Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda „Odd Attractor“ galerijoje „Vartai“
artnews.ltIki 2022 m. sausio 14 d. galerijoje „Vartai“ veikia Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda „Odd Attractor“.
Odd Attractor (angl. Keistasis atraktorius) įžengia į galerijos erdvę. Ji tuščia, bet būtybė, regis, nesuvokia, kad paroda atidaroma tik rytoj. Jos daugybė ilgų besisukančių čiuptuvėlių nedrąsiai liečia galerijos sienas, maži siurbtukai ir virpantys fraktalai ima lytėti patalpą vos jai peržengus slenkstį. Atrodo, kad Odd Attractor apėmęs nežymus irzulys ir sutrikimas, bet priėjus prie saulėgrąžų nuotraukų, visoje aibėje gyvio akių sušvinta šypsena. Jūsų akys susitinka su Odd Attractor žvilgsniu ir iš pradžių išvystate į jus spoksant vos dvi mažas juodas sagutes. Tačiau per kelias sekundes šios ima daugintis tarsi kaleidoskope, o toje vietoje, kurią, regis, reikėtų laikyti veidu, pasirodo tarantuliškas rainelių raštas.
Žinai, vakar iš tikrųjų nuvariau į saulėgrąžų lauką. Tavęs ten nemačiau – man pasakė, kad tu išėjai pradėt vlogint. Girdėjau, verslas rizikingas – bet kas tada nėra? Pastaruoju metu gan persitempiau – tiesiogine to žodžio prasme. Jau kurį laiką jaučiuos nekažką. Laikas lyg ištirpo mano kasdienybėj ir jau nebežinau, kuri šiandien diena. Jos visos atrodo vienodos, tik su mažutėm variacijom. Persekioja mane kaip karoliukai ant nesibaigiančios perlų virvelės – visi daugiau mažiau vienodi, bet tuo pačiu ir gan skirtingi. Žinai, ką turiu omeny, Saulėgrąža? Čia kaip „Edge of Tomorrow“ (liet. „Ties riba į rytojų“), tik kad man taip niekad ir nepradeda geriau sektis šitam žaidime.
Gyvybės forma prisiglaudžia arčiau monitoriaus ir ilgainiui susilydo ant dėžių krūvos priešais
videodarbą „Saulėgrąža“. Aplink Odd Attractor tarsi tūkstančiai vibruojančių blakstienėlių išsileidžia trūkčiojantys čiuptuvėliai. Staiga iš figūros iškyla trečia galva ir kažkas panašaus į ausį mikliai įsiklauso į balsą, skambantį iš kolonėlių.
Oi, atleiskit, nepastebėjau, kad čia sėdit! Nu bet kaip ir sakiau. Vakar buvau pasimatyme su savim saulėgrąžų lauke. Atrodo, tikrai nelengvas darbas visą laiką taip fotosintetint. Laukas, kaip girdėjau iš kelių liežuvaujančių bičių, pastaruoju metu irgi aprūgštėjo – dėl naujų trąšų. Trąšų, ar labiau verslų, monopoliųų! Sako, šitam lauke sąlygos nėr žiauriai geros. Saulėgrąža, man tikrai labai gaila matyt, kad UV spinduliai tave taip nuskriaudė. Ko gero, šiais laikais tai ne taip ir keista. Bet ei, žinai, ką neseniai mačiau #dermaTok? Pasirodo, retinoidai labai naudinga. Jie net gali panaikint epidermiui padarytą saulės žalą. Šitos planetos epidermis irgi jau kurį laiką pašlijęs, man vien pagalvojus apie tai nerimas kyla. Mano epidermis irgi pašlijęs… Vis atsiranda naujas sluoksnis, kol dar seno nespėjau nusimest. Bet ei, man pastaruoju metu viskas šiek tiek keista, nors ne taip, kaip klausei.
Odd Attractor liūdnai atsidūsta ir per visą kambarį sušnabžda paveikslų serijai, kabančiai ant sienos. Paveikslai įvairaus dydžio – dideli ir maži, su geometriniais ir organiniais raštais. Būtybė prieina arčiau ir savo daugybe smalsių akių įsižiūri į hipnotizuojančias figūras. Ji atrodo laikinai išmušta iš vėžių. Nežymus nuobodulys jau kurį laiką persekiojo jos vyzdžius, tačiau dabar, ant drobių išvydusi vingrias daugybines figūras, gyvybės forma garsiai sukikena.
Kai gulėjau ant savo dušo užuolaidos šalia saulėgrąžų lauko, pamačiau mėnulį. Jo, žinau, reikėjo pasiimt romantišką antklodę ir pintinę, bet tiesiog griebiau kas pirma pasitaikė po ranka. Kol žiūrėjau į vidurdienio dangų ir blyškų mėnulį, dangus pradėjo švelniai sūkuriuot ir suktis į tokias minkštas geometrines figūras. Aš net, ko gero, šiek tiek susijaudinau? Vienintelis nejudantis dalykas buvo mėnulis – atrodė kaip švelnus smeigtukas, prilaikantis judančius debesų darinius. Tarsi lėtai danguj besiskleidžiantys fraktalai. Man šiek tiek primena šituos paveikslus, jums ne? Mane ypatingai traukia va šitas – „Hyperboloid Gaze“. Paplepėjęs su saulėgrąžom ir bitėm radau tokį mažytį žolės stiebelį. Pažvelgiau į jį – ir jis pažvelgė į mane! Žemyn juo švelniai riedėjo maži prakaito lašeliai; toks jausmas, kad galėjau akies krašteliu pažvelgt tiesiai į jo vidinę struktūrą. Tarsi jis tyliai kviestų mane vidun, ląstelė po ląstelės, ląstelė po ląstelės… Sėdėjau ten daugybę valandų ir tiesiog į jį žiūrėjau.
Odd Attractor iš lėto juda priekin ir priartėja prie trijų mažo formato paveikslų. „FN Brush Twist“, „FN Shadow Twist“ ir „FN Double Warp“. Iš kitos gyvio galvos kyšteli akys, įsistebeilydamos ir alsuodamos į drobes. Čiuptuvėliai raitosi ir juda, imituodami šių trijų paveikslų vingius, posūkius bei gyslas. Iš Odd Attractor pasklinda tylus dūzgimas.
Man toks jausmas, kad šitoj planetoj mažėja chrono. Tačiau negaliu pasiduot paranojai. Kita vertus, galbūt šita paranoja, kuri persekioja mane jau kelias dienas tarp šitų terra-formų, galėtų būt atstatomoji priemonė? Pasipriešinimo aktas, būdas išgyventi? Saulėgrąža, laikas tirpsta, ir kaip ir išsireguliavęs neuroninis tinklas – matau, kad čia įsitvirtino jau gerokai per didelės Kapitalo ir Antropo scenos. Galbūt – bet čia tik galbūt – mums skubiai reikia naujų terra-išlikimo istorijų – tokių, kurios dauginasi, sūkuriuoja ir sukasi nesuskaičiuojamoj daugybėj chaotiškų pynių ir cilindrų, kaip ir šituose paveiksluose. Atvirkštinė šoko terapija, kad šitą istoriją išlaisvint iš dabartinės hegemonijos, nemanai?
Odd Attractor ima pamažu keisti spalvą į skirtingų atspalvių virtinę – aureolino, celadono ir purpuro. Šiai būtybei laikas ima tirpti, daugialypė, tarpžvaigždinė erdvė kviečia ją sugrįžti. Atėjo metas iškeliauti. Iš jos krepuskulinio epidermio pradeda veržtis minkšti lašeliai; iš pradžių mažyčiai, bet sulig kiekvienu įkvėpimu vis didėjantys. Atrodo, lyg gyvis verktų, žemyn krinta milžiniškos vis kintančių atspalvių ašaros. Staiga suprantate, kad Odd Attractor atlieka kosmozę – pasiruošimą palikti šią erdvę. Sulig kiekvienu krintančiu skysčio svogūnėliu būtybė vis labiau nyksta iš akiračio. Paskutinis čiuptuvinio jautiko dvelktelėjimas ir Odd Attractor palieka sceną.
Literatūra
Benjamin, Walter. “Theses on the Philosophy of History”, Benjamin, Walter
Illuminations (1968). New York: Schocken Books.
Butler, Octavia E. Dawn. New York: Warner Books, 1997.
Haraway, Donna. “Tentacular Thinking: Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene –
Journal #75 September 2016 – e-Flux.” e, prieiga internete: https://www.e-
flux.com/journal/75/67125/tentacular-thinking-anthropocene-capitalocene-
chthulucene/. Tikrinta 2021-11-15.
Kosofsky Sedgwick, Eve. “Paranoid Reading and Reparative Reading; or,
You’re So Paranoid, You Probably Think This Introduction is about You”, Eve Kosofsky
Sedgwick (red.) Novel Gazing: Queer Readings in Fiction (1997). Durham: Duke
University Press. s. 1–37.
Teksto autorė: Olivia Berkowicz
Grafinis dizainas: Gailė Pranckūnaitė
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Vika Prokopaviciute, Emerald Twist Triad, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 60 × 70 cm
Vika Prokopaviciute, Emerald Twist Triad, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 60 × 70 cm (detalė)
Vika Prokopaviciute, FN Brush Twist, 2021, Aliejus, drobė, 37 × 30 cm
Vika Prokopaviciute, FN Brush Twist, 2021, Aliejus, drobė, 37 × 30 cm
Viltė Bražiūnaitė ≈ Tomas Sinkevičius, Honies, 2021. Archyvinė pigmentinė spauda ant Hahnemühle Photo Rag popieriaus, 84,5 x 59,8 cm
Viltė Bražiūnaitė ≈ Tomas Sinkevičius, Honies, 2021. Archyvinė pigmentinė spauda ant Hahnemühle Photo Rag popieriaus, 84,5 x 59,8 cm
Viltė Bražiūnaitė ≈ Tomas Sinkevičius, Honies, 2021. Archyvinė pigmentinė spauda ant Hahnemühle Photo Rag popieriaus, 84,5 x 59,8 cm (detalė)
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Vika Prokopaviciute, Double Phoenix, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 200 × 130 cm
Vika Prokopaviciute, Double Phoenix, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 200 × 130 cm
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Viltė Bražiūnaitė ≈ Tomas Sinkevičius, Saulėgrąža, 2021. 4K video, garsas, 12’37”
Viltė Bražiūnaitė ≈ Tomas Sinkevičius, Saulėgrąža, 2021. 4K video, garsas, 12’37”
Viltė Bražiūnaitė ≈ Tomas Sinkevičius, Saulėgrąža, 2021. 4K video, garsas, 12’37”
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Vika Prokopaviciute, Hyperboloid Gaze, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 70 × 60 cm
Vika Prokopaviciute, Double Hyperboloid Spin, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 200 × 130 cm
Vika Prokopaviciute, Double Hyperboloid Spin, 2021. Aliejus, akrilas, drobė, 200 × 130 cm
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Vika Prokopaviciute, Quattro Twist, 2021. Aliejus, drobė, 200 × 130 cm
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Vika Prokopaviciute, Double Shadow Twist, 2021. Aliejus, drobė, 70 × 60 cm
Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus bei Vikos Prokopaviciutes paroda Odd Attractor galerijoje Vartai
Vika Prokopaviciute, FN Shadow Twist ir FN Double Warp, 2021. Aliejus, drobė, 37 × 30 cm
Lauryno Skeisgielos nuotraukos