.
2011    10    10

Aurelijos Maknytės ir džiazo trio „Das Kapital“ audiovizualinis duetas „Vilnius Jazz“ festivalyje

artnews.lt

Spalio 14 d. 19 val.  Rusų Dramos Teatre (J.Basanavičiaus g. 13, Vilnius) vyks specialius multimedijinis projektas, kuriame tarptautinis šiuolaikinio džiazo trio „Das Kapital“ susitinka su medijų menininke Aurelija Maknyte.

„Das Kapital“ (Daniel  Erdmann, Hasse Poulsen, Edward Perraud) trio susikūrė 2002 metais, pelnė debiutiniu albumu „Ballades and Barricades“ Vokietijos įrašų kritikų Metų prizą („Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik“) džiazo kategorijoje.

Trijulė surado labai savotišką kūrybos nišą – pripažinimo ji sulaukė projektais, skirtais XX a. vokiečių kompozitoriaus, Bertoldo Brechto ir Ernsto Buscho draugo Hannso Eislerio muzikai. „Das Kapital“ savitai interpretuoja šio primiršto kūrėjo 4-6 dešimtmečiais parašytus šlagerius ir mažiau žinomas melodijas, žaviai susiedami praeitį su šiandiena, tarsi „išversdami“ H.Eislerio kabaretines, holivudines ir patriotines dainas į XXI a. kalbą. Atliekamos „Das Kapital“ jos suskamba lyg aktualūs politiniai ar ekonominiai komentarai. Tačiau juose – nė kvapo patoso.

Grupė imponuoja šiltu ir šelmišku požiūriu į H.Eislerio kūrybą, šio trio kompozicijoms būdingu  įdomiu intymumo, švelnios ironijos ir pašėlusios „free“ džiazo energijos deriniu, natūralia parašytos ir spontaniškos, populiarios ir sudėtingos muzikos sinteze.
Pastaraisiais metais „Das Kapital“ groja beveik vien H.Eislerį. Šiam kompozitoriui skirtas ir neseniai pasirodęs antrasis grupės albumas „Conflicts & Conclusions“. Su H.Eislerio projektais trio apkeliavo daugybės šalių festivalius ir džiazo klubus, tęs šį maratoną ir kitąmet.

Tačiau „Vilnius Jazz“ scenai muzikantai parengė išskirtinį projektą. Mat trio pasirodymas čia vainikuos Goethe‘s  ir Prancūzų instituto bei Nacionalinės dailės galerijos renginių ciklą „Kultūros horizontai 2020. Kultūros praktikos skaitmeniniame amžiuje“, skirtą šiuolaikinių technologijų ir meno bei kultūros reiškinių sąsajoms.

Specialiai šiam koncertui videomenininkė Aurelija Maknytė sukūrė vaizdo partitūrą, kuri papildys „Das Kapital“ muziką.
„Smuiką iškeičiau į videokamerą ir klausydamasi „Das Kapital“ improvizacijų klijavau vaizdus, – juokavo menininkė, savo mokykliniais metais patyrusi muzikavimo skonį. – Todėl kartais žvilgsnis ramiai slinks tamsiais interjerais, o kartais vaizdai prieš akis ironiškai pražygiuos kaip dainų šventės dūdų orkestras“.

„Dirbdama su muzika paprastai ieškau vaizdų, kurie nekonkuruotų su garsu, – aiškino A. Maknytė. – Tai nelengva, nes ekrano magija visada stipriai veikia klausytoją ir stengiasi paversti jį žiūrovu. Išeitis – kurti visiškai minimalius vaizdus, kurie tiesiog ramiai užpildytų erdvę  už muzikantų nugarų, arba koncerto metu stengtis tapti muzikuojančio kolektyvo nariu, atsargiai įsiklausančiu, gaudančiu ritmą, melodiją“.

„Aš nesukūriau formulės, kaip klausytojo nepaversti žiūrovu, bet tikiuosi, kad klausytojas, atėjęs susipažinti su šiuo muzikos ir vaizdo projektu, po koncerto žiūrėdamas į vaizdus, girdės ir muziką, – vylėsi autorė. – Nes muzika nėra tik garsai. Nes džiazas nėra tik muzika“.

Saksofonininką Danielį  Erdmanną  prancūzų žurnalas „Jazz Magazine“ pavadino vienu kūrybiškiausių tarptautinės scenos muzikantų. Jis groja saksofonu nuo 10-ties metų. 1994-1999 m. menininkas studijavo muziką H. Eislerio aukštojoje muzikos mokykloje Berlyne, vėliau gavo Prancūzijos-Vokietijos kultūros tarybos grantą ir ėmė migruoti tarp Berlyno ir Paryžiaus.

D.Erdmannas pasirodė daugybėje tarptautinių džiazo festivalių, tarp jų – pagrindiniuose Berlyno, Paryžiaus, Niujorko, Lisabonos, Roterdamo festivaliuose. Jis sukaupė gausią savo įrašų diskografiją, išleido du albumus su savo grupe „Erdmann 3000“.
Muzikantas grojo su Aki Takase, Edu Schulleriu, Johnu Schröderiu, Linda Sharrock, Joachimu Kühnu, Yvesu Robertu, Conny Bauer,  Gebhardu Ullmannu, Franku Möbusu, Herbu Robertsonu, Tony Bucku, Axeliu Dörneriu, Johnu Betschu, Rudi Mahallu, Pierre‘u Dörge,  Joe Williamsonu, Peteriu Kowaldu, Chrisu Dahlgrenu ir daugeliu kitų džiazo meistrų. Jis taip pat bendradarbiauja su choreografu Joshua Bisset ir kino kūrėjais Nicolas Humbertu bei Martinu Otteriu.

Hasse Poulsenas gimė Kopenhagoje, nuo 1997-ųjų gyvena Paryžiuje. Pasak jo, tai itin įkvepiantis muzikantą, patogus daryti muzikinę karjerą miestas. Mėgstantis eksperimentus gitaristas sulaukia gausių kūrybos pasiūlymų. Jis taip pat muzikuoja grupėse „Carta Bianca In Clusone”, „Invisible Correspondance“, „Sound Of Choice“,  „Speeq“.
Prancūzų būgnininkas Edward‘as Perraud  stebina ne tik savo ekspresija ir išradinga raiškos palete scenoje, bet ir plačiu akiračiu bei muzikinėmis ambicijomis. Jis yra ne tik mušamųjų virtuozas, bet ir kompozitorius bei muzikologas.

E.Perraud gilinosi į klasikinę, šiuolaikinę, indų muziką, džiazą bei laisvąją improvizaciją, yra neabejingas alternatyviajam rokui. Būgnininkas įgrojo gausybę įrašų. 2005-aisiais jis įkūrė kompaniją „Quark Records“,  kuri leidžia „Das Kapital“ albumus.
E.Perraud bendradarbiavo  su Paulu Rogersu, Danu Warburtonu, Johnu Butcheriu, Johnu Edwardsu, Johannesu Baueriu,  Michel‘iu Portalu, Vincent‘u Courtois, Dauniku Lazro, Jean-Luc Cappozzo, Didier Petit, Camel Zekri, Lucias Recio, Olivier‘iu Benoit, Peteriu Scherru, Marc Helias ir kitomis žinomomis Europos bei JAV muzikos asmenybėmis.

Bilietus platina „Bilietų pasaulis“.