Vilmos Samulionytės paroda „Haraam/Neleidžiama“ Vilniaus fotografijos galerijoje
artnews.ltGegužės 12 d. 17 val. Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4, Vilnius) atidaroma jaunos fotografės Vilmos Samulionytės paroda „Haraam/Neleidžiama“.
Ši paroda – tai pasakojimas apie Saudo Arabiją, tačiau ne kaip apie šalį, o kaip naujų minčių, suvokimų, potyrių, jausenų radimosi vietą. Fotografijos darytos naudojant paprastus kompozicijos principus, erdvė čia uždara ir vienaplanė, vaizdas koncentruojamas į konkretų objektą. Tai savotiškas intymus pasakojimas apie europietės per metus susiklosčiusį santykį su šia šalimi ir čia kilusius išgyvenimus.
Saudo Arabija – viena iš turtingiausių pasaulio šalių, remiantis islamiškąja teise valdoma karaliaus ir genčių vadų. Tačiau tai ir viena konservatyviausių valstybių, kur tebevykdomos viešos egzekucijos bei daugybė dalykų yra griežtai draudžiama.
Kiekvieno svetimšalio viešnagė prasideda supažindinimu, kas šioje šalyje yra draudžiama: vyrams negalima eiti į moterų parduotuves, moterims neleidžiama vairuoti, eiti į vyrų kavines, restoranus, ir t.t.
Parodoje eksponuojamų fotografijų ciklas susideda iš trijų serijų: „Haraam”, „Dykumos tremtiniai” ir „Globalus vartotojas”. Visos šios serijos tarpusavyje persipina kontekstais bei prasmėmis, todėl ir buvo apjungtos bendru pavadinimu „Haraam“. Pagal Koraną Haraam reiškia draudžiama, neleidžiama. Būtent draudimas ir pasirinktas kaip pagrindinė parodos tema.
Ekspozicija pradedama dviejų tradiciškai abajomis (tradicinis apdaras) užsidengusių moterų portretais ir vestuviniais sostais. Moters gyvenimas šioje šalyje vis dar skirstomas į priešvedybinę jaunystę ir nerūpestingumą bei povestuvinę moterystę ir pareigą.
Toliau fotografijų serija veda į Rijado (Saudo Arabija) gatves. Nuotraukomis nesistengiama atskleisti šalies mąsto, turtingumo ar tradicijų. Tai veikiau pojūčių vedina kelionė, klaidžiojimas pačių vietinių neatrastomis gatvėmis, netikėtai atrandant keistus darinius, konstrukcijas bei situacijas. Dažnai net neįmanoma paaiškinti, kodėl čia išvis atsirado vienas ar kitas objektas. Tai lyg klaidžiojimas nelabai aiškių apribojimų ir draudimų erdvėje. Dykumoje pastatytas miestas vietomis atrodo kaip dykynė, o už miesto plytinti dykuma šiukšlių kiekiu ir čia paliktais skirtingais objektais panašėja į miestą.
Paskutinė serijos dalis vaizduoja vakariečių uždaras gyvenamąsias teritorijas vadinamas compound. Tai tarsi atskiros respublikos, europinės kultūros inkliuzai konservatyviojoje Saudo Arabijoje. Nuotraukose atsispindi detalės atsivežtos iš savo šalies į laikinais namais tapusį rezervatą.
Ši paroda tai subjektyvus pasakojimas apie šalį kupiną paradoksų, kur daugybė dalykų vietiniams yra norma (žmogaus teisių nepaisymas, abejingumas ekologijai), tačiau žvelgiant europiečių akimis – „haraam” ir atvirščiai.
Vilma Samulionytė (g. 1978) nuo 2002 m. yra Lietuvos fotomenininkų sąjungos narė, 2009 m. Prahoje Dailiųjų menų akademijos Kino ir televizijos fakultete (FAMU) baigė Fotografijos katedros bakalaurą. 2007- 2008 m. dirbo Malameh Alfan fotostudijoje Rijade (Saudo Arabija).
Paroda veiks iki gegužės 29 d.