Fotoreportažas iš Gretos Grendaitės ir Tomo Vosyliaus parodos „Persirengimas“ galerijoje „Meno parkas“
artnews.ltPraėjusį penktadienį, kovo 1 d., galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) pristatyta Gretos Grendaitės ir Tomo Vosyliaus bendra paroda „Persirengimas“ (angl. „Disguise“*).
Kaip teigia parodos autoriai, „Urbanizuotų erdvių apsupty esame beveik nuolat. Dažniausiai tik poilsio poreikio patenkinimui kartais ištrūkstame priartėdami prie gamtos. Grįžus jusles dar sodriau užtvindo koncentruoti miesto N dariniai, naujomis struktūromis vaizduotėje virstantys aplinkos regėjimai. Tai – tikrovės efektas, nebūtinai toks intensyvus ir įspūdingas veiksmo prasme, kokį aprašo Slavojus Žižekas. [1] Nauja realybė mums daugiau kalba apie to paties autoriaus aptartą Įvykio stoką, galinčią iššaukti radikalius veiksmus, bet gimdomą smulkesnių įvykių gausa persisotinusios globalios monotonijos. Ji mus domina kaip potencialaus Įvykio nuojautos pritvinkęs, tiksliai nenusakomas reiškinys.
Hiper-aktyviai, bene iliuziškiausiai į urbanistinį kraštovaizdį įsilieja vizualioji reklama. Serija Tuštumos atspindi vizualaus triukšmo keliamą emocinį monotonijos efektą. Tai ne tiesioginė reklamos turinio kritika, veikiau (pa)stebėjimai, kaip ji integruojasi į aplinką, kaip dėl šios simbiozės virtualėja miesto išorė, maskuojama tikrovė, iliuziniai fragmentai pinasi kasdieniuose žingsniuose ir žvilgsniuose, o neretai išsisėmęs lozungų turinys, net groteskiškai pasirodydamas išvirkščiąja puse, nebeveikia sąmonės. Vis mažiau aktualu, kuriame mieste, juo labiau – didmiestyje tuo metu esi.
Perlipę suvirtualėjusį aplinkos apvalkalą lyg ekraną, ieškome gyvybinės energijos dalelių – savęs. Sociume save pastebime per atvirą žvilgsnį į Kitą („the Other as an Other“ [2]), per kasdienes, lyg ir neišskirtines, bet svarbias situacijas, jose įsiminusius, vaizduotės išgrynintus charakterius, personažus, galbūt artėjusius prie didžiojo Įvykio, bet izoliuotus kūrinio erdvėje ir laike. Flora ir Fauna – mes – homo consumens bei homo symbolicus, tebekeliantys bergsoniškai egzistencinius kūrybinės evoliucijos klausimus. Kiekvienas tam tikroje aplinkoje esame potencialiais socialinę pasaką atspindinčio teatro veikėjais, t.y. persirengėliais.
Pirmoji šio projekto paroda įvyks galerijoje „Meno parkas“. Dalis serijos „Flora & Fauna“ darbų sukurta ir pristatyta 2012 m. gegužės-birželio mėn. Prancūzijos visuomenei rezidencijos studijos atvirų durų dienų metu („Portes Ouvertes. Artistes de Montrouge“; organizatoriai – „Les Yeux Fertiles“ ir „Maire de Montrouge“). Pristačius pirmąjį projekto „Persirengimas“ etapą Kaune, jo neketiname užbaigti, planuojamas tęsinys.
Žiūrovai taip pat buvo kviečiami įsitraukti į kūrybinį veiksmą, kuriant Vieną iš parodos darbų – Drugelio efektas. Tai interaktyvios instaliacijos forma kuriama knyga, kurios turinys, pradėtas keleto meno lauko atstovų, parodos metu (jei bus iniciatyvų – ir po jos) galės plėtotis tiek, kiek tuo domėsis ir įsitrauks kiti autoriai, žiūrovai.
*Anglų kalbos termino „disguise“ reikšmės: maskavimas, slėpimas, persirengimas, apgaulinga išvaizda, maskuotė.
[1] Slavoj Žižek, Sveiki atvykę į tikrovės dykumą. Kitos knygos, 2010.
[2] Jean Baudrillard & Marc Guillaume, “Radical Alterity”, in: Semiotext(e), 2008.
Daugiau apie projektą: https://www.facebook.com/legal.art.lovers
Paroda veiks iki kovo 20 d.
Kviečiame žiūrėti fotoreportažą iš Gretos Grendaitės ir Tomo Vosyliaus parodos „Persirengimas“:
Nuotraukos: Rūta Šatalovaitė.