.
2024    04    23

Lietuvos nacionalinis paviljonas: tarptautinis pripažinimas, tūkstančiai lankytojų ir tirpstantis katalogo tiražas

artnews.lt
Fot. Gintarė Grigenaitė

Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje Lietuvos nacionaliniame paviljone atidaryta Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos meninio dueto „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės (1933–2007) paroda „Uždegimas“ (angl. „Inflammation“). Atidarymo išvakarėse įtakingi kultūros naujienų portalai Valentino Klimašausko ir Joao Laia’os kuruotą paviljoną įtraukė į rekomenduojamų geriausių paviljonų sąrašus. Pirmomis bienalės dienomis „Uždegimą“ jau aplankė daugiau nei dešimt tūkstančių žmonių.

Paviljono komisaras – Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas. Instaliacijos kraštovaizdį ir architektūrą kūrė Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė („Išora x Lozutaitytė Studio“). Lietuvos nacionalinis paviljonas Sant’Antonino (Šv. Antano) bažnyčioje veiks iki spalio 31 d. 

Fot. Gintarė Grigenaitė

Atidarymas sutraukė meno mėgėjus  

Oficialus „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės parodos „Uždegimas“ atidarymas įvyko balandžio 19 d. Penktadienio vakarą prie Sant’Antonino (Šv. Antano) bažnyčios, kurioje įkurdintas paviljonas, susirinko gausus būrys meno piligrimų, Lietuvos meno ir menininkų gerbėjų, venecijiečių. Susirinkusieji užpildė aikštę priešais bažnyčią, renginį stebėjo nuo gretimo tiltelio ir net priešingo kanalo kranto.

Atidarymo metu menininkus, kuratorius ir visą kūrybinę komandą sveikino Lietuvos kultūros viceministrė Daina Urbanavičienė ir Lietuvos Respublikos ambasadorė Italijoje Dalia Kreivienė.

„Dalyvavimas Venecijos bienalėje kiekvienam menininkui tam tikra prasme yra nuolatinis uždegimas. Jis atveria naujas galimybes, nors ir reikalauja daug energijos ir ištvermės. Neabejoju, kad lietuvių duetui „Pakui Hardware“ tai taip pat bus ko nors naujo, didelio ir jaudinančio pradžia. Labai džiaugiuosi, kad Venecijoje pristatoma M. T. Rožanskaitės kūryba. Ji buvo išskirtinė Lietuvos menininkė, jos gyvenimas dėl politinių aplinkybių buvo labai sunkus. Galima sakyti, kad menininkės gyvenimas buvo kupinas daugybės uždegimų. Tačiau šiandien ji yra čia, kaip ir „Pakui Hardware“, ir tai dar viena kultūros ir kūrybos pergalė“, – kalbėjo kultūros viceministrė D. Urbanavičienė.

Ambasadorė D. Kreivienė padėkojo Lietuvos menininkams ir visai kūrybinei komandai, prisidėjusiai prie vieno gražiausių paviljonų Venecijos bienalėje įgyvendinimo ir puikiai reprezentavusiai Lietuvos kultūrą ir meną. Ji pažymėjo, kad kiekvienas parodos lankytojas ras įtraukiančią ir daug peno apmąstymams teikiančią instaliaciją, jungiančią dviejų kartų Lietuvos menininkų, kūrusių skirtinguose kontekstuose, vizijas ir kartu nuostabiai įsiliejančią į išskirtinę Sant’Antonino (Šv. Antano) bažnyčios erdvę.

Fot. Gintarė Grigenaitė

Paviljono komisaras, LNDM generalinis direktorius dr. A. Gelūnas savo kalboje pažymėjo, kad į Lietuvos nacionalinio paviljono atidarymą susirinkusi gausi tarptautinė publika rodo, kad menas tirpdo sienas ir kad „Pakui Hardware“ ir M. T. Rožanskaitės „Uždegimui“ tai pavyko padaryti. Dėkodamas LNDM komandai, pabrėžė, kad ji dar kartą įrodė gebanti įveikti net ambicingiausius tarptautinius projektus.

Paviljono atidarymo metu, paminėdama Lietuvos sezono Prancūzijoje programą ir Lietuvos nacionalinį paviljoną jungiančią „Pakui Hardware“ ir M. T. Rožanskaitės kūrybą, sveikinimo žodį tarė Prancūzų instituto Paryžiuje direktorė Agnes Alfandari.

Atidaryme dalyvavo Lietuvos ambasadorė prie Šventojo Sosto Sigita Maslauskaitė-Mažylienė, Lietuvos garbės konsulas Veneto regione Alberto’as Franceschis, Lietuvos kultūros atašė Italijoje Laura Gabrielaitytė-Kazulėnienė, Lietuvos kultūros instituto direktorė Julija Reklaitė, Lietuvos sezono Prancūzijoje komisarė Virginija Vitkienė, M. T. Rožanskaitės šeimos nariai, meno kritikai, kuratoriai, žurnalistai, partnerių ir rėmėjų atstovai. Susirinkusieji ilgai nesiskirstė, vakarinės saulės apšviestą paviljoną apžiūrinėjo ir tarpusavyje diskutavo net pasibaigus paviljono darbo valandoms.

Fot. Gintarė Grigenaitė

Estetiškai ir idėjiškai galingas uždegimas

Tarptautinė kultūros žiniasklaida V. Klimašausko ir J. Laia’os kuruotą Lietuvos nacionalinį paviljoną įvertino itin palankiai. Įtakingo portalo „Artnews“ redaktorius Alexas Greenbergeris „Uždegimą“ oficialaus atidarymo išvakarėse įtraukė į geriausių nacionalinių paviljonų dešimtuką. Penktoje vietoje pristatomas paviljonas apibūdinamas kaip įrengtas gražiausiai ir atveriantis kūniškų siaubų ekstravaganciją XVII a. bažnyčioje.

Dar palankiau „Uždegimą“ vertino Vokietijos kultūros žiniasklaidos gigantas „Monopol“. Redakcijos sudarytame rekomendacijų sąraše Lietuvos nacionalinis paviljonas užima pirmąją vietą ir aplenkia Vokietijos, Prancūzijos, JAV ir kitų šalių paviljonus. Apžvalgoje žavimasi, kaip įtaigiai „Uždegimas“ įrengtas bažnyčioje: „Parodoje eksponuojamos iš aliuminio ir stiklo pagamintos „Pakui Hardware“ voratinklinės, pulsuojančios skulptūros, pusiau natūralios, pusiau technologinės, panašios į 2007 m. mirusios M. T. Rožanskaitės paveikslų motyvus. Švietėjiškoje erdvėje instaliacija kalba apie mediciną, kūną, planetą krečiantį uždegimą.“

Tarptautinės žiniasklaidos dėmesio „Uždegimas“ sulaukė ir iki atidarymo Venecijos bienalėje. Interviu su menininkais ir recenzijas publikavo tokie kultūros leidiniai kaip „Artform“, „Art Review“, „Kunstforum International“ ir kiti. 

Paviljono katalogas tirpsta valandomis, nauja knyga apie M. T. Rožanskaitę taip pat sulaukia gerbėjų

LNDM ir „Mousse Publishing“ išleistas katalogas baigiamas išparduoti. Sidabrinėmis nervų gijomis išvedžiotas raudonas viršelis traukia pirkėjų dėmesį paviljone ir Venecijos bienalės knygyne. „Pakui Hardware“, V. Klimašausko, J. Laia’os, Eglos Mikalajūnės sudarytame kataloge publikuojami A. Gelūno, Estelle’ės Hoy, O. Lozuraitytės-Išorės ir P. Išoros-Lozuraičio, V. Klimašausko, J. Laios, Ingos Lācės tekstai. Kataloge pateikiamos itin aukštos kokybės „Pakui Hardware“ ir M. T. Rožanskaitės kūrinių reprodukcijos.

Fot. Gintarė Grigenaitė

Lankytojų dėmesio sulaukia ką tik pasirodęs ir Lietuvos nacionaliniame paviljone pristatytas katalogas „Marija Teresė Rožanskaitė: X-Rays of Art and Life“ (liet. „Marija Teresė Rožanskaitė: meno ir gyvenimo rentgenas“). „MTR art foundation“ išleistą knyga sudarė dr. Laima Kreivytė ir Mykolas Piekuras. Gegužės 7 d., antradienį, 18.00 val. sudarytojai knygą pristatys LNDM Vytauto Kasiulio dailės muziejuje.

Fot. Gintarė Grigenaitė

Skirtingų kartų žvilgsnis į sisteminių skriaudų padarinius ir kvietimas gyti

Venecijoje atidarytas „Uždegimas“ supina skirtingų kartų menines praktikas ir patirtis, tyrinėja šiandienos ekonominių ir socialinių priežasčių sukeltus (post)žmogiškų, socialinių ir planetos kūnų uždegimus. M. T. Rožanskaitės tapybą ir „Pakui Hardware“ skulptūrinę instaliaciją jungia medicinos ir sveikatos, gamtos, kosmoso temos ir pramoninio peizažo motyvai. 

„Uždegimas leidžia suvokti tai, kas nematoma plika akimi – žmogaus ir planetos kūnuose įrašytą istoriją, sistemas, kurios yra tikrosios negalavimų priežastys, užgniaužtą vidinį liepsnojimą. Tačiau atpažintas uždegimas gali tapti atspirties tašku kelyje į sveikimą, jei tik pradėtume rimčiau svarstyti visų dalykų – tiek gyvų, tiek inertiškų – tarpusavio ryšį. Instaliacija kviečia žiūrovą patirti šiek tiek karščiuojančią ir svaigstančią psichinę ir kūnišką būseną, kad būtų suvoktas sudėtingas gyvenimo tinklas. Tinklas, apimantis daugybę subjektų ir sričių – nuo medicinos iki hibridinės gamtos, nuo nervų sistemos iki trūkinėjančių technologinio skenavimo garsų“, – pasakoja N. Černiauskaitė ir U. Gelguda.

Fot. Gintarė Grigenaitė

Užsieniečiai visur

Venecijos šiuolaikinio meno bienalė rengiama kas dvejus metus nuo 1895 m. Tai prestižiškiausia šiuolaikinio meno paroda pasaulyje. Šių metų bienalės parodos tema – „Užsieniečiai visur“ (it. „Stranieri Ovunque“). Kuratoriaus Adrano Pedrosos sprendimu daugiausia dėmesio jubiliejinėje parodoje skiriama menininkams, kurie patys yra užsieniečiai, imigrantai, išeiviai, diasporos, emigrantai, tremtiniai ir pabėgėliai.

Lietuvos nacionalinis paviljonas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje
Chiesa di Sant’Antonin
Castello 3300
30122 Venice
https://www.labiennale.org/en/noticeboard/453
Atviras I–VII nuo 11.00 iki 19.00 val.
Patogiausia pasiekti vandens autobusu (vaporetto) vykstant iki stotelės San Zaccaria A.

Organizatorius Lietuvos nacionalinis dailės muziejus
Menininkai: Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė, Ugnius Gelguda) ir Marija Teresė Rožanskaitė
Paviljono kuratoriai: Valentinas Klimašauskas, Joao Laia
Paviljono komisaras Arūnas Gelūnas
Parodos aplinkos ir kraštovaizdžio architektūra: Išora x Lozuraitytė Studio (Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė) 
Šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas
Dizaineris Vytautas Volbekas
Koordinatoriai: Evaldas Stankevičius, Egla Mikalajūnė
Architektė koordinatorė Eglė Jagminė

Viešųjų ryšių prodiuserė Rūta Statulevičiūtė-Kaučikienė
Tekstų vertėjas į italų kalbą Adriano Cerri
Tekstų anglų kalba redaktorė Alexandra Bondarev

Paviljoną pristato Lietuvos Respublikos kultūros ministerija
Paviljoną finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Partneriai:
carlier | gebauer
Plasta Group

Rėmėjai:
Exterus
Tarptautinė advokatų kontora COBALT
Girteka
Glassic
Linen Tales
Noewe Foundation
Nord Cranes Systems
Piritas

Informaciniai partneriai:
LRT
JC Decaux Lietuva
Artnews.lt

Specialias padėkas LNDM skiria Algei Andriulytei, Micolai Clarai Brambillai, Laurai Gabrielaitytei-Kazulėnienei, Norbertui Hincui, Andriui Ivanovui, Lolitai Jablonskienei, Milvydui Keziui, Povilui Laurinaičiui, Simonui Mackevičiui, Aušrinei Mačėnienei, Jolantai Marcišauskytei-Jurašienei, Gediminui Mikelaičiui, Mindaugui Reklaičiui, Arūnui Steponėnui, Marcui Scurati’ui, Mažvydui Truklickui, Jonui Volosčenkai