.
2010    07    07

Filmų programa „Avangardinis kinas Vytauto Kairiūkščio aplinkoje“ NDG

artnews.lt

kairiukscio aplinka

Liepos 8 d., ketvirtadienį, 18 val.  Nacionalinės dailės galerijos auditorijoje vyks intriguojanti  filmų peržiūra „Avangardinis kinas Vytauto Kairiūkščio aplinkoje“.

XX a. 3-4 dešimtmečiai – laikotarpis, į kurį žvelgia paroda „Vytautas Kairiūkštis ir jo aplinka” – labai svarbus Europos avangardinio kino raidoje. Pats Vytautas Kairiūkštis nekūrė filmų, nors šia sritimi itin domėjosi kiti jo aplinkos dailininkai  (K. Malevičius, M. Szczuka, T. Żarnower, E. Prampolinis). Kairiūkštį domino fotografija ir fotomontažo technika. Tačiau ankstyvąjį abstraktų kiną ir bedaiktę Kairiūkščio tapybą bei grafinio dizaino kūrinius taip pat siejo artima vizualioji kalba. Avangardinio kino kūrėjų Hanso Richterio, Vikingo Eggelingo ir kt. menininkų pirmųjų filmų bei Kairiūkščio 3-4 dešimtmečių ritmines „naujojo meno” kompozicijas sudaro kvadratai, apskritimai ir linijos. Joms įkvėpimo, labai tikėtina, jaunieji Vokietijos kinematografai  sėmėsi iš  to paties šaltinio kaip ir Kairiūkštis – Malevičiaus suprematizmo kalbos.

Filmų peržiūroje žiūrovai kviečiami susipažinti su avangardiniu XX a. 3-4 dešimtmečio Europos kinu ir Kairiūkščio kūrybos sąsajomis su to meto kino eksperimentais. Filmų peržiūrą lydės teoriniai parodos kuratoriaus Viktoro Liutkaus ir filmų programos kuratorės Živilės Etevičiūtės komentarai.

Filmų programa:

„Diagonalinė simfonija“ (Symphonie Diagonale). Vikingas Eggelingas, 6 min. 40 sek., 1921, 16 mm
„Ritmas 21“ / „Filmas yra ritmas” (Rhytmus 21/ Film ist Rhytmus). Hansas Lichteris, 4 min., 1922, 16 mm
„Ritmas 23“ (Rhytmus 23). Hansas Lichteris, 4 min., 1923, 16 mm
„Malevičius. Suprematizmas“. Lutzas Beckeris, 4 min., 1970–1971, DVD
„Europa“ rekonstrukcija (Europa Reconstruction). Franciszka ir Stefanas Themersonai, 9 min., 1983, Beta SP.

Iliustracija: Kadras iš filmo „Europa” rekonstrukcija. Themerson archyvo ir LUX (Londonas) nuosavybė.