Fotoreportažas iš parodos parodos „Point of View“ Londone
artnews.ltRugpjūčio 27 d. vakarą Londono „RKB“ galerijos erdvėje aidėjo lietuvių kalba ir būriavosi į parodos „Point of View“ atidarymą susirinkę lankytojai. Šis Londono multikultūrinėje tankmėje ilgai lauktas renginys kelioms valandoms suformavo lietuviškos egzodo kultūros salelę — nuolat migruojantį ir besitransformuojantį ‘socialinį tinklą’. Šalia London Bridge stoties įsikūrusioje ekspozicijų erdvėje dvylikos lietuvių menininkų kūryba bus pristatoma iki rugsėjo 6 d. Parodos kuratorės Barboros Girgaliūnaitės ir Lietuvos kultūros atašė Ritos Valiukonytės inciatyva įgyvendinta idėja suteikė galimybę kultūriškai augančiam kūrybingų ir jaunų lietuvių ‘socialiniam tinklui’ trumpam įgauti formą. Paroda įvyko ir tai yra kažko naujo pradžia. Tai nedidelis, tačiau labai svarbus žingsnis, įkvepiantis kvestionuoti Lietuvos meno erdvę užsienyje bei materializuoti ją į didesnius projektus ir parodas.
Taupiai išeksponuotoje, tačiau tuo pačiu ir eklektiškoje ekspozicijoje nėra bendro apčiuopiamo problematikos lauko ar vizualaus tolydumo. Žinoma, tai yra sudėtinga pasiekti, kai autorių darbai skiriasi savo technika, forma bei tematika. Tačiau, kaip teigia pati Barbora Grigaliūnaitė, tai ir nebuvo pagrindinis tikslas:
Kuruojant šią parodą, tikslas buvo surinkti kuo įdomesnius menininkus, atspindinčius jaunųjų Lietuvos kūrėjų, dažnai labiau atpažįstamų svetur, negu namuose, potencialą bei daugialypiškumą. Iš dalies tai – edukacinis projektas, siekiantis supažindinti bei susipažinti. Eksponuodama skirtingus meno kūrinius būtent ir noriu pabrežti meninių išraiškų, požiūrių, individualių patirčių įvairovę jaunųjų meninkų kūryboje.
Akivaizdu, jog šis projektas turi daug neišnaudoto potencialo ateičiai, kadangi dvylika atrinktų menininkų dalyvaujančių parodoje atspindi tik nedidelę dalį menininkų, reziduojančių Jungtinėje Karalystėje. Išties, reikia sutikti, jog šio projekto svarbiausias aspektas yra atkreipti dėmesį į šiuolaikinio meno kontekste kuriančius lietuvius, atverti duris kolaboraciniams projektams tarp pačių menininkų bei pradėti steigti tam tikrą Lietuvos meno sceną užsienyje. Megapoliškoje Londono įvykių ir renginių gausybėje paroda “Point of View” suteikia nomadiškajam lietuvių menininkų ‘socialiniam tinklui’ progą įgauti apčiuopiamą formą ir galimybę susiburti.
Kitas svarbus šios iniciatyvos aspektas yra siekis supažindinti Lietuvą su jaunaisiais užsienyje gyvenančiais šiuolaikinės kartos menininkais. Tai gyvybiškai svarbu siekiant išvengti kultūrinės atskirties, kuomet dauguma įdomių menininkų nėra nei matomi, nei žinomi savo tėvynėje. Tačiau, kiek Lietuvos kultūros scena yra svarbi pačiam emigravusiam kūrėjui, kuris (kad ir laikinai) nebedalyvauja lietuviškame kontekste, nėra orientuotas į Lietuvos meno rinką? Bet kokiu atveju, tai yra kiekvieno individualus pasirinkimas, tačiau globalėjanti Lietuvos kultūros politika kelia klausimą apie atsakomybę pristatyti jaunuosius kūrėjus Lietuvos kultūrai, kurioje ieškoma naujų kūrybinių sprogimų ir norima prisidėti prie menininkų augimo bei šiuolaikinės kultūros ir kartos puoselėjimo. Norisi tikėti, kad nomadas yra laukiamas Lietuvos kultūros ir meno scenoje su galimybe nepalikti to plaukiojančio beribio, beformio ‘socialinio tinklo’, tos nutolusios lietuviškos ‘salos’ bet kurioje kitoje pasaulio šalyje.
Parodoje dalyvaujantys menininkai: Andrej Vasilenko, Andrius Svilys, Dovilė Puzinaitė, Eglė Jauncems, Imantas Selenis, Indrė Šerpytytė, Joskaudė Pakalkaitė, Jovita Valaitytė, Paul Herbst, Paul Paper, Simona Kaunaitė, Ulijona Odišarija.
Tekstą parengė Geistė Marija Kinčinaitytė.