.
2010    10    13

Tarptautinio Kauno kino festivalio programoje „Visos mūzos“ - kino žvilgsnis į meno pasaulį

artnews.lt

robert frank

Praėjusią savaitę džiuginęs, šokiravęs ir graudinęs Kauno gyventojus ir miesto svečius, Tarptautinis Kauno kino festivalis su visa filmų programa atkeliavo į Vilnių. Greta visos eilės garsių režisierių ir filmų, suskirsytų į kelias temines grupes, pavadinimais „Platus kampas”, „Tapatumai”, „Muzika, keičianti pasaulį” ir kt., kino festivalis nemažai dėmesio skiria ir meno bei kino sąsajoms atskleisti. Be Kaune rodytos šiuolaikinio menininko Deimanto Narkevičiaus filmų retrospektyvos bei spalvingos animacijos programos (su tokiais vardais kaip Piotr Dumała), festivalis paruošė į meno pasaulį orientuotą filmų programą „Visos mūzos“.

„Visų mūzų” filmai, kuriuos dar yra galimybė pamatyti Vilniuje:

Spalio 16 d. 13:00 val. kino teatras „Pasaka”, Didžioji salė, Vilnius

Amerikietiška kelionė  (An American Journey), rež. Philippe’as Séclier, Prancūzija, dokumentika, 58 min., 2009 m.

Šiuolaikinę fotografiją priimta skirstyti į laikotarpius „iki“ ir „po“ „Amerikiečių“ (The Americans) – revoliucinės knygos, kurią 1958-aisiais išleido fotografas Robertas Frankas. Prabėgus pusei šimtmečio, prancūzų režisierius ir fotografijos knygų redaktorius Philippe’as Séclier su skaitmenine vaizdo kamera patraukė R. Franko pėdsakais, pasišovęs atskleisti tiek bytnikų judėjimo dvasią, tiek legendinės knygos įtaką ne tik fotografijai, bet ir Amerikos kultūrai. Nuo Teksaso iki Montanos, nuo Nebraskos iki Luizianos, nuo Niujorko iki San Francisko – filmas „Amerikietiška kelionė“ yra 15 000 mylių odisėja per šiuolaikinę Ameriką. O keliauta tarp praeities ir ateities, fotografijos ir kino, tarp dviejų Amerikų, kurias skiria 50 metų laiko tarpas. Be žymiosios knygos gimimo dokumentacijos, ši kelionė atskleidžia klajoklio patirtį nuošaliame kelyje.

Apie režisierių:
Philippe’as Séclier, gimęs 1958 m., sudarė dvi fotografijos knygas: „Puerto viešbutį“ (Hôtel Puerto 2001) ir „Ilgą žvyrkelį“ (La Longue Route de Sable 2005, pagal Piero Paolo Pasolinio tekstą). Taip pat yra bendradarbiavęs su agentūra „Magnum Photos“ rengiant knygą „Magnum: 60 metų“ (Magnum, 60 ans 2007), skirtą tos agentūros 60-mečiui pažymėti. 2004-aisiais, naudodamasis archyvine medžiaga, Ph. Séclier sukūrė pirmąjį savo dokumentinį filmą „Akimirkos metuose“ (Instants d’année) – apie prancūzų fotografą Marcą Riboud. Jo antrasis dokumentinis filmas „Amerikietiška kelionė“ (An American Journey) atsirado iš visą gyvenimą trunkančio susidomėjimo fotografijos istorija.

Spalio 16 d. 15:00 val. kino teatras „Pasaka”, Didžioji salė, Vilnius

Sąvartynas (Waste Land), rež. Lucy Walker, Brazilija, Didžioji Britanija, dokumentika, 95 min., 2010 m.

Režisierės Lucy Walker dokumentinė juosta pasakoja apie įžymų Brazilijos menininką Viką Munizą ir jo kelionę nuo Žardin Gramašo, Rio de Žaneiro apylinkėse įsikūrusio didžiausio pasaulyje sąvartyno, iki elitinių šiuolaikinio meno institucijų. Su įvairiomis raiškos priemonėmis eksperimentuojantis V. Munizas kuria paveikslus iš maisto ir atliekų. Atvykęs į sąvartyną vykdyti meninio-socialinio projekto, bendrauja su šiukšlių rinkėjais ir rūšiuotojais – W. Shakespeare’o dramų vertais personažais, kurie, cituodami N. Machiavellį, dirba ir gyvena tarp šiukšlių. Vadovaujami V. Munizo, šie žmonės iš atliekų kuria jų orumą ir neviltį atskleidžiančius autoportretus. Tai įkvepiantis, emocionalus pasakojimas apie žmogaus dvasios grožį ir meno galią keisti pasaulį. Sąvartyno kasdienybės vaizdams poetikos suteikia jausmingas filmo garso takelis, kurio autorius – elektroninės muzikos kūrėjas Moby.

Apdovanojimai:
2010 m. – Berlyno tarptautinio kino festivalio programos „Panorama“ „Amnesty International“ prizas ir publikos simpatijų apdovanojimas.
2010 m. – kino festivalio „Sundance“ (JAV) publikos simpatijų prizas.

Apie režisierę:
Lucy Walker gimė Londone, studijavo anglų kalbą ir literatūrą Oksforde, vėliau – kinematografiją Niujorke. Režisierės karjerą pradėjo nuo trumpametražių filmų ir muzikinių klipų, kūrė televizijos serialus vaikams. Pirmasis jos pilno metražo dokumentinis filmas „Velnio žaidimų aikštelė” (Devil’s Playground, 2002) – apie amišų religinės bendruomenės paauglius – Karlovy Varų tarptautiniame kino festivalyje laimėjo specialųjį prizą dokumentikos kategorijoje. Antroji dokumentinė juosta „Aklumas” (Blindsight 2006), pasakojanti apie į Himalajus kopiančius aklus Tibeto vaikus, apdovanota Berlinalės „Panoramos“ publikos simpatijų prizu. Naujausias šios režisierės darbas „Atvirkštinis skaičiavimas“ (Countdown to Zero) pasirodė vos šią vasarą. Aktualūs ir jautrūs L. Walker filmai sulaukia žiūrovų pripažinimo visame pasaulyje.

Spalio 16 d. 17:15 val.  kino teatras „Pasaka”, Didžioji salė, Vilnius

Jeanas-Michelis Basquiat: šviesus vaikas (Jean-Michel Basquiat: The Radiant Child), rež. Tamra Davis,  JAV, dokumentika, 88 min., 2010 m.

Dokumentinis filmas „Jeanas-Michelis Basquiat: šviesus vaikas” – duoklė vienam žymiausių Amerikos dailininkų. Jis pagarsėjo grafičių kūriniais, dengusiais Niujorko sienas praėjusio amžiaus 8-ame dešimtmetyje. 1981-aisiais jis pirmąkart pabandė tapyti ant drobės ir jau po poros metų tapo dailininku, kurio šlovė prilygo roko žvaigždei. Nepaisant nuolatinių rasistinių išpuolių, juodaodis menininkas sulaukė kritikų pripažinimo ir finansinės sėkmės. Pasiekęs karjeros viršūnę, jis tebuvo 25 metų. Basquiat mirė nuo narkotikų perdozavimo 1988-aisiais, sulaukęs 27 metų. Jautriai ir psichologiškai tiksliai režisierė ir menininko bičiulė Tamra Davis atskleidžia šio charizmatiško jaunuolio, nepaprastai talentingo dailininko gyvenimo paslaptis. Paremtas unikaliu interviu, nufilmuotu T. Davis prieš daugiau kaip du dešimtmečius, šis filmas pasakoja apie žaibišką jauno menininko, kurio drobės dabar kainuoja milijonus dolerių, pakilimą ir nuopuolį. Be archyvinės medžiagos, filme daug interviu su Amerikos meno įžymybėmis, tarp jų – dailininku ir režisieriumi Julianu Schnabeliu, galerininku Larry‘iu Gagosianu ir daugybe kitų.

Apie režisierę:
Tamra Davis (gimė 1962 m.) – amerikiečių kino, televizijos bei muzikinių klipų režisierė ir operatorė. Ji išgarsėjo sukūrusi tokias komedijas kaip „CB4” (1993), „Bilis Medisonas” (Billy Madison 1995) ir „Kryžkelės” (Crossroads 2002), televizijos serialus „Mano vardas Erlas” (My Name Is Earl) ir „Grei anatomija” (Grey’s Anatomy) bei muzikinius vaizdo klipus grupėms „Depeche Mode”, „Sonic Youth”, „Beastie Boys” ir kt. 2006-aisiais pasirodė pirmasis jos trumpo metražo dokumentinis filmas „Pokalbis su Basquiat” (A Conversation with Basquiat), kuriame menininkas ir režisierės draugas Jeanas-Michelis Basquiat įamžintas prieš pat mirtį. Po ketverių metų šis trumpas filmas išaugo į pilno metražo dokumentinę juostą „Jeanas-Michelis Basquiat: šviesus vaikas” (Jean-Michel Basquiat: The Radiant Child). Filmas sulaukė kritikų ir žiūrovų pripažinimo visame pasaulyje bei buvo nominuotas didžiajam žiuri prizui 2010-ųjų „Sundance” kino festivalyje, dokumentikos kategorijoje.

Iliustracija: kadras iš filmo „Amerikietiška kelionė“.