Marijos Nemčenko paroda „Swanback“ David Dale Gallery Glasgow, Jungtinėje Karalystėje
artnews.ltIki gruodžio 16 d. David Dale Gallery (161 Broad St, Glasgow G40 2QR, Jungtinė Karalystė) veikia menininkės Marijos Nemčenko paroda „Swanback“, kurioje pristatomas jos naujausias to paties pavadinimo filmas.
„Swanback“ – tai filmas, kuriame susipina vaidybiniai ir dokumentiniai pasakojimai. Šis hibridinis kūrinys tyrinėja, kaip su tiesa, tyrumu ir aristokratiškumu siejamą gulbės simbolį britų ir rusų imperializmas naudojo priespaudos struktūrų, nukreiptų į žmonių gyvenimus ir jų fizinius kūnus, stiprinimui. Jame vaizduojamas išgalvotas personažas, kurį vaidina buvęs klasikinio baleto šokėjas Oliveris Connew. Filmas iš dalies paremtas interviu su lietuvių bendruomenės nariais, nelegaliai emigravusiais dirbti į Jungtinę Karalystę prieš Lietuvai įstojant į Europos Sąjungą 2004 m. Jame taip pat reaguojama į 2003 m. laikraštyje „The Sun“ išspausdintą liūdnai pagarsėjusį straipsnį apie Rytų Europos migrantus pavadinimu „Gulbių kepimas: Prieglobsčio prašytojai vagia karalienės paukščius kepsniams“. Filmo „Swanback“ dienoraštinio stiliaus naratyvas perpasakoja homo-sovieticus (perfrazuojant rašytojos Svetlanos Aleksejevič paniekinantį terminą, kuriuo Sovietų Sąjungoje buvo vadinamas vidutinis konformistas) kaip nelegalaus ekonominio imigranto Jungtinėje Karalystėje kelionę, kur jis kaltinamas karališkųjų gulbių užmušimu ir suvalgymu.
Filmo kamera seka Connew šokių studijoje, kur jis bando mokytis iš 1963 m. vaizdo įrašo. Jame užfiksuotas „Princo solo. I veiksmas“ iš rusų kompozitoriaus Piotro Iljičiaus Čaikovskio „Gulbių ežero“ (1875-1976 m.), kur princą Zygfrydą vaidina garsus šokėjas Rudolfas Nurejevas. Baletas „Gulbių ežeras“ buvo kartojamas per televiziją nesibaigiančia kilpa 1991 m. perversmo prieš Michailą Gorbačiovą metu, žlungant Sovietų Sąjungai. Šis įvykis visiems laikams susiejo baleto kūrinį su politiniais perversmais. Kai praėjusiais metais dėl nepritarimo karui Ukrainoje Rusijos pareigūnai privertė uždaryti vienintelį likusį nepriklausomą transliuotoją Dožd TV, šie paskutinėmis transliavimo valandomis rodė tą patį „Gulbių ežero“ pastatymą, primindami šį istorinį įvykį.
„Swanback“ susieja nelegalaus imigranto istoriją su paties Connew kelione nuo baleto iki semantinio šokio, įveikiant prievartą, kurią jo kūne įskiepijo imperijos sukurtas baleto menas. Užuot atsakęs į jo kūną paveikusį baleto smurtą amnezijos smurtu, paveikiančiu jo atmintį, šokėjas pasirenka priimti baleto paliktus randus.
Paroda „Swanback“ organizuojama kartu su Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga. LTMKS veiklas finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė. Parodą „Swanback“ finansavo Creative Scotland, Hope Scott Trust, Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos kultūros institutas.
Ši paroda yra nuo 2015 m. David Dale Gallery organizuojamų organizacinių mainų serijos dalis. Ankstesni mainai vyko bendradarbiaujant su P////AKT (Amsterdamas), Rupert (Vilnius), The Workbench (Milanas), Swimming Pool (Sofija) ir Salts (Birsfeldenas). 2024 m. galerija David Dale Gallery pristatys Glazge gyvenančio menininko personalinę parodą Vilniuje, galerijoje „Atletika“.
Menininkės padėka: Catalina Barroso Luque, Caitlin Merrett King, Gleb Osatinski, Kristina and Marius Užpelkiai, Martynas Mickenas, Ruta Adele Jekentaite, Ūla Tornau, Vytautas Katkus.
Fotografijos: Max Slaven