• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
. PDF
2022    11    21

Trijų LTMKS narių kūriniai pristatomi lietuviškoje programoje Italijoje, „Trieste Contemporanea“ menų centre

artnews.lt

Renginys „Lietuviškas videospritz“ („Lithuanian Videospritz“) Trieste mieste, Italijoje šiemet vyksta net du lapkričio savaitgalius paeiliui, pristatydamas filmus ir video meną iš Lietuvos. Antrąjį kartą vykstantį šios serijos renginį pristato meno centras „Trieste Contemporanea“. Inicijuojamas kartu su kuratoriumi Daniele Capra, „Lietuviškas videospritz“ kviečia į filmų ir video peržiūras bei pokalbius, kuriuose dalyvauja meno ekspertai bei šiuolaikiniai video meno kūrėjai. Pirmąjį savaitgalį lapkričio 18-20 d., minint 100-ąsias gimimo metines, pristatomas tarptautinėje scenoje žymiausias Lietuvos filmų kūrėjas Jonas Mekas, o sekantį savaitgalį, lapkričio 25-27 d. „Trieste Contemporanea“ kviečia susipažinti su šiuolaikiniais Lietuvos video kūrėjais, Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos nariais Patricija Gilyte, Egle Grėbliauskaite, Vitalij Strigunkov.

„Lietuvišką Videospritz 2022“ globoja ir remia Lietuvos Respublikos ambasada Italijoje, Lietuvos kultūros institutas, Lietuvos kino centras prie Kultūros ministerijos. Renginio dalies, kurioje pristatomi šiuolaikiniai video menininkai, bendraorganizatorius – Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga, kurios veiklas finansuoja Lietuvos kultūros taryba. „Lietuviška Videospritz 2022“ iniciatyva taip pat yra jonasmekas100.com programos renginys. Renginio bendradarbiai – asociacija „L’Officina“ ir „Studio Tommaseo“.

Lapkričio 18–20 d. savaitgalis: dedikacija Jonui Mekui

Pirmasis savaitgalis skiriamas išskirtinai šiam žymiam rašytojui, poetui, dailininkui, režisieriui, Anthology Film Archives bendraįkūrėjui, vienam iš svarbiausių „Fluxus“ narių Jonui Mekui, kurio 100-asis gimtadienis kaip tik minimas šiemet. Gausią iniciatyvos „Jonas Mekas 100!“ renginių programą 2022 m. visame pasaulyje koordinuoja Lietuvos kultūros institutas. Ji skirta paminėti Jono Meko kaip vienos svarbiausių XX-XXI a. Lietuvos kultūros asmenybių, daugelio laikomu avangardinio kino pradininku, šimtmetį. Plačiau apie šią programą nuorodoje https://www.triestecontemporanea.it/en/event/lithuanian-videospritz_eng/

Lapkričio 25–27 d. savaitgalis: aperityvas su menininkais

Antrasis savaitgalis skirtas susipažinti su šiuolaikinių kūrėjų Patricijos Gilytės, Eglės Grėbliauskaitės ir Vitalij Strigunkov kūryba. Lapkričio 25 d., penktadienį, 18:30 val. „Trieste Contemporanea“ centre šie menininkai dalyvaus pokalbyje su kuratoriumi Daniele Capra apie savo kūrybines praktikas, tyrimo būdus, gyvenimo ir kūrybos sąveikas, taip pat politinio gyvenimo įtakas kūryboje. Lapkričio 26 d., šeštadienį ir lapkričio 27 d., sekmadienį, nuo 16:00 iki 20:00 val. vyks šių menininkų video darbų peržiūros.

Patricijos Gilytės tyrimai remiasi domėjimusi trimačiais elementais ir performatyvios skulptūros praktika, kurios rezultatai laisvai varijuoja nuo instaliacijos iki video ir aplinkos meno darbų. Video kūriniuose „Už fronto“, „Legenda“ arba „Finišas prie ežero“, kurių veikėja yra pati menininkė, Gilytė tyrinėja kūno ir gamtos reiškinių kintamumą bei momentines skulptūros galimybes. Tokiuose darbuose kaip „Tri Galaxian L-4116“ menininkė inscenizuoja tikrą dekoraciją, panašią į naudojamą animacijoje ar mokslinės fantastikos filmuose – judindama kamerą ji leidžia nežinantiems žiūrovams suvokti tolimus pasaulius ir fantazuoti apie atsiveriančias begalines erdves.

Eglės Grėbliauskaitės meninė praktika kyla iš socialinės ir politinės dinamikos bei žmonių, vietų ir atminties sąveikos analizės kintančiuose politiniuose kontekstuose. Autorė pristato instaliacijas viešojoje erdvėje, vaizdo ir garso kūrinius, tapybos darbus. Tokiuose kūriniuose kaip „MĖTOO“, kuriame menininkė priešais Vilniaus dailės akademiją pastato senas metalines sovietmečio mėsos kombinato raides, arba „Naujos geros grindys Titanikui“, kuriuo ji išlieja naujas parodų salės grindis, anksčiau padengtas plytelėmis, Grėbliauskaitė apmąsto institucines prievartos priemones, atsispindinčias individualiose istorijose ir viešajame kontekste. Socio-politinė tikrovė ir meno kūrinys tampa realiu laiku veikiančiais tos pačios scenos veikėjais.

Vitalij Strigunkov savo darbuose tyrinėja simbolinio kapitalo ekonomiką, kultūrinės vertės atsiradimą ir išnykimą, kurdamas kontrastus su platesnėmis kultūrinėmis, socialinėmis ir politinėmis problemomis. Strigunkovo kūryba reiškiasi derinamais vaizdais ir istorijomis, akcijomis, piešiniais, vaizdo įrašais ir instaliacijomis. Jo darbuose tyrinėjami simboliniai žmogaus veiksmų aspektai ir kultūrinis erdvės ar laiko ribos konstravimas. Video kūrinyje „Laukimas“, sukurtame JAV viceprezidento Joe Bideno vizito į Lietuvą proga, rodoma, kaip atsitiktinis politiko vėlavimas išlipti iš lėktuvo supainiojo renginį stebėjusių televizijos komentatorių scenarijus. Filme „Metai, keli mėnesiai ir dar šiek tiek“ menininkas lygina laiko matą skirtingose pasaulio vietose ir autorių teisių galiojimą nustatančius įstatymus, apmąstydamas teisės taikymo ribas ir tikros įvykių sinchronizacijos neįmanomybę.

Vaizdai:

Vitalij Strigunkov. Stop kadras iš video „Substitucija“. 2015.

Eglė Grėbliauskaitė. Stop kadras iš video „Naujos geros grindys Titanikui“. 2022.