Audio žurnalas
. PDF

Grupinė paroda „Sparta“ Kauno menininkų namuose

Kauno menininkų namai pristato trečiąją „Nepadorūs vakarai“ dalį – BMW. Balandžio 10 d., ketvirtadienį, 18 val. KMN galerijoje (V. Putvinskio g. 56, Kaunas) įvyks pirmosios programos grupinės parodos „Sparta“  atidarymas. Parodoje dalyvauja: Anna Orbaczewska, Adomas Danusevičius ir Augustė Vickūnaitė. 

Likurgas aiškiai pasakė, kad laimė yra drąsiųjų atlygis, o vargas – bailių. Mat kai kas nors kituose miestuose pasirodo esąs bailys, jam tenka tik bloga bailiojo reputacija, bet bailys eina į tas pačias viešąsias vietas kaip ir drąsieji, užima savo vietą ir dalyvauja fiziniuose pratimuose, kaip jam patinka. Tačiau Spartoje visi gėdintųsi priimti bailį kaip bičiulį ar priešininką imtynėse. Dažnai tokio žmogaus nesirenka, kai reikia žaisti komandos žaidimus su kamuoliu, o choruose jis nustumiamas į pačias gėdingiausias pozicijas.

Xen. Lac. 9.3–5, cf. Nicolaus of Damascus FGrH 90 F103 Z144.12

Daugelis Spartos varžybų – tiek politinio, tiek sportinio pobūdžio – turėjo ritualinį pobūdį ir veikė kaip performatyvios ideologinės priemonės. Tokios ritualizuotos praktikos suteikė veiksmams simbolinę reikšmę, kuri lengvai virsdavo tikėjimo sistemomis, padedančiomis legitimuoti bendruomenę ir jos veiklą.

Gausios vyrų varžybos Spartoje gali būti suprantamos kaip socialinės kontrolės priemonės, skirtos viešai įtvirtinti ir palaikyti vyriško meistriškumo idealus. Šių normų nepaisymas galėjo lemti pilietinių teisių atėmimą.

Paroda  „Sparta“ – apie bailius kaip pralaimėtojus, jų reprezentacijos formas ir trapumą. Ką reiškia būti bailiu, pralaimėtoju, kuris neturi ką prarasti? Kaip atrodo pralaimėjęs kūnas? Abstraktus, fragmentiškas, keistas, karikatūriškas, moteriškas? Kaip skambėtų pralaimėtojų garso takelis? Niūrus, trūkinėjantis, čaižus, o gal sovietinis? Kiek žodžių ir vardų turima pralaimėjusiam apibūdinti, o kiek yra pralaimėjimo jaustukų?

Būū, fui, meh, nu, ojej…švilpimas.

Trečiosios projekto dalies „Nepadorūs vakarai. BMW“ tikslas – analizuoti 10-tojo deš. (ir ne tik) vyriškumo aspektus, atskleisti jų poveikį ir iššūkius, su kuriais susidūrė ir susiduria visuomenė Lietuvoje. Pasitelkę A. Tereškino 2004 m. studiją „Vyrai, vyriškumo formos ir maskulinizmo politika šiuolaikinėje Lietuvoje“, 2025 m. projekto „Nepadorūs vakarai. BMW“ programoje išskirsime tokias dalis kaip abstrakcija, hierarchija ir kūnas. Projekto BMW pavadinimo dalis remiasi Raimundo Malašausko Vilniuje 2005 m. ŠMC kuruotos Baltijos trienalės pavadinimu Black Market Worlds bei akivaizdžiu iki šiol išlikusiu prestižinio vyriškumo simboliu – automobilio BMW firminio ženklo reikšme.

Parodą kuruoja Agnė Bagdžiūnaitė

Parodos architektė Gabrielė Černiavskaja 

Parodos technikė Laura Skučaitė

Projekto vizuali komunikacija Kornelijos Zizaitės

Projektą „Nepadorūs vakarai. BMW“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba.