose gausu nuorodų į kanoninius modernistinio meno vaizdinius, pavyzdžiui monochrominę Kazimiro Malevičiaus tapybą ar Roberto Smithsono perkėlimo (displacement) kūrinius.
Šioje parodoje eksponuojami Smith filmai ir tapybos darbai – dvi menininkės dažnai paraleliai pasitelkiamos medijos, kurias sieja stačiakampio, arba kadro – užduotos struktūros – formatas. Pasitelkusi formalistinį dekonstravimą ir siurrealistines absurdo bei netikėto montažo taktikas, menininkė iškreipia, pratęsia ir transformuoja modernybės formas ir idėjas.
Naujausias menininkės filmas „Fordlandija“, nufilmuotas Brazilijoje, Amazonės džiunglėse, kur XX a. trečiajame dešimtmetyje automobilių magnatas Henry Fordas įkūrė industrinį miestą, yra būdingas jos meninių tyrimų pavyzdys, kuomet atspirties tašku tampa praeities ar dabarties heterotopijos. Fordlandijos projektas, turėjęs tapti didžiausia kaučiuko gavybos infrastrukūra, greitai žlugo ir nuošali atogrąžų miško gyvenvietė liko negyvenama. Smith, savo ankstesniuose kūriniuose dažnai tyrinėjusi urbanizacijos, Meksiko megapolio daugialypiškumą, į šį industrializacijos projektą žvelgia tarsi pro gamtos, kaip entropijos, prizmę.
Melanie Smith (g. 1965 Poole, JK) nuo 1989 metų gyvena ir dirba Meksiko mieste. Jos kūryba apima tokias medijas kaip tapyba, fotografija, kinas, video ir instaliacija. 2011 metais Smith atstovavo Meksiką šalies nacionaliniame paviljone 54-ojoje Venecijos bienalėje. Menininkės kūriniai pristatyti daugelyje svarbių tarptautinių meno institucijų, tarp jų: „PS1“ galerija bei Modernaus meno muziejus Niujorke, UCLA Hammer muziejus Los Andžele, „Tate Liverpool“, „Tate Modern“ bei „South London Gallery“ Londone, Limos meno muziejus, „Museo Tamayo“, „Museo Universitario Arte Contemporáneo“ bei „Museo Experimental El Eco“ Meksike, Monterėjaus muziejus ir kiti.
Parodos architektė: Julija Reklaitė
José Luis Barrios yra filosofas ir meno istorikas. Jis yra Lotynų Amerikos universiteto Filosofijos fakulteto profesorius ir tyrėjas bei Nacionalinio autonominio Meksikos universiteto Filosofijos ir literatūros fakulteto dėstytojas. 2012 metais Barrios buvo vizituojantis profesorius Kalifornijos universitete Berklyje bei Hunterio koledže Niujorke. Pagrindinė Barrios tyrimų sritis – estetikos ir politikos santykis, neužtikrinto gyvenimo ir atskirties logikos sąryšiai. Jis rašo knygas bei tekstus estetikos, meno istorijos, šiuolaikinio meno, kino bei politikos filosofijos žurnalams. Kaip kuratorius Barrios bendradarbiauja su Šiuolaikinio meno universiteto muziejumi (MUAC) Meksike, jis yra Melanie Smith parodos „Red Square Impossible Pink“ Meksikos paviljone 2011 metų Venecijos benalėje bei „Los sueños de una nación, un año después“ (2011-2012) Nacionaliniame meno muziejuje Meksike kuratorius.
José Luiso Barrioso paskaita vyks ispanų kalba su sinchroniniu vertimu į lietuvių kalbą. Vietų skaičius ribotas, tad norinčius dalyvauti, kviečiame nevėluoti.
Paroda veiks iki spalio 19 d.
Iliustracijoje: Kadras iš Melanie Smith filmo „Fordlandija“, 2014 (kamera: Julien Devaux), menininkės ir Galerie Peter Kilchmann (Ciurichas) nuosavybė.