Tomo Martišauskio paroda „Salos“ – išeksponuota saugumo salelėse ir pasiekiama tik internete

2021 m. rugsėjo 1 d., Trečiadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

„Per pastaruosius pandeminius metus į internetą persikėlė jau kone visos paslaugos ir patirtys, net savo meno doktorantūros projektą praėjusių metų pabaigoje gyniausi nuotoliniu būdu“, – juokiasi menininkas Tomas Martišauskis, pristatydamas šias aplinkybes atliepiančią parodą „Salos“. Trumpam, neįprastoje vietoje – judriose gatvėse įrengtose saugumo salelėse išeksponuotus kūrinius menininkas pavertė nuolatos visiems internete pasiekiama, bet tuo pačiu jame izoliuota paroda.

„Vieta man dažnai tampa parodos ar pavienių darbų kūrybos pretekstu. Šiuo atveju tarp judrių miesto eismo arterijų įsiterpusios saugumo salelės ne tik kuria naujas prasmes jose atsidūrusiems darbams, bet ir pačios tampa savotiškais eksponatais. Jų architektūra, funkcijos ir apribota mūsų choreografija jose kuria įdomias įtampas bei iliustruoja, kokiu būdu šiandien dažnai susiduriame su šiuolaikinio meno parodomis – greitai nykščiu ar akimis praslysdami pro jų atvaizdus ekranuose. Šia paroda norėjau atkreipti dėmesį į sąvokų reliatyvumą ir susitarimus, kasdienybės ir meno taisykles: kas kuria saugumo jausmą, kaip turi atrodyti paroda, kas yra fizinė ir virtuali erdvė, ką šiais laikais reiškia tikros meno patirtys?“ – pasakoja Vilniaus dailės akademijoje skulptūros studijas baigęs ir ten pat meno daktaro laipsnį įgijęs T. Martišauskis.

Keturiose saugumo salelėse eksponuojami nauji ir anksčiau menininko sukurti kūriniai. Kaip ir būdinga T. Martišauskio kūrybai, šioje parodoje toliau svarstoma apie nuolat per technologijas atnaujinamų santykių su pasauliu būdus, opozicijas tarp laikino ir amžino, trapaus ir tvirto, tiesos ir melo, vidaus ir išorės. Iš dalies Kultūros tarybos finansuojama paroda šias ir kitas priešybes parodo kaip sąlygines ir apgaulingas. Būtent todėl menininkas imasi ieškoti hibridinių išeičių, tapatybių ir vadinamosios trečios erdvės pačiai parodai, eksponuojamai fizinėse galerinėse erdvėse, bet vis dažniau ir gausiau pamatomai naršyklės lange.

Į T. Martišauskio kūrinius geriau įsižiūrėti internete padeda parodos fotodokumentacija. Joje išryškinami medžiagų paviršiai, manipuliuojama objektų masteliais, pasiūlomas specifinis parodos matymo rakursas. Bendradarbiaujant su fotografu ir kūrėju Laurynu Skeisgiela fotografinė parodos „Salos“ versija sukurta specialiai Lietuvos šiuolaikinio meno žurnalo internete „Artnews.lt“ teminiam numeriui „Parodų atvaizduotė“. Jo sudarytoja kultūros žurnalistė, šiuolaikinio meno kritikė Jogintė Bučinskaitė žurnale kviečia pasidomėti parodų reprezentacijos ir jų atvaizdų distribucijos procesais bei tuo, kaip nauji sklaidos būdai formuoja šiuolaikinį meną ir mūsų vaizduotę apie jį. Be T. Martišauskio parodos, čia publikuojami kuratorės ir tyrėjos Agnieszkos Roguski, filosofo ir dramaturgo Lauryno Adomaičio tekstai, menininkės Aistės Marijos Stankevičiūtės pokalbis su internetinės parodų fotodokumentacijų platformos „Tzvetnik“ kuratoriais Natalija Serkova ir Vitalijumi Bezpalovu.

2008-aisiais šiuolaikinio meno naujienų portalą-internetinį žurnalą „Artnews.lt“ įkūrė šiuolaikinio meno kolekcininkas ir verslininkas Borisas Symulevičius kartu su kuratore ir menininke Neringa Černiauskaite. Nuo 2016 m. be nuolatos čia publikuojamų interviu su kūrėjais, parodų apžvalgų, fotoreportažų ir meno naujienų, žurnalas periodiškai leidžia teminius numerius įvairiomis šiuolaikinio meno, kultūros ir aktualių socialinių bei filosofinių klausimų temomis.

Tomo Martišauskio parodą „Salos“ galima apžiūrėti čia.

Iliustracijoje: Tomo Martišauskio paroda „Salos“ internetiniame žurnale „Artnews.lt“. Lauryno Skeisgielos nuotrauka

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *