• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
.
2024    01    24

Kosto Dereškevičiaus paroda "Nerūpestingas gyvenimas" Trakų meno galerijoje „Fojė“

artnews.lt

Trakų meno galerijoje „Fojė“ (Senoji klebonija, Birutės g.8 , Trakai) atidaryta Kosto Dereškevičiaus paroda „Nerūpestingas gyvenimas”

1969 metais režisierius Dennisas Hopperis su savo kolegomis sukūrė iš karto kultiniu tapusį filmą „Nerūpestingas keliautojas“ (Easy Rider). Supaprastintai tariant – tai kelio drama, pasakojanti apie po pietines valstijas keliaujančius du motociklininkus. Kino kritikai šį kūrinį yra priskyrę socialinio kraštovaizdžio žanrui, pasakojančiam apie 7 dešimtmečio jaunimo tarpe susikaupusius skaudulius ir aktualijas, įtampas bei problemas.

Regėtųsi, kad toks palyginimas nėra visiškai adekvatus, tačiau panašiu metu (1967 metais) Valstybinį dailės institutą (dabar – Vilniaus dailės akademija) baigusio Kosto Dereškevičiaus (1937-2023) kūrybą taip pat drąsiai galima pavadinti ne kuo kitu, o – „socialiniu peizažu“. Aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje, pačiame sovietinės stagnacijos apogėjuje, savitą (ne be tuo metu populiaraus pop art‘o poveikio), specifinę plastiką ir tematiką suformavęs tapytojas pasižymėjo negailestingu pastabumu. Iš jo akiračio nepabėgdavo tarsi banalios, netgi nuobodžios buities detalės – palangė, elektros stulpas arba pastotė, balkono turėklas, maršrutinio autobuso lango fragmentas. Tarsi haliucinogenais apsisvaiginęs ir nuošaliomis krašto teritorijomis besibastantis baikeris–klajūnas, K. Dereškevičius matė ir fiksavo egzistencines rutinos briaunas. Jo nutapytas gyvenimas atrodo nerūpestingu ir, kartu, kupinu neišsakytų, kartais sunkiai užslėptų skaudulių. Tokia būsena įkūnyta kompozicijoje „Adelė – benzino pardavėja“ (1972 m.), drobėje „Mikroautobusu į Drezdeną“ (1976 m.) ir kituose paveiksluose. Tad parodos pavadinime rekomenduotina išgirsti ir sarkastiškai ironišką (taip būdingą šiam menininkui) gaidelę.

Meno galerijoje „Fojė“ pristatomi klasikiniai, chrestomatiniai K. Dereškevičiaus darbai, jo paties dovanoti Vilniaus dailės akademijai – institucijai, kurioje studijuota ir daugybę metų dėstyta.

Dailėtyrininkas Vidas Poškus

Paroda veiks iki vasario 26 d.