Medos Norbutaitės paroda „Klounada“ LDS galerijoje „Arka“
artnews.ltIki balandžio 28 d. LDS galerijoje „Arka“ (Aušros Vartų g. 7, Vilnius) veikia Medos Norbutaitės paroda „Klounada“.
Paroda „Klounada“ jungia du kūrybinius ciklus, kurie vaizdą permąsto kaip universalią kalbą. Pasitelkdama ironiškus, kiek groteskiškus kūrinių veikėjų pavidalus, menininkė kvestionuoja šiuolaikinės visuomenės socialines temas – baimes, lūkesčius, pavydą, savikritikos stoką ar jos perteklių, prisitaikymą ar puikybę. Parodoje pristatoma ne tik tapyba, tačiau ir instaliatyviais tūriais virstantys piešiniai, įkūnijantys ir iškūnijantys kūrybinį procesą, kuris skverbiasi į patyrimą ir kursto apnuogintos tikrovės formas.
Klouno sąvoka įgavusi kiek neigiamą konotaciją, dažnai reiškiančią ką nors pašiepiamo ar net baugiai juokingo. Tačiau Medos Norbutaitės kūriniuose šis personažas išsiskleidžia kaip kiekvieno mūsų atspindys, savotiškas mimas, kuris neturi tapatybės, bet gali suvaidinti begalę vaidmenų. Pasirinkdama humorą kaip kūrybinį išeities tašką, autorė svarsto įsitempusios, skirtingomis kaukėmis besidengiančios šių laikų asmenybės dilemas, kurios kartais primena beatodairišką klounadą.
Šiandien, kai socialinės medijos atveria kone beribes komunikacijos, ryšių ir žmogiškųjų sąveikų galimybes, o atvaizdai plūsta iš visų pusių ir tvindo kiekvieno mūsų pasaulėžiūrą, Medos Norbutaitės klounada tampa savitu pleištu išsivaduoti iš kaustančių rėmų, suvaržymų ir paprasčiausiai pasijuokti iš savęs. Paroda pateikia žmogiškų emocijų spektrą, leidžia atpažinti ir pabudinti savyje klouną, kuris gali reflektuoti, atsiverti, kritikuoti, nebijoti, mylėti, žaisti, klysti, vėl bandyti. Atpažįstamais simboliais pasidabinę personažai į kūrinius atklysta iš vaikystės, gyvenimo, meno lauko, pasakų ar animacinių filmų. Paveikslais įkūnijami klounai, beždžionės ir princesės dirgina, jaudina, žadina žvilgsnio geismą ir kviečia žiūrovą diskutuoti apie nusistovėjusias visuomenės normas ir jų kaitą.
Pristatomi kūriniai ne tik meta iššūkį socialinei tikrovei, bet ir provokuoja kanono, o tai yra, įsitvirtinusios tradicijos permąstymą. Greta „Klounados“ serijos eksponuojama jos tąsa – dekanonizacijos sampratai skirta naujausia tapybos darbų kolekcija, re-aktyvuojanti ir atpažįstamumą keičianti kažkuo asmenišku ir netikėtu.
Kuratorė: Evelina Januškaitė
Architektūra: Paulius Rukas
Dizainas: Gytis Skudžinskas
Remia: Sumanios idėjos, Lietuvos dailininkų sąjunga
Paroda yra Lietuvos dailininkų sąjungos ir galerijos „Arka” kūrybinės programos dalis. Organizacijos strateginę veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
Fotografijos: Giedrius Akelis