Paroda „Ola ir sodas“ projektų erdvėje „Futura“ Prahoje

2020 m. rugsėjo 17 d., Ketvirtadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Rugpjūčio 11 – rugsėjo 27 dienomis Prahos projektų erdvėje „Futura“ veikia Valentino Klimašausko kuruota paroda „Ola ir sodas“.

Ola ir sodas

Be kitų prasmių, parodos pavadinimas veikia nuoroda į dvi gerai žinomas pasaulio interpretavimo alegorijas – Platono olą ir Voltero sodą.

Pasak Platono, oloje įkalintų kalinių tikrovė įrėminama šešėlių. Pagal tokią logiką ugnis ar žmogaus sukurta šviesa, pvz., pasitelkiant šiuolaikinius pavyzdžius, – kino projekcijos, televizija ar virtuali realybė, menininkų padegama siekiant apšviesti dominuojančias laiko ir vietos doktrinas. Ugnis ar šviesa gali būti aiškinama ir kaip politinė doktrina – Platonas vienu iš pastarosios šaltinių įvardijo valstybę, o šiais laikais neabejotinai galėtume pridėti ir dar daugybę propagandos švyturių.

Knygoje „Kandidas, arba optimizmas“ (1759 m.) Volteras daro garsiąją savo išvadą, kurioje pasisako už praktinį priesaką – „reikia kultivuoti savo sodą“. Volterui rašant „Kandidą“ pasaulis, panašiai kaip ir šiandien, neatrodė harmoninga vieta – satyra nurodo lemtingus istorinius įvykius, tokius kaip Septynerių metų karas ar 1755 m. žemės drebėjimas Lisabonoje, sykiu joje tyčiojamasi iš kolonializmo, pozityvizmo, teologijos, vyriausybės ir kt. – sąrašas nesibaigia.

„Savo sodo kultivavimas“ galėtų būti susijęs su darbu puoselėjant gyvenimą, profesiją ar pasaulinę ekosocialinę-politinę sistemą. Tačiau ši idėja atskleidžia ir paradoksą – puoselėjant minėtus „sodus“ keičiama juos apibrėžianti pasaulio prigimtis. Kas tuomet lemia pasaulio kaip olos ir sodo analogijų skirtumus bei panašumus? Oloje įkalinto žmogaus regėjimo ir suvokimo veiksmas gali būti interpretuojamas kaip gana pasyvus bei solipsistinis, o sodininkystė – kaip aktyvesnė ir galimai pasaulį keičianti praktika. Tačiau norint veikti konstruktyviai, reikia aiškiai suvokti ir suprasti tikrovę, ir ši dilema iškyla abejose alegorijose.

Grupinėje parodoje daugiausia eksponuojami per pastaruosius du dešimtmečius menininkų iš Vidurio ir Rytų Europos sukurti darbai. Juose atskleidžiama mūsų visuomenės ir pasaulio problemika bei daugialypiškumas, atsižvelgiant į dabartines karantino ir COVID-19 bangos (-ų) sąlygas, nacionalistinių tendencijų aktyvavimą ir sienų kūrimą, socialinius neramumus, didėjantį šurmulį dėl rasistinės bei kolonialistinės praeities ir dabarties, šeštąjį rūšių išnykimą ir kt.

Šiame kontekste tiek menininkai, tiek žiūrovai laviruoja tarp dviejų alegorijų: kaip olos kaliniai, turintys atskirti projekcijas ir ideologijas; ir kaip sodininkai, puoselėjantys tam tikras idėjas bei praktiką per įvairius meninius formatus, poetinius gestus, tyrimus ar socialines-politines apraiškas, galinčias turėti įtakos vadinamajai gamtai bei prigimčiai ir atvirkščiai – būti jos veikiamomis.

Menininkai: Gailė Cijūnaitytė (Lietuva), Tomas Daukša (Lietuva), Uli Golub (Ukraina), Laura Kaminskaitė (Lietuva), Donna Kukama (Pietų Afrika), Jumana Manna (Palestina), Katrīna Neiburga (Latvija), Jaakko Pallasvuo (Suomija) , Artūras Raila (Lietuva), Darius Žiūra (Lietuva), Arturas Żmijewski (Lenkija).

Kuratorius: Valentinas Klimašauskas

Iš anglų kalbos vertė Alexandra Bondarev

Jaakko Pallasvuo, the way you almost wholly omit to flower, 2020. Puslapiai iš PDF knygos. Įvairios parodos vietos

Jaakko Pallasvuo, the way you almost wholly omit to flower, 2020. Puslapiai iš PDF knygos. Įvairios parodos vietos

 

Katrīna Neiburga, Traffic, 2003. 18 min., video instaliacija

Katrīna Neiburga, Traffic, 2003. 18 min., video instaliacija

Artur Żmijewski, Glimpse, 2017. Iš 16 mm juostos pervestas vieno kanalo video, juodai baltas, be garso, 14 min

Darius Žiūra, Gustoniai, 2001 m., tęstinis kūrinys. 6-ių kanalų video instaliacija

Darius Žiūra, Gustoniai, 2001 m., tęstinis kūrinys. 6-ių kanalų video instaliacija

Darius Žiūra, Gustoniai, 2001 m., tęstinis kūrinys. 6-ių kanalų video instaliacija

Laura Kaminskaitė, Its Own Unfolding Elsewhere, 2019. Tekstas, šviesdėžė (42 cm x 60 cm)

Laura Kaminskaitė, Its Own Unfolding Elsewhere, 2019. Tekstas, šviesdėžė (42 cm x 60 cm)

Laura Kaminskaitė, Its Own Unfolding Elsewhere, 2019. Tekstas, šviesdėžė (42 cm x 60 cm)

Laura Kaminskaitė, Sugar Entertainment,  2011– (tęsiamas). Cukrus (1.5 cm3)

Laura Kaminskaitė, Sugar Entertainment,  2011– (tęsiamas). Cukrus (1.5 cm3)

Laura Kaminskaitė, Sugar Entertainment,  2011– (tęsiamas). Cukrus (1.5 cm3)

Tomas Daukša, Be ribų, 2019. Įvairūs dydžiai, plastikas, guma, putos, karšti klijai, dirbtinis kailis, aerozoliniai dažai, metalas, LED lempos, garsas. Įvairios vietos parodoje

Artūras Raila, Po vėliava, 1999-2015. Video, 00:20:00. 2-iejų kanalų spalvotas video, garsas

Donna Kukama, In Not Yet (And Nobody Knows Why Not), 2008. Video, 4’56”

Uli Golub, Babushka in space, 2017, video 00:23:46; HD 1920:1080, 24 kadrai per sekundę, spalvotas, stereo garsas, angliški subtitrai

Jaakko Pallasvuo, Blue, 2016. Video. Jaakko Pallasvuo, the way you almost wholly omit to flower, 2020. Puslapiai iš PDF knygos. Įvairios vietos parodoje

Gailė Cijūnaitytė,  ATRODO TAIP TIKRA! Binauralinis ASMR išskirtinis dėmesys ŠNABŽDANT , 2020

Gailė Cijūnaitytė,  ATRODO TAIP TIKRA! Binauralinis ASMR išskirtinis dėmesys ŠNABŽDANT , 2020 (kadras)

Tomas Daukša, Be ribų, 2019. Įvairūs dydžiai, plastikas, guma, putos, karšti klijai, dirbtinis kailis, aerozoliniai dažai, metalas, LED lempos, garsas. Įvairios vietos parodoje

Tomas Daukša, Be ribų, 2019. Įvairūs dydžiai, plastikas, guma, putos, karšti klijai, dirbtinis kailis, aerozoliniai dažai, metalas, LED lempos, garsas. Įvairios vietos parodoje

Nuotraukos: Tomas Souček

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *