Šiuolaikinės keramikos paroda „Treji metai žmogaus“ „AP galerijoje“
artnews.ltIki sausio 29 d. „AP galerijoje“ (Užupio g. 24, Jono Meko skersvėjis, Vilnius) veikė šiuolaikinės keramikos paroda „Treji metai žmogaus“. Joje pristatyta dešimties menininkų kūryba rezonavo su pastarųjų trejų metų individualiomis bei kolektyvinėmis nuotaikomis.
Meno aktualumas ir diskursyvumas
„AP galerijos“ parodoje pamatine tema tampa žmogus, jo vidiniai išgyvenimai nuolatinių permainų akivaizdoje. Ekspozicijoje pristatomi nauji ir archyviniai, 2020-2023 metų nuotaikas atliepiantys kūriniai.
Parodoje susitiko skirtingų kartų ir stilių autoriai, turintys stiprių bendrybių – šiuolaikišką, konceptualų ir eksperimentinį žvilgsnį į šiandieninę keramiką, Lietuvoje ir užsienyje atpažįstamą meninį identitetą. Ekspozicijoje žiūrovai pamatė Egidijaus Radvensko (Panevėžys), Andriaus Janulaičio (Vilkaviškis), kauniečių Mindaugo Pridotko, Ievos Bertašiūtės Grosbahos, vilniečių Jolantos Kvašytės, Rūtos Šipalytės, Agnės Šemberaitės, Eglės Einikytės-Narkevičienės, Milenos Pirštelienės kūrybą. Taip pat parodoje pristatyta ir kviestinė viešnia – Norvegijoje gyvenanti ir kurianti menininkė, prestižinio „Ceramica Multiplex“ aukso medalio nugalėtoja Rūta Pakarklytė, geriau žinoma tarptautinei auditorijai ir rečiau pasirodanti Lietuvoje.
Kuratorinėje parodoje atrinkti 2003-2022 metų laikotarpio kūriniai sugretinami tarpusavyje, bandant atskleisti kaip iš pažiūros skirtinga meninė prieiga prie medžiagų, technologijų ir idėjų gali atspindėti panašius bendražmogiškus išgyvenimus. Net ir archyvinė medžiaga prabėgus dešimtmečiams ir išeksponavus ją naujame kontekste gali žiūrovams atrodyti vėl aktualiai, atliepti šiandienines realijas, nors galbūt pirminis autoriaus sumanymas buvo visai kitoks. Tai parodoje atvėrė ir kitą svarbią temą – meno universalumą ir antropologiškumą. Sąmoningą ar intuityvų menininkų gebėjimą skalpeliu operuoti ne tik savo asmenines, bet kolektyvines laikmečio patirtis.
Groteskas, tragizmas ir ironija
Pandemija ir technologijų įtaka kasdienybės rekonstrukcijoms, politiniai perversmai, masiniai protestai, pilietiniai susipriešinimai, ekonominės ar ekologinės krizės, hibridinis ir tiesioginis karas Europoje… visi šie įvykiai privertė prisiminti, kaip stipriai esame priklausomi nuo aplinkos. O ramūs kasdienybės pasikartojimai ir neliečiamumo pojūtis tėra patogi iliuzija, leidžianti suvaldyti išorinės aplinkos chaotiškumą ir neapibrėžtumą.
Nepaisant nusivylimo, nuostabos ir baimės, stebint sudėtingais laikais žmonėse atsiveriantį žiaurumą, puikybę ir manipuliacijas, šiuose istoriniuose etapuose gausu ir šviesos. Humaniškos empatijos, herojiško pasiaukojimo, vertybių permąstymo, kuris leidžia savyje atrasti naujas savybes ar išsigryninti asmeninius prioritetus.
Žmogiškumo ir asmeninių išgyvenimų apmąstymas „AP galerijos“ parodoje „Treji metai žmogaus“ atsivėrė per sudėtingų, provokatyvių ir ekspresyvių kūrinių prizmę. Ekspozicijoje vyravo skirtingos keramikų technologijos, medžiagų (porceliano, šamoto, molių) ir degimų įvairovė. Žiūrovams pristatytos ne tik skulptūros, bet ir keramikiniai paveikslai, instaliacija, keletas tapybos darbų, papildžiusių bendrą parodos scenografiją. Kūriniai dinamiški ir persmelkti egzistencializmo, dominuoja kontrastingos nuotaikos. Vienų autorių kūrybai būdingas groteskas, siaubas, nerimas ir dramatizmas mainosi su kitų žaisme, šaržu bei švelniomis ir viltingomis vidinės ramybės paieškomis.
Šiuolaikinės keramikos paroda tarsi sukūrys, kuriame žiūrovas stebėdamas dešimties menininkų kūrinius kviečiamas panirti gilyn į savų patirčių atmintį. Bei apmąstyti meno labilumą, kaip jis komunikuoja skirtingas reikšmes skirtingų laikų kontekste.
Parodos kuratorė ir teksto autorė – Kamilė Pirštelytė.
Fotografijos: Mantas Jankus