Fotoreportažas iš parodos „POSTIDĖJA IV. KARAS“ parodų salėse „Titanikas“
artnews.ltRugsėjo 6 d. VDA parodų salėse „Titanikas“ (Maironio g. 3, Vilnius, II a.) atidaryta paroda „POSTIDĖJA IV. KARAS“.
Kodėl karas? Net jei nenorime apie tai galvoti, jis jau yra čia. Ne tik mūšio lauke ir pabėgėlių stovykloje, Ukrainoje ir Sirijoje, televizijos ekranuose ir socialiniuose tinkluose. Anot Paulio Virilio, vyksta pasaulinis pilietinis karas – nes kovojama su piliečiais nepaisant valstybių sienų. Miestas tapo mūšio lauku, kuriame juda gyvi taikiniai ir gyvos uždelsto veikimo bombos. Šis asimetriškas transpolitinis karas veikia visus, ir įsivaizduojama mažos šalies ramybė nėra išsigelbėjimo pažadas.
Paroda nėra karo propaganda ar siekis įbauginti – tiesioginių kraupių vaizdų transliacijų pilnas internetas. Tai veikiau bandymas sulėtinti srautą, sustabdyti ir įsižiūrėti į konfliktišką tikrovę abipus ekrano. Šiandien virtualybė primeta realybei žaidimo taisykles – pirmiausia surežisuojamas šokiruojantis paveikslas, o tada jis atliekamas gyvai. Vaizdai žudo ne tik perkeltine prasme – jei teroro aktas iš anksto konstruojamas kaip reginys, bet kokia vaizdų gamyba tampa politiška.
Kodėl šioje parodoje dalyvauja tik menininkės? Karas žaloja visus nepaisant lyties. Bet kiekvienas karas tampa lyčių karu, kai į ginklų arsenalą įtraukiami masiniai moterų prievartavimai. Karas nėra tik galios demonstravimas, teritorijų grobimas, didvyrių kultas ir užkariavimų istorija. Nors požiūris keičiasi, moterų liudijimai vis dar lieka didžiojo karo diskurso paraštėse kaip “netiesioginės žalos” liekanos. Parodos menininkės nėra tiesioginės karo liudininkės (nors kai kurios Sausio 13-ą matė Vilniuje tankus). Jos analizuoja dabartinę situaciją ir kintančius karo pavidalus remdamosis savo patirtimi ir menine praktika.
Kiekvienas karas yra vidinis – jis prasideda galvoje ir turi ten baigtis. Tai, kad vidinis karas Virilio prasme nurodo ne geopolitinį, o metropolitinį pobūdį (ne išorines sienas, o miesto tankmę) nepanaikina vaizduotės svarbos ir galios. Menininkės savo kūriniais neišspręs karinių konfliktų. Bet gal žiūrėjimas į juos pradės vaizduotės demilitarizavimą.
Parodoje dalyvauja Jurga Barilaitė, Cooltūristės, Kristina Inčiūraitė, Aurelija Maknytė, Sigita Maslauskaitė, Neringa Rekašiūtė, Eglė Ridikaitė, Laisvydė Šalčiūtė, Laura Zala. Paroda turės rizomatinius tęsinius kitose erdvėse ir partizaninius performansus “Titanike”. Atidarymo metu vyko Cooltūrisčių ir “Sheep Got Waxed” performansas.
Kuratorė Laima Kreivytė
Paroda veiks iki rugsėjo 26 d.
Veda Popovici, Revoliuciniai reikmenys: dailės istorijos perpasakojimas per juodąjį kvadratą, videoperformansas, 2015
Laura Zala, Kūnas – kovos laukas, objektas (medinė lenta, peilio ašmenys, žurnalai), 2016
Laura Zala, Kūnas – kovos laukas, objektas (medinė lenta, peilio ašmenys, žurnalai), 2016
Paroda POSTIDĖJA IV. KARAS parodų salėse Titanikas, 2016
Eglė Ridikaitė, Neišsiųsta žinutė, drobė, aerozoliniai dažai, silikonas, 2016
Sigita Maslauskaitė, Pabėgėliai I, II, drobė, aliejus, 2016
Sigita Maslauskaitė, Pabėgėliai II, drobė, aliejus, 2016
Sigita Maslauskaitė, Pabėgėliai I, drobė, aliejus, 2016
Cooltūristės ir Sheep Got Waxed, Himnų kova. Skaldyk ir valdyk, performansas, objektas, 2016
Jurga Barilaitė, Natiurmortas, grabelis, blakė kareivėlis, videokoliažas, 2016
Jurga Barilaitė, Natiurmortas, grabelis, blakė kareivėlis, videokoliažas, 2016
Kristina Inčiūraitė, Ana ir fantomas, trys nespalvotos fotografijos ir garso įrašas, 2016
Kristina Inčiūraitė, Ana ir fantomas, trys nespalvotos fotografijos ir garso įrašas, 2016
Kristina Inčiūraitė, Ana ir fantomas, trys nespalvotos fotografijos ir garso įrašas, 2016
Aurelija Maknytė, Lūpdažiai, 1998–1999, alvaris, aliuminis; videoklipas
Aurelija Maknytė, Žaizdų biblioteka,1949-1955 / 2016
Aurelija Maknytė, Žaizdų biblioteka,1949-1955 / 2016
Neringa Rekašiūtė, Beata Tiškevič, Jie laimėjo loteriją, fotografijos, 2015
Neringa Rekašiūtė, Beata Tiškevič, Jie laimėjo loteriją, fotografijos, 2015
Neringa Rekašiūtė, Beata Tiškevič, Jie laimėjo loteriją, fotografijos, 2015
Yvon Chabrowski, Povaizdis / Protestas, videoinstaliacija, 2013
Eglė Ridikaitė, Tas amžinas kaltės jausmas, mišri technika, 2003