. PDF
2022    12    20

Šių metų Jono Dovydėno stipendija skiriama menininkui Dariui Žiūrai

artnews.lt

Lietuvos fotomenininkų sąjunga ir mecenatas Jonas Dovydėnas 2019 m. įsteigė šiuo metu solidžiausią fotografijos meno stipendiją šiuolaikinės dokumentikos lauke dirbantiems menininkams. Per ketverius metus ji tapo vienu daugiausia paraiškų sulaukiančių konkursų. Iš šiemet pateiktų paraiškų Lietuvos fotomenininkų sąjungos valdyba atrinko tris finalistus, kuriais tapo Artūras Morozovas, Darius Žiūra ir Regina Šulskytė, o stipendijos mecenato Jono Dovydėno sprendimu 2022 m. stipendija paskirta menininkui Dariui Žiūrai už jo tęstinį projektą „Portretai“. Šią stipendiją ankstesniais metais yra pelnę Dovilė Dagienė, Donatas Stankevičius ir Tadas Kazakevičius.

Jono Dovydėno stipendijos tikslas – skatinti profesionalius fotografus, dirbančius dokumentinės fotografijos srityje plačiąja prasme. Ji skiriama kūrėjui (-ai) ar menininkų (-ių) kolektyvui už reikšmingiausius dokumentinės fotografijos projektus, meno kūrinius ir parodas, leidybos ar kuratorinius projektus Lietuvoje bei užsienyje per praėjusius metus arba už viso gyvenimo darbus. Komisijos vertinimo kriterijus sudarė projekto profesionalumas, aktualumas bei šiuolaikinis požiūris į socialinę aplinką.

2005 m. Darius Žiūra keliavo po Lietuvą, fotografuodamas ir filmuodamas kaimuose ir mažuose miesteliuose gyvenančius 3–15 metų amžiaus vaikus. Per vienerius metus surengė 428 foto- / videosesijas. Šiemet projektui sukanka septyniolika metų. Buvę vaikai užaugo, daugelis persikėlė į miestus arba emigravo. Nedidelė dalis tebegyvena kaime. Prieš 15 metų į ateitį nukreipti klausiantys žvilgsniai dabar ją pasivijo, juose atsispindi patys įvairiausi likimai ir asmeninių patirčių kontrastai, sąlygoti ekonominių bei geopolitinių procesų ir laiko veikiamo individualaus žmogaus gyvenimo.

Nuo 2021 m. vasaros autorius vykdo šio projekto tęsinį, siekdamas surasti tuos pačius žmones ir vėl sukurti jų portretus. Tai sekanti kūrinio dalis, vaizduojanti tuos pačius žmones jau kitame laike, kitose socialinėse sąlygose, gyvenamojoje aplinkoje. Tokiu būdu projektas ima polemizuoti su kur kas platesniu kultūriniu lauku ir tokiais meno reiškiniais, kaip Nicholo Nichono „Brown sisters“, kurį fotografas vykdė 40 metų, arba britų dokumentinių filmų serija „Up“, kur nuo 1964-ųjų kas 7 metai yra dokumentuojami 14-os žmonių gyvenimai ir likimai, besitęsianti jau 56 metus. Lietuvos meno lauke tokio pobūdžio laike išsiskleidžiantys projektai („Gustoniai 2001–“, „Portretai 2005–“) neturi analogų.

Per individualių žmonių likimus projektas atveria 10 deš. pabaigoje Lietuvos kaimuose ir mažuose miesteliuose gimusios kartos susiskaidymą į dvi grupes. Tai dalis jaunų žmonių, kurie emigravo (apie 30%) ir bando įsitvirtinti kitoje sociokultūrinėje aplinkoje, ir dalis žmonių, kurie pasirinko gyvenimą Lietuvoje su visomis su tuo susijusiomis problemomis ir iššūkiais. Kaip kūrinys, vaizduojantis žmogų, keliantis jautrius socialinius klausimus ir kalbantis apie esmines žmogiškosios egzistencijos problemas, jis taps ir moderniųjų laikų Lietuvos istorijos dokumentu, individualiai suvokiamu skirtingai kultūrinei patirčiai, išsilavinimui, socialinei tapatybei atstovaujančiam žiūrovui.

Darius Žiūra gimė 1968 m. Joniškėlyje. 1991–1997 m. Vilniaus dailės akademijoje studijavo tapybą, 2017 m. apsigynė meno daktaro laipsnį. Yra surengęs virš dešimties solo parodų Lietuvoje ir užsienyje, taip pat dalyvavo daugelyje grupinių parodų Lietuvoje ir užsienyje. Savo kūryboje koncentruojasi į ilgalaikius projektus. Kai kurie iš jų vystosi dešimtmečiais, su laiku įgaudami naujas formas. Personalinė paroda, apibendrinanti pastarųjų dviejų dešimtmečių menininko kūrybą, veikia Nacionalinėje dailės galerijoje. Autorius gyvena ir kuria Vilniuje.

Lietuvos fotomenininkų sąjunga nuoširdžiai sveikina stipendijos laimėtoją Darių Žiūrą. Stipendija įteikta gruodžio 16 d. Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4 / Didžioji g. 19).