Fotoreportažas iš parodos „Laiško kūnas“ projektų erdvėje „Sodų 4“

2016 m. rugsėjo 22 d., Ketvirtadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
01_the_body_of_the_letter

Rugsėjo 9 dieną, projektų erdvėje „Sodų 4“ (Sodų g. 4, Vilnius) atidaryta septynių menininkų paroda „Laiško kūnas“

Bendravimas per atstumą šiandien yra savaime suprantamas ir neretai išties būtinas. Nuolat atsinaujinančios, evoliucionuojančios ir kartu paprastėjančios komunikacijos technologijos sukuria aplink jį hiperšiuolaikiškumo ir iškūnijimo aurą. Tačiau korespondencijos, arba buvimo kartu per laiškus, menas turi gilias šaknis ir specifinį kūniškumo režimą.

Jei susimąstysime apie laiškus pačia bendriausia ir fundamentaliausia prasme, suprasime, kad jie yra nesančio adresato kūno pakaitalas – kitaip tariant, rašydami laišką mes vietoj savęs atsiunčiame mus atstovaujančius ir simuliuojančius raidžių kūnus (neatsitiktinai anglų kalboje pagrindinė laiško dalis vadinama „kūnu“ – body). Kintančios technologijos tik greitina ir tankina laiškų rašymo – persikūnijimo į simbolius – choreografiją nesibaigiančiame idealaus simuliuoto dialogo paieškos procese.

Evoliucionuodamas, laiško kūnas iš raidinio transformuojasi į juslinį, kol galiausiai visai išvalomas nuo verbalinių mainų ir vis dažniau perskaitomas ir patiriamas kitokiomis formomis, įjungiančiomis visas jusles. Šiuolaikinės korespondencijos technologijos – atgiję vaizdai, akimirksniu išnykstantys fragmentiški pokalbiai, atvirukai iš kitų planetų, ištisas frazes ir idėjas atstojantys metaforiški audiovizualiniai redimeidai – tarsi siekia maksimaliai padidinti susirašinėjimo erdvės intymumą, bet kartu radikaliai sumažinti mūsų pačių dalyvavimą. Taip laiško kūnas tampa svar(b)esnis už mūsų fizinį kūną, o vaizdai ar garsai, kuriais dalinamės, imasi kalbėti už mus, nes jie jau pranoko mūsų gebėjimą kurti, palaikyti ir auginti emocinę įtampą, būtiną komunikacijos erdvei.

Aukščiausias epistolinio žanro taškas yra meilės korespondencija. Tai nebūtinai dviejų įsimylėjėlių susirašinėjimas, bet apskritai tam tikras įtempto intymumo registras, kuris gali įgyti ir nežmogiškas formas (pavyzdžiui, korespondencija tarp išmanių mašinų). Toks intymus dialogas yra giliai įsitvirtinęs pasaulio kultūrinėje sąmonėje. Negalinčių būti kartu fiziškai Eloizos ir Abelardo laiškų istorija apaugo daugybe interpretacijų, o Roland’as Barthes’as savo „Meilės diskurso fragmentuose“ mini meilės korespondenciją kaip atspindinčią visą šio keisto dviejų subjektų ryšio esmę: kreipdamiesi į mylimą žmogų savo jausmu lyg pokalbyje, mes kalbamės ne tiek su juo, kiek su savimi ir savyje, kol kitas lieka nebylus ir iki galo neprakalbintas. Meilė (ir meilės korespondencija) – tai galbūt niekada neatkeliausiančio atsakymo laukimas. Todėl į meilės ryšį, įkalbintą ir įkūnytą tekste, įsiterpia mūsų pačių fantazijos ir troškimai, kitų realių ir pramanytų dialogų atplaišos, citatos ir nuorodos, bei amžinai pasikartojantys motyvai iš visų įmanomų kultūrų ir mitologijų.

Kas nutinka, kai archajiškas komunikacijos žanras įkūnijamas šiuolaikiniame medijuotame kontekste, išryškindamas tiek laikmečio diktuojamus skirtumus, tiek tokio ryšio esmės nekintamumą? Kaip reaguoti, kai atsakymai mus pasiekia nebe žodine išraiška, o vienokiu ar kitokiu vaizdiniu? Kaip dešifruoti šiandienos laiškus? Kaip laiškai rašo patys save?

Ši paroda funkcionuoja kaip besišnabždantys korespondencijos užkulisiai arba dar vienas (meta)laiško kūnas. Mums įdomu, kaip tarpusavyje „susirašinėja“ menininkai, jų temos, kuratoriai, galerija, žiūrovai, skirtingi laikai ir erdvės.

Kuratoriai: Jogintė Bučinskaitė ir Jurijus Dobriakovas

Menininkai: Arnas Anskaitis, Žygimantas Augustinas, Andrew Gryf Paterson, Francisco Janes, Geistė Marija Kinčinaitytė, Aurelija Maknytė, Vitalijus Strigunkovas.

Paroda veikia iki rugsėjo 24 dienos.

14_the_body_of_the_letter_arnas_anskaitis

Paroda Laiško kūnas projektų erdvėje Sodų 4, 2016. Arnas Anskaitis, N, video, 2016, 8 min

02_the_body_of_the_letter_vitalijus_strigunkovas

Vitalijus Strigunkovas, Pakaitalas, video, 7 min, 2015

03_the_body_of_the_letter_zygimantas_augustinas

Žygimantas Augustinas, Barboros Radvilaitės laiškas jo didenybei, popierius, tušas, kintamas dydis, 2016. Kaligrafija: Linas Spurga

04_the_body_of_the_letter

Paroda Laiško kūnas projektų erdvėje Sodų 4, 2016

05_the_body_of_the_letter_geiste_kincinaityte

Geistė Marija Kinčinaitytė, Iš serijos Tu priklausai man, A2 formato fotoatspaudas, 2014/16

06_the_body_of_the_letter_aurelija_maknyte

Aurelija Maknytė, Laiškai Petrui, instaliacija, 2016

07_the_body_of_the_letter_aurelija_maknyte

Aurelija Maknytė, Laiškai Petrui, instaliacija, 2016

08_the_body_of_the_letter_aurelija_maknyte

Aurelija Maknytė, Laiškai Petrui, skelbimas „Valstiečių laikraštyje“ 1989 metais, instaliacija, 2016

09_the_body_of_the_letter

Paroda Laiško kūnas projektų erdvėje Sodų 4, 2016

10_the_body_of_the_letter_andrew_gryf_paterson

Andrew Gryf Paterson, Vasara 2016, rankų darbo objektas, iš tęstinio projekto Bakterijų meilės laiškai

11_the_body_of_the_letter_geiste_kincinaityte

Geistė Marija Kinčinaitytė, Iš serijos Tu priklausai man, A4 formato fotoatspaudas, 2014/16

12_the_body_of_the_letter_zygimantas_augustinas

Žygimantas Augustinas, Žygimantas Augustas, guma, veltinis, 2015–2016

13_the_body_of_the_letter_vitalijus_strigunkovas

Vitalijus Strigunkovas, Pakaitalas, Fabiola, atvirukas 10×15 cm, 2015

01_the_body_of_the_letter

Arnas Anskaitis, N, video, 2016, 8 min

15_the_body_of_the_letter_aurelija_maknyte

Aurelija Maknytė, Laiškai Petrui, instaliacija, 2016

16_the_body_of_the_letter_aurelija_maknyte

Aurelija Maknytė, Laiškai Petrui, instaliacija, 2016

17_the_body_of_the_letter_francisco_janes

Francisco Janes, Grįžimas namo, Korea Town, 2013, 12 min, Būti ten, Tailandas, 2013, 8 min ir Last Chance Range, Benton Way, 2011, 8 min. Video filmai iš serijos Balti laiškai

18_the_body_of_the_letter_francisco_janes

Francisco Janes, Grįžimas namo, Korea Town, 2013, 12 min, Būti ten, Tailandas, 2013, 8 min ir Last Chance Range, Benton Way, 2011, 8 min. Video filmai iš serijos Balti laiškai

19_the_body_of_the_letter_francisco_janes

Francisco Janes, Grįžimas namo, Korea Town, 2013, 12 min, Būti ten, Tailandas, 2013, 8 min ir Last Chance Range, Benton Way, 2011, 8 min. Video filmai iš serijos Balti laiškai

20_the_body_of_the_letter_francisco_janes

Francisco Janes, Grįžimas namo, Korea Town, 2013, 12 min, Būti ten, Tailandas, 2013, 8 min ir Last Chance Range, Benton Way, 2011, 8 min. Video filmai iš serijos Balti laiškai

Arno Anskaičio nuotraukos

Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *