Laisvydės Šalčiūtės paroda „Meliuzinų rojus“ galerijoje „Kairė-dešinė“
Lapkričio 26 d. 18:00 val. VGMC (Vilniaus grafikos meno centras) galerijoje Kairė-dešinė (Latako g. 3, Vilnius) atidaroma Laisvydės Šalčiūtės paroda „Meliuzinų rojus“.
Parodą organizuoja: Contour Art Gallery, Vilnius.
Parodos kuratorė: dr. Laima Kreivytė.
Provokuoti žiūrovą mėgstanti menininkė Laisvydė Šalčiūtė, teigianti, kad menas anaiptol nėra geras elgesys, o menininkas tiesiog privalo stebinti, nuo š. m. lapkričio 26 dienos, mėnesiui užvaldys Kairė-dešinė galerijos erdves, įkurdinusi jose pasakas suaugusiems apie Meliuzinų rojų.
„Meliuzinų rojus yra iliuzija – tikra, kaip siaubo kambarys atrakcionų parke, kur visiems žinomos veikėjos virsta vaiduoklėmis, o tauriausios meno citatos užrašomos krauju. Po gražiais paviršiais pulsuoja pornografinė vaizduotė, karštligiškai žarstanti pažadus ir nepaisanti vaizdinių galiojimo laiko.“ – rašo parodos anotacijoje kuratorė Laima Kreivytė.
Mantujos Kunigaikščių rūmų muziejuje (Palazzo Ducale di Manova) 2019 m pavasarį veikusioje parodoje Coming Out eksponuotus kūrinius, menininkė pirmą kartą rodys Lietuvoje. „Contour Art Gallery“ Veronos meno mugėje pristatytos menininkės kandidatūrą šis muziejus pasirinko kaip geriausiai tinkančią jų rengiamam projektui. Per 2 parodos veikimo mėnesius Lietuvos menininkės kūrinius pamatė virš 100.000 lankytojų iš viso pasaulio.
Laisvydė Šalčiūtė, Meliuzinų rojus (parodos koncepcija)
Darbų ciklas „Meliuzinų rojus“ – žaisminga ir provokatyvi vizualinė pasaka suaugusiems, besiremianti Bajeso statistika. Ši statistika yra grindžiama tikimybių teorijos teorema, nustatančia tikimybę, kai stebint situaciją, žinoma tik dalis informacijos apie įvykius. Bajeso teoremos pagrindu yra sukurta antispaminė kompiuterinė programa.
Turbūt niekas nesiginčys, kad ROJUS yra pati laimingiausia ir ekologiškiausia vieta, kokią tik įmanoma įsivaizduoti, o spamas yra šlamštas, prisidedantis prie šiuolaikinio „informacinio šiukšlinimo“. Jis neekologiškas. Šiuolaikinėje kasdienybėje mus nepaliaujamai supa skaitmeninės informacijos ir vaizdų srautas, „sekantis mums pasakas“ – įvykius paverčiantis reginiais, sąlygojančiais painiavą, begalines sklaidos galimybes ir tam tikrą emocinę sumaištį. Šią vizualinę ir informacinę situaciją aš taip pat suvokiu kaip neekologišką ir stengiuosi jai priešintis. Todėl sugalvojau tam tikrą „ekologišką“ kūrybos metodą – tarsi plastmasinius butelius internete renku mane sudominusius vaizdus, tekstų nuotrupas ir juos perdirbu, paradokso principu pakeičiu kontekstus ir prasmes. Po to juos dar kart panaudoju, dabar jau savo naujų darbų – vizualinių pasakų suaugusiems, prezentuojančių mūsų tikrovę, kaip sukonstruotą reprezentacijos, kūrybai. Nes pasaka taip pat yra medija. Nuo senų laikų žmonija pasakomis, kaip universalia kalba išreiškė savo dvasines ir gyvenimiškas patirtis. To savo menu siekiu ir aš. Šiame darbų cikle figūruoja mano susikurta fikcinė antiherojė Meliuzina, ironiškai ir tuo pačiu metaforiškai kalbanti apie mūsų laikų socialinius santykius, socialinį statusą ir antistatusą, kuriam ji pati ir priklauso, apie spektakliškas mūsų vartotojų visuomenės mistifikacijas ir iš to išplaukiantį tragikomišką idiotizmą, sąlygotą aukščiausios mūsų vartotojų visuomenės vertybės – „laimingo gyvenimo“ siekiu.
Laisvydė Šalčiūtė – viena aktyviausių šiuolaikinių Lietuvos viduriniosios kartos konceptualių menininkių. 2018 metais menininkė įgijo meno daktaro laipsnį. Ji kuria tapybą, menines instaliacijas, meninius objektus, fotografijas, grafiką, piešinius, literatūrinius tekstus. Menininkė yra surengusi virš keturiasdešimties personalinių ir sudalyvavusi virš šimto grupinių parodų Lietuvoje ir užsienyje. Laisvydė Šalčiūtė 2007 metais apdovanota Lietuvos meno kūrėjų premija, šešis kartus įvertinta individualiomis Lietuvos respublikos kultūros ministerijos stipendijomis, pelniusi diplomus grupinėse parodose. Šios menininkės kūrinių yra Romos grafikos institute, Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje Vilniuje, MO Muziejuje Vilniuje, Lewben Art Foundation kolekcijoje Vilniuje, Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje Kaune, privačiose Lietuvos ir užsienio kolekcijose.
Menininkė dažnai praktikuoja meninės apropriacijos metodą. Antrinę realybę ji naudoja naujiems darbams kurti – iš įvairių kontekstų išimtus vaizdus paradokso principu perkomponuoja, taip sukurdama naujas prasmes.
„Lietuvės kūryboje legendinė būtybė su žuvies uodega tampa spiritus movens, autorės antrininke, naująja undine. Meliuzinos akys ir krūtys skleidžia šviesą, o švytintis nimbas simbolizuoja jos dievišką, nors ir nedievinamą, prigimtį. Jos galia proporcinga tai vidinei jėgai, tam meilės dvelksmui, kuris įkvepia visus poelgius, – ji surenka žmonių ašaras, kaip naujoji Venera visu grožiu išnyra iš jūros kriauklės, rodo kelią į jausmų rojų, paklusdama pašėlusiam širdies plakimui“ – apie Laisvydės Šalčiūtės kūrybą rašė italė meno istorikė Renata Casarin.
Menininkei atstovaujanti Contour Art Gallery rengia šią parodą bendradarbiaudama su VGMC galerija Kairė-dešinė.
Parodos kuratorė – menotyrininkė dr. Laima Kreivytė.
Paroda veiks iki gruodžio 21 d.