Dariaus Rakausko personalinė paroda „Aš esu filosofo Dioniso mokinys“ galerijoje „Meno parkas“ Kaune
artnews.ltIki rugpjūčio 6 dienos galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) veikia menininko Dariaus Rakausko personalinė paroda „Aš esu filosofo Dioniso mokinys“.
„Dionisas (gr. Διώνυσος, Dionysos) graikų mitologijoje – vyndarystės, ekstazės dievas. Jis siejamas su laisvumu, vyno sukeliamia teigiamia socialine įtaka. Dionisas – kuriamųjų gamtos jėgų dievas. Jis garbinamas naktį.“
Senovės graikai žinojo dvi energijas: ZOI – begalinę beasmenę, visą pranokstančią ir BIOS – asmenišką energiją, įforminančią, turinčią pradžią ir pabaigą. Iš čia biologija, biografija. Dionisas gi atstovauja ZOI.
Taigi ši paroda yra pasvarstymas apie šių dviejų dydžių susitikimą žmoguje. Sąmonė, pasamonė, kūnas ir protas. Jaunutė ir vaikiškai naivi mūsų civilizacija, mokslas su kultūra prieš milijardus metų turinčius visa kuriančius ir griaunančius patamsio gaivalus. Tai mažas laivelis plaukiantis bekraščiu vandenynu. Ką šie pradai turi tarpusavy bendro, ar gali jie vienas kitą suprasti? Ludvig’as Wittgenstein’as teigė jog „Jeigu liūtas pradėtų kalbėti žmogaus balsu, mes jo nesuprastume“.
Šiai gana abstrakčiai situacijai įforminti pasirinkau žymaus XIX a. vokiečių „gyvenimo filosofo“ Frydricho Nyčės atvejį, kuris be viso kito pareiškė esąs ir „filosofo Dioniso mokinys“. Bet simpatijos Dionisui, tai pavojingos simpatijos. Blaivus, racionalumas neišgelbėjo Fridricho nuo per didelio priartėjimo prie ribas (terminus) trinančio dievo. Ir jis (jo protas) buvo suplėšytas į gabalus, kaip ir Tėbų karalius Penfėjas (Euripido tragedija „Bakchantės“). Beje ir pats Dionisas, Heros (namų židinio, šeimos globėjos) užsiundytų titanų buvo sukapotas ir suvalgytas. Nukankintas. Kankinys – Martyr / angl. / iš gr. Martyrs – liudininkas. Išprotėti, reiškia liudyti Dionisą, tapti Dioniso liudininku, o tai didžiausia dievo dovana savo pasekėjams. Galimybė transliuoti amžiną pasaulinės gyvybės energiją ZOI, uraganu nušluojančią pvz. inteligentiško žmogaus BIOgrafiją.
Pašventinęs F. Nyčės filosofiją Dionisas įžengė į modernizmą, o per C. G. Jungo analitinę sapnų psichologiją ir į post modernizmą, kur amžino darbininko, Sizifo mitą ir darbo ekonomiką, keičia Dioniso mitas – malonumų ir perversijos ekonomika.
Parodos ekspoziciją sudaro dviejų tipų darbai: „Tamsūs“ ir „Šviesūs“.
Tamsūs – piešiniai, tapyba / atspindintys šviesą / aliuzija į refleksiją /
Šviesūs – Videoprojektorius, reklaminės juostos, liuminescensiniai objektai / skleidžiantys šviesą / aliuzija į sklindančią energiją /
Fotografijos: Airida Rekštytė / Galerija „Meno parkas”