.
2011    09    05

Jaunoji čekų fotografija „Prospekto“ galerijoje

artnews.lt

Rugsėjo 8 d., ketvirtadienį, 17.30 val.  „Prospekto“ galerijoje (Gedimino pr. 43, Vilnius) atidaroma fotografijos paroda „Jaunoji čekų fotografija. 20 metų Meninės fotografijos institutui Silezijos universitete Opavoje“.  Atidaryme dalyvaus Meininės fotografijos instituto vadovas Vladimiras Birgusas.

Prieš 20 metų Silezijos universitete Opavoje (Čekija) įkurtas Meninės fotografijos institutas anuomet Čekoslovakijoje tebuvo antroji akademinė institucija (po FAMU Fotografijos katedros Prahoje), skirta išimtinai fotografijai. Dabar studijuoti fotografijos čia atvažiuoja iš Lenkijos, Slovakijos, Vokietijos, Italijos, Slovėnijos, Japonijos, Jungtinių Valstijų ir kitų kraštų. Nemažai baigusiųjų jau yra pelnę tarptautinį pripažinimą.

Šioje parodoje pristatoma tik jaunųjų čekų fotografija, geriausiai atskleidžianti būdingas studentų laisvajai kūrybai tendencijas. Matyti, kad ir  toliau nyksta ribos tarp fotografijos ir kitų medijų, didėja naujų technologijų reikšmė, akivaizdi stilistinė ir tematinė evoliucija. Fotografijos dažniausiai apdorojamos kompiuteriu, dominuoja spalvotoji fotografija. Mažėja pavienių atsitiktinių fotografijų, kuriamos didelės apimties konceptualios serijos. Fotoportretas tebeužima labai svarbią vietą, jis tampa vis  įvairesnis, gausėja grupinių portretų. Nors šie darbai kaip režisuota ir mados fotografija dažnai kuriami pasitelkus photoshop‘ą, tačiau kartu jie išlaiko ir tai, kas būdinga sociologiniam dokumentui. Schema, kai specialiai pasirenkama centrinė kompozicija –  fotografuojamasis žiūri tiesiai į objektyvą, po truputį praranda populiarumą. Vis dažniau skirtingomis formomis pateikiami fotografiniai dienoraščiai, kuriuose autorius drąsiai ir atvirai rodo savo intymų gyvenimą, asmeniškus išgyvenimus, nesaugumą, baimes ar kitas depresines būsenas. Vizualiniais simboliais išryškinama subjektyvioji dokumentinė fotografija, nepaisant visų spąstų pasikartoti, išlieka populiari. Humanistinė fotografija taip pat nepraranda savo svarbos: neretai tarsi grįžtama prie klasikinės nespalvotosios fotografijos, nors tai vyksta perkuriant spalvotus skaitmeninius atvaizdus.

Klasikinis aktas iš jaunųjų kūrybos pasitraukia užleisdamas vietą mažiau estetizuotam nuogo kūno vaizdavimui, o peizažą, kaip gražaus kraštovaizdžio fotografiją, keičia didesnis dėmesys miesto peizažui ir pramoninių pastatų detalėms.
Tarp studentų paplitusios kitų sukurtų darbų: tradicinės tapybos,  karo ar komunistinio totalitarizmo propagandos laikų fotografijų arba net pornografinių filmų, interpretacijos. Dažniausiai tai yra skaitmeninių technologijų manipuliacijos. Taigi vis dažniau jungiama dokumentinė ir režisuota fotografija, fotografija ir kitos medijos, išradingai naudojami kičo ir popkultūros elementai. Naujų prasmių ieškojimai ir fotografijos medijos galimybių tyrinėjimai yra būdingi konceptualiajam menui ir tam skiriama palyginti daug dėmesio Meninės fotografijos institute.

Paroda veiks iki spalio 1 d.

Iliustracijoje: Jaroslav Kocian, Šeimos portretas, 2009-2010.