Portugalų filmų programa „António Reiso ir Margaridos Cordeiro palikimas“ ŠMC kino salėje
artnews.ltŠiuolaikinio meno centro kino salėje nuo šiandien rodoma speciali programa, skirta portugalų režisieriui António Reisui (1927–1991), padariusiam įtaką net keletui portugalų kino kūrėjų kartų. António Reisas yra pripažįstamas kaip vienas svarbiausių portugalų režisierių, savo suformuoto kūrybos stiliaus estetines bei vertybines pozicijas vėliau, ilgamečio darbo Lisabonos teatro ir kino mokykloje metu, perdavęs savo mokiniams. Amžininkai teigia, kad charizmatiškojo režisieriaus mokymo stilius pasižymėjo įtaigumu ir buvo išskirtinai žodinis, todėl beveik jokia rašytinė informacija apie jo kino teoriją neišliko.
Daugelį filmų António Reisas sukūrė kartu su žmona Margarida Cordeiro. Poros kūryboje dominuoja atminties ir bendruomenių istorijos, mitinio laiko atkūrimo tema bei drąsūs, tačiau naratyvui pavaldūs, montažo eksperimentai, ypač ryškūs tokiuose filmuose kaip „Jaime“ (1973) ir „Trás-os-Montes“ (1976). ŠMC kino salėje pristatomoje retrospektyvoje „António Reiso ir Margaridos Cordeiro palikimas“ bus rodomi ne vien šių režisierių kūriniai, bet ir kartu su kitais autoriais sukurti filmai: Manoelio de Oliveiros bei A. Reiso bendros kūrybos filmas „Pavasario apeigos“ (angl. „The Rite of Spring“, 1963) ir režisieriaus Paulo Rochos tiesioginis atsakas į pastarąjį filmą – „Besikeičiantis gyvenimas“ (angl. „Change of Life“, 1966). Siekiant gilesnio ir išsamesnio A. Reiso bei M. Cordeiro kūrybos pristatymo į programą „António Reiso ir Margaridos Cordeiro palikimas“ įtraukti ir Reiso mokinių João Pedro Rodrigueso („Odetė“, „Paskutinįkart Makau“), Joaquim Sapinho („Šiapus prisikėlimo“, „Bosnijos dienoraščiai“), Manuelos Viegas („Glorija“), Vítoro Gonçalveso („Mergina vasarą“) kūriniai.
„Noriu pamatyti beduinus“ – sako V. Gonçalveso vaidybinio filmo „Mergina vasarą“ pagrindinė veikėja. O skersai išilgai Afriką išmaišęs medžiotojas jai atsako: „Nebėra jokių beduinų – tik tankai ir raketos… “ A. Reiso mokinių kūryboje ryški ne vien jų mokytojo įtaka, bet ir individualaus braižo paieškos, drąsus gyvenimo ir mirties temų traktavimas bei kolonializmo kritika. Vienas ryškiausių pastarųjų metų portugalų kino šedevrų, Miguelio Gomeso filmas „Tabu“, kuris 2012 m. apdovanotas Alfredo Bauerio bei Tarptautinės kino kritikų federacijos (FIPRESCI) prizais Berlyno kino festivalyje, netiesiogiai apibendrina kelių Portugalijos kino autorių kartų kūrybą, pateikia kritinį lygmenį. Programos „António Reiso ir Margaridos Cordeiro palikimas“ kontekstas taip pat atveria galimybes rasti atsakymus į filme „Tabu“ keliamus klausimus, užuominas, nuorodas, kurių šiame, kino kritiko sukurtame, filme gausu.
13 programos „António Reis ir Margaridos Cordeiro palikimas“ filmų bus parodyti sausio 8-26 dienomis: detali programa.
Sausio 16-19 d. filmus pristatys A. Reiso mokinys režisierius Joaquim Sapinho ir prodiuseris Pedro Duarte.