Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus paroda „Baimės geometrija“ KKKC parodų rūmuose

2015 m. gruodžio 17 d., Ketvirtadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
D.Vaicekauskas.Baimes_mandala.2015

Gruodžio 18 d., penktadienį, 18 val., Fotografijos galerijoje (KKKC parodų rūmuose) vyks Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus projekto “Fotofobija” finalinės parodos “Baimės geometrija” atidarymas.

Daugelį metų ryškinant žinomų fotomenininkų, mėgėjų, pradedančių fotografų bei savo, vidutinio formato fotografines juostas, šio projekto autoriui kilo sumanymas kaupti apsauginius popierius, kurie dalyvavo fotografijų sukūrimo procese ir matė tas fotografines akimirkas, tik pastarosios liko užfiksuotos tuose popieriuose kitame lygmenyje. Kadangi ta popierinė apsauga nuo šviesos yra labai trapi, gamintojas uždeda ant apsauginių popierių tarsi savotišką Brailio raštu užrašytą tekstą, kuris savaime atrodo kaip grafinis meno kūrinys. Žinoma, ši žymėjimo sistema yra standartizuota, bet turi ir savų skirtumų; kiekvienas gamintojas ženklina savo popierius šiek tiek kitaip.

Baimės geometrija apibrėžia teritoriją, kurią valdo savotiškos „kelių eismo taisyklės“. Norėdamas išvengti broko, fotografas turi mokėti tinkamai parinkti kadruotę, atsižvelgti į juostelės rūšį ir kadrų skaičių, bei sugebėti teisingai naudotis geometrine optika, tiriančia šviesos spindulių sklidimą. Šia optine įranga neverta pasitikėti, kai fotografavimo aplinka yra nevienalytė ir/arba pasireiškia šviesos bangų savybės – tuomet rezultatas gali būti šviesos sužalotos fotografijos.

Fotografinės technikos gamintojai bando įvairiais būdais padėti vartotojui įveikti šią fotografinės baimės formą. Pavyzdžiui, kompanija „Lomography“ ant savo vidutinio formato juostos rakorų užrašo padrąsinantį lomografijos judėjimo šūkį: „Don’t think, just shoot“ („Negalvok, tiesiog fotografuok“). Šiame cikle tokie fotografo gyvenimą neva palengvinantys lozungai yra kartais pašiepiami ir papildomi panašios formos žinutėmis, kurių keliamos asociacijos yra kur kas mažiau „nekaltos“, pavyzdžiui, „Shoot first, ask questions later“ („Pirma šauk, paskui uždavinėk klausimus“).

Iš daugybės subjektų, objektų ir situacijų  sudėliota jau ne fotografinė, o tapybinė juosta, kuri formuoja parodos architektūrą. Tai yra tai, kas lieka po fotografinio atvaizdo, arba už fotografinio atvaizdo (kaip metaforiškai nurodo angliškas terminas backing papers).

Projekto autorius ir parodos kuratorius Juozapas Kalnius.

Parodoje dalyvaujantys menininkai: Žaneta Jasaitytė, Juozapas Kalnius, Darius Vaičekauskas, Redas Šilinas, Edvardas Šeputis, Valdemaras Manomaitis.

Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Iliustracijoje: Darius Vaičekauskas, Baimės mandala, 2015

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *