Sam Keogh paroda „Vienaragis pasiduoda mergelei, animacija“ galerijoje „Atletika
artnews.ltIki gruodžio 14 d. galerijoje „Atletika“ (Vitebsko g. 21, Vilnius) veikia menininko Sam Keogh paroda „Vienaragis pasiduoda mergelei, animacija“.
„Vienaragis pasiduoda mergelei, animacija“ – tai Samo Keogh koliažo, skulptūros ir performanso instaliacija, kuria menininkas kritiškai vertina iki modernybės egzistavusios Europos vaizdavimą gobelenuose bei masinių medijų žanrinėse fantazijose. Kūrinys sukurtas remiantis XVI a. flamandų gobelenu „Vienaragis pasiduoda mergelei“, kurio du fragmentai, nors ir stipriai apgadinti, išliko iki šių dienų ir kartu su kitais žymiosios serijos „Vienaragio medžioklė“ gobelenais kabo „Met Cloisters“ muziejuje.
Prancūzijos revoliucijos laikotarpiu gobelenų originalai priklausė Rochefoucauld didikų giminei. Tokie artefaktai ikonoklazmo aktų prieš senąją santvarką metu dažnai būdavo sunaikinami arba nusavinami – tikėtina, kad dėl to išliko tik gobeleno fragmentai. Išsaugotos dalys nusėtos apgadinimų ir pataisymų, sudarančių tarsi medžiagoje įrašytą Europos istorinį naratyvą ardžiusių, dilinusių ir lopiusių revoliucinių įvykių sąvadą.
Kūrinyje „Vienaragis pasiduoda mergelei, animacija“ fantastinės gobeleno scenos perkurtos į „animaciją“ arba 1:1 mastelio darbinį piešinį, skirtą gobeleno gamybai. Darbe vaizduojama, kaip į praretintą vienaragio hortus conclusus įsiveržia pabaisiškos būtybės. Jų pavidalai – tai frankenšteiniški įvairiausiose vietose surinktų galūnių, galvų, veidų ir asmeninių daiktų lipdiniai. Kai kurios rankos laiko žirkles ar peilius, tarsi būtų pačios save sukarpiusios ir suklijavusios į koliažą, pro susiūtas gobeleno žaizdas įsisprausdamos į jo pasaulį. Galūnės dauginasi ir pinasi, o veidai yra sudaryti iš sulankstytų, suplėšytų, iš naujo perkomponuotų pirmojo plano ir fono sluoksnių. Sunku pasakyti, kur prasideda ir baigiasi atskiri kūnai, ar jie griauna, ar kuria pasaulį, kuriame gyvena.
Parodos atidarymo vakarą galerijoje „Atletika“ Keogh gyvai atliko performansą, kuriame kūrinio personažai mezgė tarpusavio dialogą. Aptvertame sode sėdinti mergelė laukia atvykstančio vienaragio, kuomet ji sutinka „pelkių raganą“ Meg Mucklebones iš Ridley Scott’o „Legendos“ (1985). Performanse Keogh išskleidžia fizinius kūrinio elementus, paversdamas juos personažais, kalbančiais apie mazgus, Europės mitą ir ES vėliavos istoriją. Po performanso galerijos erdvėje liko išskleistas kūrinys, parodos veikimo metu skamba performanso garso įrašas.
Samas Keogh (g. 1985, Viklou, Airijoje; gyvena ir dirba Glazge bei Airijos Viklou grafystėje) kuria skulptūras, koliažus, videomeną, instaliacijas ir performansus. Iš detaliai sukurtų skulptūrų ir koliažų sudarytos jo instaliacijos dažnai tampa rekvizitu – fonais ir vizualiniais scenarijais performansams. Trūksmingus monologus primenančių performansų metu pristatomi personažai, kuriuos drasko troškimas perteikti tam tikrą teoriją, nutikimą ar istorinį įvykį. Fizinė, gestinė ir kalbinė kūrinio medžiaga jungiasi ir tampa nevalyvais kognityviniais žemėlapiais, kartografuojančiais įvairiausias susisiekiančias vyriškumo, kolonializmo, mokslinės fantastikos, populiariosios kultūros politikos ir kitas temas. Samas Keogh 2014 m. Londono Goldsmito universitete įgijo magistro laipsnį, o 2017 m. baigė Rijksakdademie rezidenciją Amsterdame. Jo darbai eksponuoti Notingemo galerijoje „Primary“, Londono Goldsmito Šiuolaikinio meno centre, Neapolio „Museo Madre“, Paryžiaus Pompidou centre, 15-ojoje Liono bienalėje, Dublino „The Douglas Hyde Gallery“ ir Limeriko „Eva International“.
Parodos kuratoriai – „David Dale Gallery“
Parodą organizuoja Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga kartu su „David Dale Gallery“. LTMKS veiklas finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė. Parodą remia „Creative Scotland“, „The Arts Council of Ireland“ ir „Culture Ireland“.
„David Dale Gallery“ yra ne pelno siekianti šiuolaikinio meno erdvė, įsikūrusi Glazge, Škotijoje. Ši paroda yra „David Dale Gallery“ tarptautinių mainų programos dalis.
Fotografijos: Max Slaven