Paroda „Tikėjimas“ VDA parodų salėse „Titanikas“
artnews.lt„Meno celės“ yra kasmetinis Vilniaus dailės akademijos bendruomenės žvilgsnis į save ir atsivėrimas platesnei publikai. Tuo metu lankytojams atsidaro ne tik Akademijos įprastos ekspozicinės erdvės, bet ir įvairiausi „užkulisiai“, kuriuose galima išvysti parodas, akcijas, performansus ir koncertus.
Šių metų renginio tema – „Tikėjimas“. Įsikūrusi buvusio vienuolyno ansamblyje ir kitų sakralinių pastatų apsuptyje, Akademija ir šiandieniniame pragmatinės kūrybinės ekonomikos pasaulyje išlieka savotiška tikėjimo bendruomene. Kuo tiki jos nariai? Mažų mažiausiai tuo, kad meninė kūryba ir meno studijos yra prasminga ir reikalinga veikla, o menas turi ne tik materialinę vertę. Taip pat ir pats meno suvokimas reikalauja tikėjimo – ten, kur kiti mato tik paprastus objektus ar veiksmus, „tikintys“ atpažįsta svarbias idėjas. „Meno celės“ yra vienas iš bandymų skleisti šį meninį „tikėjimą“ platesniuose visuomenės sluoksniuose.
Pagrindinė 2016 m. „Meno celių“ paroda VDA „Titanike“ siekia atskleisti skirtingas žodžio „tikėjimas“ reikšmes šiuolaikiniame meno studijų ir meninio gyvenimo kontekste per atrinktus įvairių pakopų studentų baigiamuosius darbus. Parodos kuratorius – kultūros tyrinėtojas ir kuratorius, VDA dėstytojas Jurijus Dobriakovas.
„Įsikūrusi buvusio vienuolyno ansamblyje ir kitų sakralinių statinių apsuptyje, Vilniaus dailės akademija ir šiandieniniame pragmatinės kūrybinės ekonomikos pasaulyje yra savotiška tikėjimo bendruomenė. Net ir pagrindinė akademijos parodinė erdvė, kurioje išsiskleidė paroda „Tikėjimas“, savo pavadinimu – „Titanikas“ – nurodo į tikėjimą sėkme nepaisant visų galimų nepalankių aplinkybių.
Kuo tiki šios bendruomenės nariai? Mažų mažiausiai tuo, kad meno kūryba ir studijos yra prasminga ir reikalinga veikla, o menas turi ne tik materialinę vertę. Taip pat ir pats meno suvokimas reikalauja tikėjimo – ten, kur kiti mato tik paprastus objektus ar veiksmus, „tikintys“ atpažįsta svarbias idėjas. Pagrindinė 2016 m. „Meno celių“ paroda siekia atskleisti skirtingas žodžio „tikėjimas“ reikšmes šiuolaikiniame meno studijų ir meninio gyvenimo kontekste per atrinktus įvairių pakopų ir programų studentų baigiamuosius (ir ne tik) darbus.
Į parodą įtraukti darbai tikėjimo reiškinį sąmoningai arba nesąmoningai tyrinėja ir interpretuoja skirtingais rakursais. Vieni eksploatuoja arba imituoja tradicinę sakralinę ar mitologinę ikonografiją ar apeigines praktikas, kiti kuria naujus ritualus tradicinio tikėjimo netekusiai visuomenei, dar kiti – ieško asmeninio tikėjimo arba asmeninės dievybės, kai aplinkos siūlomi tikėjimai ir dievai nesuteikia prasmės jausmo. Tikėjimas įgyja ir tradiciniam religiniam šio žodžio suvokimui priešingas reikšmes – pavyzdžiui, tikėjimas hedonizmu arba aistromis kaip aukščiausia vertybe, tikėjimas mokslinių hipotezių pagrįstumu į objektyvumu, tikėjimas atvaizdu kaip tikrovės ar tiesos įrodymu.
Parodoje šmėkšteli ir tamsioji tikėjimo pusė – kai kurie darbai kalba apie tikėjimą apokaliptiniais ar katastrofiškais ateities ir net dabarties scenarijais. Nors iš pirmo žvilgsnio atrodytų, kad tikėjimas yra susijęs su viltimi ir optimizmu, panašu, kad šiandieniniame pasaulyje juos vis dažniau pakeičia įsitikinimas, kad žmonijos dabartinė situacija ar egzistencija apskritai neturi jokios numanomos laimingos baigties, ir kad mes stovime prie savo civilizacijos kapo. Tai irgi svarbu atskleisti.“
Jurijus Dobriakovas Parodos „Tikėjimas“ kuratorius
Parodos Tikėjimas vaizdas VDA Titanike, 2016
Greta Skamaročiūtė, Labirintas
Rasma Noreikytė, Kodas/ Oda
Parodos Tikėjimas vaizdas VDA Titanike, 2016
Tomas Daukša, Iš pusiausvyros išvestos sistemos
Monika Urbutytė, Atminties vieta
Jolita Kuzmenkovaitė, Trokštu
Liucija Kvašytė, God Save the Punks / Tegyvuoja pankai
Valentyn Odnoviun, Koreliacija tarp atvaizdo ir atvaizdo priežasties. Tyrimas
Inga Navickaitė, Super Duper
Liucija Kvašytė, God Save the Punks / Tegyvuoja pankai
Liucija Kvašytė, God Save the Punks / Tegyvuoja pankai (detalė)
Liucija Kvašytė, God Save the Punks / Tegyvuoja pankai (detalė)
Ekvilina Milaševičiūtė, Always on
Parodos Tikėjimas vaizdas VDA Titanike, 2016
Marija Stonytė, Mokslo muziejus
Eglė Butukutė, Iš ciklo 1
Dovydas Korba, Skrydis baltame kube
Andrius Mikalauskas, Rožantinė Marija
Zigmas Vagonis, Ne/esantis tėvas
Zigmas Vagonis, Ne/esantis tėvas
Vladimir Leleiva, Garderobas
Dainius Obcarskas, Kūnas
Neringa Akcilonaitytė, Grėsmė
Nuotraukos: Valentyn Odnoviun