Marijos Nemčenko paroda „Palaiminti tie, kurie juda“ Marcinkonių stoties galerijoje

2022 m. birželio 30 d., Ketvirtadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Iki birželio 19 d. Marcinkonių stoties galerijoje (Kastinio g. 1C, Marcinkonys, Varėnos sav.) veikė Marijos Nemčenko paroda „Palaiminti tie, kurie juda“.

Parodoje įvairiapusiškai nagrinėjamos judėjimo ir migracijos temos. Marcinkonyse, kaip pagrindiniame atspirties taške, persipina skirtingos migracijos istorijos. Tai ir gandrų perėjimo sezono stotelė ilgame jų migracijos kelyje, ir sezoninė grybų ir uogų rinkėjų kelionė iš miesto į kaimą, ir žmonių viltys rasti saugesnį gyvenimą už sienos. Parodoje „Palaiminti tie, kurie juda“ smarkiai politizuotas terminas „migracija“ veikiau nurodo į įvairias jos formas, paradoksaliai laikinai įsišaknijusias stoties ar sustojimo taške.

Tarp naujų darbų bus rodomas M. Nemčenko meninės dokumentikos filmas „LAK“ (2021), kurio epicentre – baltieji gandrai (lot. Ciconia Ciconia) bei jų migracijos keliai. Kurdama filmą M. Nemčenko dviračiu keliavo po Lietuvą ir kalbino ornitologus, šnekėjosi su kaimo ir miesto žmonėmis, darbininkais laukuose, senoliais vienkiemio sodybose, susitiko su uždara religine bendruomene prie Baltarusijos sienos bei bendravo su kitais atsitiktinai sutiktais žmonėmis, taip pat filmavo Marcinkonyse ir aplinkiniuose kaimuose. Filme susipina dialogai, apmąstymai, žinios, faktai bei fikcija, susijusi su gandrų, paukščių, migracijos, tėvynės, judesio, bioįvairovės ir tarpusavio priklausomybės temomis. Visa tai meninį darbą paverčia idėjų ir kultūrinių žinių mainų erdve. Muzikinį takelį dokumentiniam filmui sukūrė kompozitorius Andrius Arutiunian. „LAK“ buvo sukurtas su Kauno menininkų namų ir Lietuvos kultūros tarybos parama.

Parodos kūrimo metu Marija bendravo ir bendradarbiavo su vietos gyventojais, kurie dalinosi pasakojimais apie stoties svarbą Marcinkonių gyventojams. Pagal Marijos perpasakotas istorijas Grybaulios kaime gyvenantis menininkas Kastytis Skromanas sukūrė kūrinį, taip pat eksponuojamą parodoje.

Marijos Nemčenko praktika yra susijusi su „Rytų Europietiškumo” tyrinėjimu, tai yra fragmentišku šio sparčiai geopolitiškai besikeičiančio regiono supratimu ir jo istorinių, socialinių, politinių ir aplinkos ryšių su likusiu pasauliu. Šioje Marijos Rytų Europos futurizmo eklektikoje dažnai atsiskleidžia apmąstymai apie migraciją ir tapatybės politiką. Savo darbuose menininkė užmezga ryšius, bando perduoti ir įgyti žinių iš už tradicinių žinių perdavimo rėmų. Mokymasis iš paukščių, augalų ir paskalų turguje jos praktikoje sukuria tarytum fikcinį pasaulį, kuris kartais gali daugiau atskleisti apie mūsų kasdienę realybę, negu tiesioginis žvilgsnis į ją.

Marija įgavo skulptūros bakalauro laipsnį University of Arts London 2013 metais ir vizualiųjų menų magistro laipsnį Glasgow School of Art 2016 metais. Ji yra BRUT Collective bendraįkūrėja. Jos bei BRUT Collective darbai yra www.marijanemcenko.com ir www.brutcollective.com

Nuotraukos: Laurynas Skeisgiela

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *