Vilniaus aukcionas pajūryje: žvilgsnį nuo marinų nuviliojo išskirtiniai meno kūriniai

2020 m. rugpjūčio 5 d., Trečiadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Mažiau dėmesio marinoms, daugiau – itin rafinuotam menui, išskirtiniams ir šiuolaikiniams autoriams, žiupsnelis sostinės meno madų ir senųjų Lietuvos vaizdų įvertinimas. Tokį meno kokteilį suplakė praėjusį savaitgalį Palangoje esančiame Antano Mončio namuose–muziejuje įvykusio LXIII Vilniaus aukciono dalyviai.

Aukštą meninį skonį iliustruoja ir brangiausiai parduoti kūriniai, tarp kurių – Jono Čeponio (1926–2003) „Laivai uoste“ (1974), Petro Kalpoko (1880–1945) „Birutės kalnas Palangoje“ (1924) Adomo Galdiko (1893–1969) „Prie jūros“ (~1934).

„Jau kelintus metus iš eilės stebime, kad pajūrio aukciono gerbėjų meno akiratis sparčiai plečiasi – čia populiarėja įvairesnės tematikos ir įvairesne technika atlikti kūriniai. Tačiau šiame aukcione atsiskleidė ir įdomių tendencijų. Viena jų – pakankamai didelis dėmesys šiuolaikiniams autoriams. Kol kas būtų sudėtinga analizuoti tai lėmusias priežastis: ar keičiasi pačių pajūrio žmonių meninis skonis ar tai reiškia, kad dėl susidariusios situacijos pajūryje apskritai yra daugiau atostogaujančių iš Lietuvos. Tačiau kokios bebūtų tos priežastys, ši tendencija yra svarbi patiems autoriams ir tikrai džiugina“, – teigia Vilniaus aukciono vadovė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė.

Nors marinos žanras nebuvo itin populiarus, didžiausia kova LXIII Vilniaus aukcione vyko dėl šio žanro darbų. Dailininko Jono Vaičio (1903–1963) kūrinio „Pajūryje“ (1960) kaina kilo daugiau kaip 70 proc. – iki 500 eurų. Maždaug 50 proc. daugiau nei nustatyta pradinė kaina pasiūlyta ir už tapytojos Isabellos Bindler (1932–2003) akvarelę „Jūra“ (1992), o Česlovo Janušo (1907–1993) akvarelės „Klaipėdos uoste“ (iki 1944) ir Sigito Jono Nenortos (1933–1999) peizažo „Vasara kaime“ (1980) pradinės kainos kilo po 40 proc.

Brangiausiai parduotų kūrinių sąrašas nepateikė didesnių sensacijų, tačiau atskleidė meno rinkos tendencijas pajūryje. Tiesa, vienas ryškiausių LXIII Vilniaus aukciono darbų – švedų kilmės tapytojo Jalmaro Hansono (Hjalmar Hansson, 1864–po 1932) drobė „Krymo vaizdas“ (1921) – kol kas nerado naujų namų. Tad brangiausiai įvertintu šio aukciono darbu tapo J. Čeponio kūrinys „Laivai uoste“, parduotas už 9,2 tūkst. eurų. Po jo rikiuojasi už pradinę kainą parduoti kūriniai – P. Kalpoko „Birutės kalnas Palangoje“ (6,9 tūkst. eurų) ir A. Galdiko „Prie jūros“ (3,9 tūkst. eurų). Šiek tiek už didesnę nei pradinė kaina – 3,2 tūkst. eurų – parduotas ir titulinis šio aukciono kūrinys, dailininko Prano Lapės (1921–2010) drobė „Saulėlydis. Mergaitės portretas“ (1967–1970).

Beje, viena netikėčiausių LXIII Vilniaus aukciono rubrikų „Nidos kolonija“, primenanti iki Antrojo Pasaulinio karo veikusią vokiečių ir lietuvių dailininkų organizaciją, kurios nariai tapė Kuršių Nerijos peizažus, nesulaukė didelio susidomėjimo. Dr. S. Skaisgirytės-Makselienės teigimu, tai būtų galima paaiškinti bendra tendencija – apskritai mažesniu susidomėjimu marinos žanru. „Akivaizdu, kad susidomėjimą tapytais vaizdais keičia susidomėjimas fotografija ir fotoatvirukais, kuriuose užfiksuoti ne tik pajūrio, bet ir senosios Lietuvos vaizdai“, – sako ji.

Be jau minėtų lotų, LXIII Vilniaus aukciono dalyviai atkreipė dėmesį ir į pastaruosius kelis mėnesius ne vieną sostinės galeriją puošusių dailininkų Sigitos Maslauskaitės-Mažylienės bei Viktoro Paukštelio kūrinius, taip pat – šiuolaikinius autorius, tokius kaip Juzefa Čeičytė-Juta, Zuzana Ličkutė, Solomonas Teitelbaumas, Valentinas Antanavičius, Jonas Maldžiūnas, Ričardas Filistovičius, Dalia Kasčiūnaitė, Henrikas Natalevičius, Arvydas Gurevičius, Rimas Zigmas Bičiūnas, Vygantas Paukštė, Rūta Viktorija Katiliūtė, Saulė Kisarauskienė, Osvaldas Jablonskis, Jonas Gencevičius ir kt.

Kitas Vilniaus aukcionas vyks šių metų rugsėjo 18 dieną Tolerancijos centre. Jo meno vertybių rinkinys bus formuojamas iki rugpjūčio vidurio.

 

FAKTAI IR SKAIČIAI

9 200 – tiek eurų kainavo brangiausiai aukcione parduotas kūrinys: J. Čeponio „Laivai uoste“

40 – po tiek eurų kainavo pigiausias LXIII Vilniaus aukciono lotas – XIX a. pab. nežinomo autoriaus medžio raižinys „Piliava | Pillau“ pagal H. Penner piešinį

800 – tiek eurų vidutiniškai išleido vienas LXIII Vilniaus aukciono vertybes įsigijęs dalyvis

72 – tiek procentų kilo labiausiai geidžiamo aukciono loto, kuriuo tapo Jono Vaičio kūrinys „Pajūryje“, kaina

44 – tiek procentų viso meno vertybių rinkinio parduota LXIII Vilniaus aukcione

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *