.
2023    10    03

Swallow. Vartotini žodžiai. Sandra Kairė pasakoja apie meno aktualumą ugdyme

artnews.lt

Projektų erdvės „Swallow” (Vilnius) serijoje „Vartotini žodžiai“ VU mokslininkė, edukologė Sandra Kairė pasakoja apie daugiasluoksnį meno ir ugdymo santykį, peržengiantį meno tik kaip asmens kūrybingumo ugdymo supratimą.

Pateikdama skirtingus meninių praktikų taikymo ugdyme pavyzdžius, tokius kaip John Dewey ugdymo filosofija, vengrų neo-avangardistų Mikos Erdely ir Dora Maurer XX m. 8 deš. sukurtą Creative Exercises kursą bei MIT CLIMATE VISIONS laboratorijos (Nomeda ir Gediminas Urbonai, Indrė Umbrasaitė, Nikola Bojich, Kristupas Sabolius) “Pelkių žaidimą”, Sandra atskleidžia, kaip tokios praktikos tampa asmenį transformuojančio patyrimo pagrindu. Pasak tyrėjos, menas padeda patirti sąveiką tarp individualios raiškos ir socialinio veiksmo taip skatindamas politinį įsigalinimą: jis suteikia įrankius tapti socialiai aktyviems, moko pasipriešinti vyraujančiai ideologijai ar diskriminacijai, o taip pat klimato krizės akivaizdoje padeda besimokančiajam suprasti antropoceną ir kurti unikalų santykį su ne-žmogiškomis (non-human) būtybėmis bei objektais. 

2018 m. Sandra Kairė Vilniaus universitete apgynė tarpkultūrinio ugdymo srities daktaro disertaciją (apdovanota Lietuvos mokslų akademijos pagyrimo raštu). Edukologė yra ekspertė tarpkultūrinio ugdymo, patirtinio mokymosi ir neformaliojo ugdymo srityse, tačiau taip pat aktyviai domisi kitomis sritimis, kaip meninis ugdymas ir suaugusiųjų saviugda. Ji taip pat yra tyrinėjusi vizualiąją mokyklų kultūrą, mokyklines erdves, jų estetinimą bei mokinių kurtus artefaktus; specializuojasi ties vaizdu grįstomis metodikomis organizuojant edukologinius tyrimus. Šiuo metu Vilniaus universitete ji atlieka podoktorantūros stažuotę, kurios metu gilinasi į antropoceno vaikus ir jų besikeičiantį santykį su ugdymu. Sandra turi sukaupusi įvairios mokslinės patirties dalyvaujant nacionaliniuose ir tarptautiniuose moksliniuose projektuose, kuriuos įgyvendino(-a) University of Cambridge, Western Sydney University ir kt. Naudotos iliustracijos, literatūra bei nuorodos:  „PELKIŲ ŽAIDIMAS“, Nomeda ir Gediminas Urbonai, Indrė Umbrasaitė, Nikola Bojich, Kristupas Sabolius: https://critical-zones.zkm.de/#!/deta…

Padėka menininkams ir „Kūrybingumo mokyklai” už galimybę pasinaudoti filmuota medžiaga. JOHN DEWEY, School and Society, Cambridge University Press, 2017; DÓRA HEGYI, ZSUZSA LÁSZLÓ, FRANCISKA ZÓLYOM (EDS.), Creativity Excercises: Emancipatory Pedagogies in Art and Beyond, Sternberg Press, 2020.

Projektų erdvė „Swallow” (Vitebsko g. 23, Vilnius). Videoturinio režisūra ir produkcija: Jokūbas Čižikas, Milda Januševičiūtė. Grafinis dizainas: Vytautas Volbekas. Partneris: Sodas 2123. Projektą iš dalies finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė ir Lietuvos kultūros taryba. 2021 m.