• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
. PDF
2023    09    29

„Invisible Angels“: japonų kompozitoriaus Toshio Hosokawos kūrinys, skirtas Vilniaus universitetui

artnews.lt

Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčios varpinėje atidaroma nuolatinė garsinė instaliacija, kurioje išgirsite vieno ryškiausių šių dienų japonų kompozitoriaus Toshio Hosokawos kūrinį „Invisible Angels“ (liet. „Nematomi angelai“), sukurtą ir dedikuotą specialiai Vilniaus universitetui.

„Invisible Angels“ – tai kūrinys smuikui ir akordeonui (atliko Ieva Sipaitytė ir Raimondas Sviackevičius), kurio pasaulinė premjera nuskambėjo šių metų gegužės 6 d. Šv. Jonų bažnyčioje įvietintos muzikos festivalio „Muzika erdvėje“ Vilniaus 700 metų jubiliejui skirto renginių ciklo „Muzika Vilniui“ metu. Jį organizavo kultūros inovacijų agentūra „Meno genas“ ir „LENsemble Vilnius“.

Pakviesti 7 pasaulyje pripažinti kompozitoriai specialiai šia proga sukūrė ir skyrė kūrinius įvairioms sostinėms vietoms. Viena iš jų – ilgaamžę istoriją menantis Vilniaus universitetas. Čia kompozitorių T. Hosokawą suintrigavo ne tik universiteto centrinių rūmų erdvė, bet ir jo istorijos reikšmė miestui bei visai šaliai. „Senajame Vilniaus universiteto rūmų ansamblyje aš pajutau tylą ir nematomą tyros sielos jėgą. Pagalvojau: matyt, ta galinga sergėtoja ir yra šio nuostabaus istorinio miesto žmonių dvasinės stiprybės šaltinis, per šimtmečius padėdavęs ir visai Lietuvai, kovojusiai už savo nepriklausomybę“, – pasakoja kompozitorius.

Premjera įvyko Šv. Jonų bažnyčioje – rokailių ir karpytų karnizų aplinkoje, kur didįjį altorių vainikuoja angelai debesų fone. Tokias detales Vilniaus universitete pastebėjo ir muzikinio kūrinio autorius: „Įvairiose Vilniaus universiteto erdvėse pamačiau angelus – jie dainavo šalia vargonų Mažojoje auloje, Šv. Jonų bažnyčioje. Klausiausi dainuojančių angelų negirdimų balsų ir pabandžiau užrašyti jiems natas savo muzikos stiliumi. Pabandžiau jiems sukurti tokią muziką, kurioje girdėtumėte šnabždesius, tylą ir nebylias Vilniaus angelų dainas. Kūriniui pasirinkau smuiką ir akordeoną. Smuiko garsai įkūnija angelų balsus, akordeonas – angelus supančių dangiškųjų debesų įvaizdis.“

Premjeros metu Vilniaus universiteto rektorius prof. Rimvydas Petrauskas sveikino susirinkusius ir džiaugėsi T. Hosokawos dovana Vilniaus universitetui: „Kasdien eidami į Vilniaus universitetą kaip į mokslinio darbo ir studijų vietą, priprantame prie jo erdvių, architektūros ir paprastai neturime laiko sustoti ir pajausti tvyrančios istorinės dvasios. Kartais tam, kad išgyventume grožį, reikia naujo žvilgsnio, kiek kitos perspektyvos, kiek atsitraukti, naujos interpretacijos. Galime tik džiaugtis, kad Vilniaus universitetas, jo istorija, architektūra, erdvės tampa tokiu įkvėpimu pasaulinio garso menininkams. Be to, labai svarbu, kad dėl mokslo ir meno jungties skambės ne tik naujas muzikinis kūrinys, bet ir gimtadienį švenčiančio Vilniaus vardas.“

Barokišką interjerą atgaivino jautrūs smuiko ir akordeono virpesiai, kuriuose jaučiamos ir Azijos muzikos užuominos. Šioje vietoje atsiskleidė ir T. Hosokawos kūryboje būdinga vakarų avangardinio meno ir tradicinės japonų kultūros jungtis. Kompozitoriui taip pat svarbios estetinės ir dvasinės japonų meno ištakos, pvz., kaligrafija, su kuria jis sieja ir savo kūrybą, pabrėždamas pauzę, pradžios ir pabaigos atskaitos taškus ir bene savitą choreografiją turinčius kaligrafijos metu išgaunamus melodingus rankų mostus.

Hirosimoje gimęs T. Hosokawa studijavo fortepijoną Tokijuje. Toliau mokslus tęsė Vokietijoje, Berlyno menų universitete, kur studijavo muzikos kompoziciją. Šiuo metu jis yra pasaulyje pripažintas kompozitorius, rašo muziką teatrui, orkestrui, filmams. Yrą pelnęs ne vieną apdovanojimą. Jam įteiktas Japonijos fondo apdovanojimas, taip pat Goethe‘s medalis už indėlį į Japonijos ir Vokietijos kultūrinius mainus.

Viena iš svarbių „Muzikos Vilniui“ renginių ciklo dalių – palikti įspaudą miesto istorijoje: neužmiršti nuskambėjusių kompozitorių kūrinių, įrengiant nuolatines instaliacijas. Todėl šiuo metu, organizatoriams bendradarbiaujant su Vilniaus universiteto muziejumi, „Invisible Angels“ nutūpė Šv. Jonų bažnyčios varpinėje, kur virpina mūrines sienas ir pripildo erdvę nematomų angelų garsu ir tyla. Sava gyvybe pulsuojantis kūrinys apgaubia į viršų besistiebiančią varpinę, raizgosi aplink XVIII a. medinius laiptus. Garsinė instaliacija ir jai parinkta erdvė suteikia galimybę pajausti T. Hosokawos minėtą nematomos tyros sielos jėgą: jėgos pojūtį sustiprina nuo XVII a. pradžios išlikusi varpinė, o tyrą sielą – smuiko ir akordeono virpesiai.

Nuolatinę garsinę instaliaciją galite išgirsti Vilniaus universiteto Šv. Jonų bažnyčios varpinės (Šv. Jono g. 12) antrajame aukšte, įsigijus lankytojo bilietą, pirmadieniais–sekmadieniais, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00. 16.00, 17.00, 18.00 val. Šv. Jonų bažnyčios varpinė dirba šiltuoju metų sezonu, šiais metais – iki spalio 20 d. Daugiau informacijos apie Šv. Jonų bažnyčios varpinės lankymą rasite čia.

Plačiau apie ciklą „Muzika Vilniui“ galite sužinoti čia. Projektas yra Vilniaus 700 metų jubiliejaus programos dalis.  Šventės iniciatorius – Vilniaus miesto savivaldybė, programos kuratorius – Vilniaus turizmo ir verslo plėtros agentūra „Go Vilnius“. Programos įgyvendinimą finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija. Daugiau apie jubiliejui skirtą programą skaitykite čia