. PDF
2024    09    27

Šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius’24“ Irenos Mikuličiūtės dailės galerija pristatys penkių menininkių kūrybą

artnews.lt
Vaiva Lanskoronskytė, fragmentas iš ciklo „Uostai“. Koliažas, mišri technika, A1 formatas, 2024

Spalio 4–6 dienomis Irenos Mikuličiūtės dailės galerija jubiliejinėje, 15-ojoje, šiuolaikinio meno mugės „ArtVilnius’24“ 5.02 stende pristatys bendrą penkių menininkių instaliaciją. Čia Vaivos Lanskoronskytės (mišrios grafikos technikos atspaudo ant netradicinių paviršių bei „ready made“ elementų instaliacija), Elvyros Katalinos Kriaučiūnaitės (grafika), Irenos Mikos (tapyba), Solveigos Gutautės (tapyba) ir Beatričės Kelerienės (keramika) darbai mugės stende sukurs tarsi bendrą instaliaciją, kurioje susijungs keramika, tapyba, grafika ir instaliacija. Šiais metais mugės „ArtVilnius’24“ akcentas – „Šiaurės Europa“.

Pasąmonės kuždesiai

Jau antrą kartą šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius’24“ savo darbus pristatys ir jaunosios kartos menininkė Vaiva Lanskoronskytė. Šiais metais menininkė žiūrovus kvies patirti Liublino trikampio rezidencijoje gimusį ciklą „Uostai“. Kaip pati autorė pristato, tai yra mišrios grafikos technikos atspaudai bei asambliažai, įsiliejantys į instaliaciją, prasitęsiantys erdvėje. Autorės kūryboje ryškus tarpdiscipliniškumas – nuo grafikos atspaudo ant netradicinių medžiagų iki objektų, kuriamų iš „ready made“ elementų, tai galima pastebėti ankstesnėse instaliacijose: „Vidinė zona“ ir „Mano kambarys“. Jaunosios kartos menininkės Vaivos Lanskoronskytės mugėje pristatoma naujausia instaliacija yra krypstanti į skirtingas technikas ir formas, tai tarsi pasąmonės kuždesiai, reprezentuojantys praeitį dabarties akivaizdoje.

„Pasąmonė vis kužda abstrakčių, yrančių, aptrupėjusių, apleistų uostų bei prieplaukų vaizdinius, kurie tarsi tampa savotišku struktūriniu elementu beveik ištirpusioms, beveik neperskaitomoms atminties audinio detalėms“, – apie Liublino trikampio rezidencijoje gimusį ciklą „Uostai“, kurį pristatys šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius’24“, pasakoja menininkė Vaiva Lanskoronskytė.

Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė, „Mažasis flamenkas III“. Mišri technika, autorinė technika, rankų darbo popierius, ofortas, akvatinta, akrilas, 53×75 cm, 2010

Grafika kaip flamenko

Ekspozicijoje įsisupti į flamenko – muzikos ir šokio sūkurį – kviečia grafikė Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė. Menininkė mugėje pristatys mišrios grafikos technikos objektus iš ciklų – „Flamenkai“ ir „Meilės lietūs“. Autorinio rankų darbo popieriaus technologijų įsisavinimas ir gaminimas labai praplėtė grafikės kūrybines galimybes. Kaip pati autorė akcentuoja, rankų darbo popierius, kaip medžiaga, leidžia laisvai transformuoti formatą, panaudoti naujai atsiveriančias faktūras ir lakšto gramatūrą. Taip pat darbo eigoje atsirandantys „atsitiktinumai“ sužadina vaizduotę, o kartais net pakreipia kūrybinį sumanymą nauja linkme.

„Vėduoklių ciklai atsirado neatsitiktinai. Jie atėjo iš „prisiminimų stalčių“ ir ispaniškų refleksijų, iš ilgesio, iš neįvardintų akimirkų, netekčių ir atradimų. Ir iš meilės Gyvenimo aistrai“, – kūrybos inspiracijomis pasidalina grafikė Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė.

Portretas – pažinti save ir kitą

Tapytoja Irena Mika pastaruoju metu itin gilinasi į portreto žanrą. Todėl šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius’24“ pristatys savo naujausius darbus. Pasirinkdama istorinių, jai svarbių ir brangių žmonių ar savo pačios portretus autorė krypsta nuo savęs iki kito pažinimo, tarsi peržengia paveikslo ir jo suvokėjo sąmonės ribas. Autorė jautriai ir įtaigiai per savo vidinį pasaulį žvelgia į kitą – tą, kurio portretas yra tapomas. Būtent pasirinkdama portreto temą tapytoja Irena Mika drąsiai mezga dialogą su tapomu žmogaus portretu ir savo „aš“.

„Noriu savo portretuose parodyti ne fizinius bruožus, bet tai, kaip jaučiu žmogų, ką matau už jo fizinių ribų“, – apie tai, kodėl jau ilgą laiką gvildena portreto temą pasakoja Irena Mika, meno mugėje „ArtVilnius’24“ dalyvaujanti ne pirmą kartą.

Solveiga Gutautė, Pavadinimus kuria žiūrovas. Tapyba, drobė, aliejus, 80×90 cm, 2021

Minimalizmo abstrakcijos

Ekspoziciją papildo tapytojos Solveigos Gutautės drobės, kuriose mįslingas paviršiaus švytėjimas pereina į gilius atspalvius. Taip savotiškai tapyboje kuriama gelmė ir paslaptis, menama ir įsivaizduojama erdvės, kurias neretai sudėtinga atskirti. Solveigos Gutautės tapyboje tampa svarbus ryšys tarp žmogaus, jo vidinio pasaulio ir gamtos, kas leidžia sukurti stiprų meninį įspūdį, įtraukiantį žiūrovą per spalvinio minimalizmo abstrakcijas.

„Mano tapybos tikslas sujaudinti ir paraginti klustelti, atsigręžti į save, pabūti su savimi, žiūrint į drobę. Ar šių metų mano patirtys atsispindės drobėse? Neabejotinai taip. Šie metai man buvo be galo svarbūs ir tuo pačiu sunkūs. Metai, kurie atnešė vertingas dovanas. Man pačiai labai įdomu, kaip mano darbus pamatys meno mugės „ArtVilnius’24“ lankytojai“, – apie tapybą kalba Solveiga Gutautė.

Beatričė Kelerienė, „Pumpuras“. Objektas, šamotinis molis, malkinis degimas, H-50xW-70 cm, 2018

Keramika lyg rudens peizažas

Keramikė Beatričė Kelerienė meno mugėje „ArtVilnius’24“ pristatys keraminius objektus. Jos kūriniai išdegti aukštoje temperatūroje, malkinėje anagamos krosnyje, kuri primena tunelį, ir yra 4 metrų ilgio. Kaitri ugnis degimo metu ant keramikos užneša degančių malkų pelenus, jie gula ant keramikos paviršių ir lydosi, nes degimas trunka 4–5 paras. Susilydę pelenai lyg glazūra apgaubia paviršius ir keramika įgauna subtilias spalvas bei pustonius, primenančius peizažą rudenį. Vulkano karštyje išdegta keramika tampa tvirta ir atspari, molis virsta akmeniu. Formos ir spalvos yra jaukios, nes jos įprastos ir atpažįstamos.
Anagamos krosnies degimo Beatričė Kelerienė mokėsi Japonijoje, keliose keramikos studijose, tam skyrė virš 10 metų. Lietuvoje Beatričė Kelerienė įkūrė anagamos keramikos centrą šalia Dūkštų miestelio, Vilniaus rajone. Tai jau antra anagamos krosnis, kurią menininkė pastatė.

Mugėje dalyvauja nuo jos pirmųjų dienų

Irenos Mikuličiūtės dailės galerija, viena pirmųjų privačių galerijų Kaune, yra įkurta 1991 metais, šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius’24“ dalyvauja nuo jos pirmųjų dienų. Galerija sėkmingai anksčiau mugėje pristatė įvairius Lietuvos ir užsienio menininkus, t. y. Raimundo Mikšio-Šniūro, Roberto Antinio, Rimvydo Jankausko-Kampo, Romano Averincevo, Arvydo Martinaičio, Gintauto Vaičio, Ewos Pohlke, Dormantės Penkinski, Andriaus Makarevičiaus, Anatoly Baratynsky ir kitų kūrybą. Irenos Mikuličiūtės dailės galerija yra Lietuvos meno galerininkų asociacijos (LMGA) narė, jau daugiau kaip 25 metus Kauno mieste organizuoja piešimo akciją „Kaunas jazz ant grindinio“ tarptautiniam džiazo festivaliui „Kaunas jazz“, užsiima parodų rengimu Lietuvoje ir užsienyje.

Teksto autorius: Astijus Krauleidis-Vermontas