Vytauto Kumžos solo paroda „Half empty, half full“ „The Rooster Gallery“

2020 m. kovo 18 d., Trečiadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Iki balandžio 12 d. „The Rooster Gallery“ (Vilniaus g. 24, Vilnius) veikia naujo galerijos menininko – Vytauto Kumžos – personalinės paroda “Half empty, half full”.

Naujausioje kūrinių serijoje Vytautas provokuoja žiūrovą kurdamas fotografinius objektus bei skatindamas pastarųjų perfomatyvumą. Pasitelkdamas iliuziją, kintantį mastelį bei spalvų inversijas, menininkas mėgina išardyti nusistovėjusią kasdienių objektų logiką tam, kad skulptūros ir fotografijos priemonėmis galėtų juos rekonstruoti. Tiek trimačiams ekspozicijos elementams metant šešėlį nuo fotografijų, tiek ir klaidinančioje pačio atvaizdo priekinio plano bei fono sąveikoje, instaliacija vilioja: „Pažvelk. Taip, pažiūrėk dar kartą, tik šįkart įdėmiau”. Tai, švelniai tariant, trikdo ir patį žiūrovą. Esame susipažinę su vaizdų gavimo procesais, surasti bet kokį atvaizdą nebėra naujovė, o technologijos progresas didelio įspūdžio nebepalieka. Anot parodos autoriaus, „Atskleisdamas užkulisius, rodau kūrybos proceso vystymą, kuris šiandien, mano nuomone, dažnai yra įdomesnis už rezultatą.” Tokiu būdu menininkas žaidžia šiandieniniais vizualiniais kanonais-taisyklėmis ir viena vertus dalindamasis kūrybiniais užkulisiais, kita vertus pristatydamas juos ekspozicinėje (vadinasi, fasadinėje) erdvėje manipuliuoja žiūrovu, visos parodos metu versdamas kiekvieną lankytoją išlikti budriu. V. Kumžos siūloma fotografijos samprata išsiplečia į objektus, įspraustus į veidrodžio kampą miegamajame, sulankstytus piniginėje, lipnia juosta pritvirtintus spintelėje, sukištus į knygų vidų. Galbūt todėl menininko pasirinkti kasdieniai, paprasti objektai – kad įskaitytume kažką nepaprasto ten, kur viskas atrodo perdėm pažįstama.

Pristatydamas skirtingas fotografijos formas V. Kumža kuria fotografinius rinkinius, svyruojančius tarp absurdo, (ne)funkcionalumo, ar atskleidžiant patį žanro banalumą. Būtent išversdamas fotografijos vidų, menininkas pasitelkia ir nūdienai gerai atpažįstamus simbolius, kreipiančius į įvairias temas: sociopolitinių veiksnių diktuojamą nesaugumo, akylumo būseną (išreikštą vaizdo manipuliacija); kūrybiškumo svarbą šiandieninių technologijų virsmui (nuoroda į menininko studiją); o gal patį būties absurdiškumą (nereikalingų objektų fiksavimą naudojant reklamos fotografijai būdingą estetiką). Galima tik klausti, kaip visa tai turėtume vertinti? Kaip nurodo parodos pavadinimas – sprendimas atitenka mums patiems.

Bendradarbiaujant su Lietuvos dailės muziejumi paroda vyks Radvilų rūmuose (Vilniaus g. 24, įėjimas vidiniame Radvilų rūmų kieme).

Kuratorė: Ugnė Marija Makauskaitė.

Nuotraukos: Marius Žičius ir Artland

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *