Pirmasis leidyklos „Artbooks“ leidinys – Ugniaus Gelgudos fotografijų knyga „Kriminaliniai peizažai“

2011 m. birželio 7 d., Antradienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Birželio 7 d., 18 val.  Ugniaus Gelgudos solo parodos galerijoje „Vartai“ (Vilniaus g. 39, Vilnius) atidarymo metu bus pristatytas ką tik iš spaustuvės atgabentas pirmasis nedidelės Vilniaus leidyklos Artbooks leidinys – Ugnius Gelguda „Kriminaliniai peizažai“, kurį atidarymo metu bus galima įsigyti ypatingomis kainomis.

Leidinyje greta autoriaus sukurto „Kriminalinių peizažų“ ciklo nuotraukų galima rasti ir dailės istorikės dr. Agnės Narušytės specialiai šiai knygai parašytą tekstą bei įvertinti neįprastą fotografijų knygoms dizainą. „Kriminaliniai peizažai“ tiražas sąmoningai apribotas iki 400 egzempliorių, iš kurių 50 – specialaus leidimo. Jį sudarančios knygos įsuptos į atskiras dėžutes bei pasirašytos paties autoriaus, o prie kiekvienos iš jų pridėta specialiai leidybai sukurta nauja šio ciklo nuotrauka. Šia knyga leidykla Artbooks pradeda seriją menininkų knygų, kuriose vienodą vaidmenį vaidins tiek menininko projektas, tiek knygos dizainas.

2008 pradėta kurti fotografijų serija „Kriminaliniai peizažai“ kalba apie Lietuvos žiniasklaidoje įsigalėjusių simbolinių vaizdų bei žodinių tekstų santykį. Projekte menininkas analizuoja vizualinio ir žodinio pranešimo juoduosiuose Lietuvos žiniasklaidos puslapiuose neatitikimą ir iš šio neatitikimo iškelia „kriminalinio peizažo“ sąvoką.

Nagrinėjant lietuviškoje spaudoje pateikiamas kriminalinių pranešimų iliustracijas, paaiškėja, jog atskyrus iliustruojančius vaizdus nuo žodinio pranešimo konteksto, jie tarsi tampa atsitiktiniais, plačią reikšmių skalę turinčiais vaizdais. Tokiuose vaizduose neužfiksuojami patys kriminaliniai įvykiai, o tik įvykių vietos arba tuos įvykius atspindintys vaizdiniai, tačiau dėl nuoseklaus jų gretinimo su itin kryptingo turinio pranešimais, juos tapo įmanoma atpažinti konkrečiuose kontekstuose: vandens telkinys – skenduolis, sodyba – šeimos tragedija, gamtos peizažas – rasti palaikai.

Cikle „Kriminaliniai peizažai“ savaip atkuriami Lietuvos dienraščių kriminaliniuose puslapiuose rasti ir atrinkti vaizdai, slepiantys kriminalinių įvykių nuojautą, tačiau tų įvykių nevaizduojantys arba juos imituojantys.

Ugnius Gelguda projektą tęsė ir įgyvendino meninės rezidencijos metu Zalcburge, Fotohof galerijoje, kur paaiškėjo, jog austriškoje žiniasklaidoje veikia panašūs vaizdo ir žodžio derinimo mechanizmai.

Ugnius Gelguda (g. 1977 m. Vilniuje) 2010 m. Vilniaus dailės akademijoje įgijo meno licenciato laipsnį; aktyviai dalyvauti parodose pradėjo jau nuo 2000-ųjų metų. Dalyvavo daugelyje parodų Lietuvoje (Lietuvos dailė: dešimt metų, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius, 2010; ARTscape: Italija, galerija „Vartai“, Vilnius, 2009; Lietuvos dailė 08. Fotografija, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius, 2008 ir kt.) bei užsienyje (Trys, Fotohof galerija, Zalcburgas, Austrija, 2010; Gender check, MUMOK, Vienos Kunsthalė, Viena, 2009; Prague biennale 3, programa Baltijos mitologijos, Praha, Čekija, 2007 ir kt.). Ugnius Gelguda du kartus apdovanotas LR Kultūros ministerijos – 2010 m. už audiovizualinę instaliaciją „Žalgiris“ bei 2006 m. už geriausią metų meno debiutą.

Leidinį parėmė LR Kultūros rėmimo fondas.

Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *