Marijos Nemčenko paroda „Mūsų eklektiškų daktarų rankose” projektų erdvėje „Swallow”

2022 m. rugsėjo 16 d., Penktadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Iki rugsėjo 11 d. projektų erdvėje „Swallow” (Vitebsko g. 23, Vilnius) veikė Marijos Nemčenko paroda „Mūsų eklektiškų daktarų rankose”. 

Pūkuotos sėklos nusileidžia į pažeistos dirvos lopinėlį, ištįsta mazguota šaknimi, išstypsta virš žemės aukštu stiebu, ir, kai tinkamai užšviečia saulė, pasipuošia ryškiai rožiniais žiedais. Praeina vidurvasaris, ir žiedai virsta pūkuotomis sėklomis, įsukamomis vėjo gūsių ir keliaujančiomis ieškoti jau kito pažeisto dirvožemio lopinėlio. Ir tada vėl, ir tūkstantį kartų.

Kuo jis vardu? Skaitome – gaurometis kolonizuoja gaisro pažeistas žemes. Kas yra augalo, vadinamo kolonijiniu arba invaziniu, varde? Kaip gali augalas būti kolonijinis ar invazinis? Pasaulis greitai slenka po kojomis, miškai tampa pievomis, žolė nunyksta į dykumą, upių vagos virsta sausuma – kokia prasmė kažką vadinti nevietiniu, nekviestu svečiu, nepageidaujamu kaimynu, kuomet migracijos keliai naudojami išlikimo sprintui, o ne džiaugsmo kalneliams?

O ką dar daryti augalui šiais katastrofiškais laikais?

Ugnį sukelia ne tik saulė, bet ir žmogaus ranka. Ji valdo metalinius gniaužtus griebiančius gruntą, kloja plytas ir lieja betoną, montuoja geležinkelio bėgius ir gavybos mechanizmus. Gaurometis leidžiasi šiuo liepsnojančiu žmonijos progreso taku, kuriuo išdrįsta rinktis ne visi augalai. Nelyg misiją vykdantys gyduoliai, gauromečio sėklos nutūpia ir sudaigina mazgytą šaknį, giliai panyrančią į pažeisto dirvožemio ekosistemą; žvalgytis, filtruoti ir dalintis jos likučiais su artimiausiais giminaičiais. Per kraują, prakaitą ir ašaras.

Liepsningieji takai susikryžmina su keliais, paklotais pagal globalią maisto gamybos ir logistikos matmenis. Ji juosia žemę džeržgiančiais konteineriais ir laivybos uostais, tačiau vistiek gamina stygių. Gerai sutepta vartojimo grandinė prisibijo invazinių rūšių ekologinio agentiškumo, kurios eina savomis kryptimis – metasi į degančias vietas, kad jas susigrąžintų per (mazgytą) šaknį. Rodos, buvimas nepageidaujamu gali pasitarnauti įvairiais būdais.

Iš neišskirtinių pievų ir statybviečių, pralenkiant maisto pakavimo patalpas, gauromečio kuokštai atkeliauja ant savadarbių prekystalių vietiniuose turgeliuose ir ant šaligatvių šalia jų. Čia kaimynai plūsta ieškoti prekių be brūkšninių kodų, o ir paskalų. Balsai vis garsėja, mainų vertės kinta kas akimirką, daiktai eina per rankas, automobilių bagažinės niekada neužsidaro. Vietą randa ir kojinės, ir ridikai. Tiks nuo uždegimo, sako pardavėja, čia kaip žalioji arbata tik be kofeino, pirk vieną imk du, paduodama gauromečio lapų, padės nuo nervų ir prostatai, įsidėk vieną į piniginę – lydės sėkmė, bus pinigų.

Jei pasiseks, ir pas jus ateis savadarbis eklektiškas daktaras.

Parodos kuratorė Vaida Stepanovaitė

Menininkė Marija Nemčenko gyvena ir dirba tarp Glazgo ir Vilniaus. Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos (LTMKS) ir Škotijos menininkų sąjungos (SAU) narė. Jos tyrimuose aktyvi kultūrinė sąsaja tarp Rytų ir Centrinės Europos ir Vidurio Rytų, kurią ji išreiškia migracijos, kultūrinių stereotipų ir istorinių paralelių klausimais. Kritiškai žvelgdama į periferijos konstruktą, menininkė klausia, koks žinojimas kyla iš „periferiniais” laikomų taškų? Marijos kūryboje netrūksta aštriai skirtingų reiškinių dermės ir iš to kylančio humoro, bei ryškiaspalvės, eklektiškos, dažnai – buitiškos estetikos.

Garso takelio įrašymas, suvedimas ir originalus muzikinis takelis – Sholto Dobie
Garso takelio balsas – Dovilė Šimonytė
Fotokūrinio spauda – Arielink
Grafinis dizainas – Vytautas Volbekas

Konsultavimas SODAS2123 aplinkos architektūros ir landšafto klausimais – Ona Lozuraitytė-Išorė
Konsultavimas gauromečio auginimo SODAS2123 klausimais, gauromečio rinkimo dirbtuvių bendrakuravimas – Aušra Vismantaitė
Konsultavimas gauromečio augimviečių Naujininkuose ir Rasose klausimais, gauromečio rinkimo dirbtuvių bendrakuravimas – Vaiva Aglinskas

Parodos partneris – SODAS2123 ir Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga. 2022 m. balandį-liepą Marija Nemčenko ruošdamasi parodai kūrė LTMKS studijoje kultūros komplekse SODAS 2123

Marijai Nemčenko individualią stipendiją parodos pasirengimui suteikė Lietuvos kultūros taryba.

Nuotraukos: Laurynas Skeisgiela

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *