.
2016    09    06

Paroda „Pasisavintos teritorijos“ Nidos meno kolonijoje

artnews.lt

Stanislovas Kazimieras Kosakovskis_Prie Kanados ezero_1897

Rugsėjo 6 d., 20.00 val. VDA Nidos meno kolonijoje (Taikos g. 43) atidaroma paroda „Pasisavintos teritorijos“. Iki rugsėjo 10 dienos veiksianti paroda yra Lietuvos fotomenininkų sąjungos 39-tojo fotografų seminaro „Nida 2016“ dalis.

Parodoje aptariamas kūrybos metodas, kurį galime trumpai įvardyti apropriacijos terminu. Apropriacijos ištakas kai kurie meno istorikai įžvelgia Pablo Picasso ir Georges’o Braque’o koliažuose, kai į meno kūrinį įsiveržė realybės fragmentai. Tačiau šiuolaikine tokios kūrybos pradininke laikoma Sherrie Levine, perfotografavusi kitų autorių fotografijas. Tai ne tik meno kūrinio ar jo dalių pasiskolinimas savoms reikmėms ir jų perkėlimas į naują kontekstą, bet kartu ir sociokultūrinis gestas, keičiantis meno ir kasdienybės suvokimą.

Tokios kūrybinės strategijos taikomos šiuolaikinuose meniniuose sprendimuose. Jos apraiškų galime aptikti ir tik pradėjus plisti fotografijai Lietuvoje. Pavyzdžiui XIX a. grafas Stanislovas Kazimieras Kosakovskis sukūrė fotografinius montažus pasinaudodamas jam siųstais negatyvais, taip deklaruodamas fiktyvią ir mitologizuotą savo aplinkos istoriją. XX a. jau susiformavus vadinamajai lietuviškai fotografijos mokyklai apropriacijos strategijas naudojo nuobodulio karta, iš kurios atstovų ryškiausias pavyzdys būtų Arūno Kulikausko ciklas „Ūkanotas praeities dvelksmas“. Šiandien apropriaciją savo kūrybai dažnai pasitelkia Aurelija Maknytė, šią strategiją eksploatuoja ir jauniausi kūrėjai – Geistė Kinčinaitytė, Arcana Femina.

Paroda „Pasisavintos teritorijos“ tai dialogas tarp šių skirtingų kartų autorių. Štai grafas Stanislovas Kazimieras Kosakovskis pasitelkęs apropriaciją užkariaudavo Egiptą ar Meksiką, o Geistė Kinčinaitytė daugiau nei šimtmečiu vėliau Marso peizažams ištaria „You Belong To Me“. Aurelijos Maknytės surinkti nepažįstamų žmonių užfiksuoti gamtovaizdžiai ir urbanistiniai landšaftai, paliesti ugnies, atveria paralelinius pasaulius. Madingiausia poilsio vieta Palanga Arūnui Kulikauskui leidžia užduoti klausimą, ar tie kūnai apskritai tikri. O Arcana Femina pasiskolinusi tobulus žurnalinius kūnus preparuoja jų santykį su žvilgsniu.

Parodos autoriai: Arcana Femina, Geistė Kinčinaitytė, Stanislovas Kazimieras Kosakovskis, Arūnas Kulikauskas, Aurelija Maknytė.

Parodos kuratorius Gytis Skudžinskas.

Iliustracijoje: Stanislovas Kazimieras Kosakovskis, Prie Kanados ežero, 1897.