• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
.

Nojaus Petrausko paroda „Blyksnis prieblandoje“ AP galerijoje

 Lapkričio 7 d. 19 val. sostinės AP galerijoje, įsikūrusioje Jono Meko skersvėjyje, atidaroma Nojaus Petrausko tapybos paroda „Blyksnis prieblandoje“. Paroda bus eksponuojama iki gruodžio 3 dienos.

Simboliniai personažai saugo magiškus ritualus

Vienas labiausiai prikausčiusių mano žvilgsnį parodos paveikslų „Eisena“ prašosi ypatingo dėmesio. Jame pavaizduotas prakiuręs, skylėtas dangus, iš krūmų šakų tarsi pačios gamtos pastatytas trijų arkadų tiltas ir keturi juo einantys padarai. Fantastinės būtybės pasipuošę – jų spalvotus ir dėmėtus kūnus dengia ilgi apsiaustai. Ryškiomis spalvomis nutapytos draperijos ir gobtuvai primena viduramžių drabužius. Tokių gyvių nesu mačiusi nei realybėje, nei enciklopedijoje – ilgi snapai, smailios ausys, aštrūs, grėsmingi, maži dantukai, kaktos paženklintos ragais…

Tai žuvys ar paukščiai? Seniai išnykusių dinozaurų palikuoniai? Rankose jie laiko į savąsias panašias galvas. O gal tai tik kaukės, o jie paprasti žmonės? Jų kūnai tikrai visai panašūs į mūsų. Vienas iš jų rankose nešasi už siūlo pririštą auksinį kiaušinį, kitaip Hiraṇyagarbha – mūsų visatos įsčias, pirmykštės pasąmonės simbolį.

Po tiltu vandenyje plaukioja dvi gulbės. O gal ir ne gulbės. Jų plunksnos raudonos tarsi degtų liepsnose, o galvos lyg mitinių ar genetiškai modifikuotų būtybių. Kairioji į mane žiūri ir nebyliai kaltina – „tavęs čia neturėtų būti“. Gulbės saugo magišką miško gyvių ritualą, procesiją nuo kitų akių. Užmerkiu ir vėl atmerkiu savąsias – tai ne sapnas, ne vizija, o paveikslo siužetas, tarsi blyksnis, skrodžiantis kasdienybę netikėtumu.

Naujoji paroda koncentruojasi į blyksnį tarp dviejų pasaulių

„Blyksnis prieblandoje“ – tai aštuntoji personalinė tapytojo N. Petrausko paroda, kurioje autorius eksponuoja naujausius tapybos darbus ir miniatiūras. Šią vasarą Molėtų dailės galerijoje dailininkas pristatė retrospektyvinę, pastarųjų dešimties metų darbų ekspoziciją pavadinimu „Kitapus“. Ji tarsi priešistorė, įžanga naujajai parodai. Kaip teigia menininkas, naujoji paroda „Blyksnis prieblandoje“ koncentruojasi jau ne į šiapus ar kitapus skirtį, bet į būseną – trumpą blyksnį tarp šių pasaulių.

N. Petrauskas sako: „Šis blyksnis – tai žara, jungianti tamsos ir dienos pasaulius, kai abiejų pasaulių gyvūnai ir būtybės gali kartu stebėti ryto ar vakaro virsmą. Toks blyksnis ištinka du kartus per parą. Vienas pasaulis išnyksta ir transformuojasi į kitą. Kažkas stebės žarą iš abiejų pasaulių – šiapus ir kitapus, o kažkam ryto žara niekada neišauš.“

Parodos epigrafu gali tapti  Frydricho Nyčės mintis iš knygos „Ryto žara”: „O gal jis nori tos savo tamsos, nori likti nesuprantamas, slėpiningas, mįslingas, nes žino, kas jo laukia: savas rytas, savas išsivadavimas, sava ryto žara?.. Jis tikrai grįš, tik neklauskit, ko jis ten, giliai, ieško: tą jis pasakys pats, kai vėl bus „virtęs žmogumi”.

Dailininkas kasdienybę pripildo magija

Menininko darbai savo mistiškumu ir fantasmagoriniais siužetais gali priminti šiaurietiško renesanso kūrėją Jeronimą Boschą, o detalumu, dramatiškumu, tamsiais paveikslų fonais – baroko tapytojus.

Tarp N. Petrausko įkvėpimo šaltinių galime įvardinti tėvo ir tapybos mokytojo Romualdo Petrausko (1958–2021), menininko Stasio Eidrigevičiaus ar senųjų meistrų kūrybą.

„Blyksnis prieblandoje“ – tai ne tik parodos pavadinimas, bet ir svarbus Nojaus kūrybos bruožas. Menininkas žaidžia blyksnių (šviesos) ir prieblandos (tamsos) kontrastais, kitaip chiaroscuro, tarsi režisierius ar scenografas kurdamas išraiškingas, teatrališkas paveikslų mizanscenas. Paveiksluose į vientisą spektaklį susijungia: erdvė, apšvietimas, personažai-aktoriai, dekoracijos ir daugiasluoksnes prasmes slepiančios metaforos.

Nepaisant fantastinių, dažnai siurrealių, kartais apokaliptinių paveikslų siužetų, jauno dailininko kūrybą galime apibūdinti ir kaip kasdienišką. Pasak menininko, rodyti ir vaizduoti paprastą kasdienybę neįdomu, todėl jis ją pripildo magijos ir pasiūlo pamatyti kitą jos versiją. Kitas realybės variantas yra kupinas lietuviškų pasakų, mitologijos, gamtos – miškų, pelkių ir juose gyvenančių ir galimai gyvenančių būtybių.

Paroda „Blyksnis prieblandoje“ – tai kvietimas sujungti šias dvi kasdienybes ir bent trumpam, kaip ir ryto ar vakaro žaros blyksnis pabūti ten, kur tavęs įprastai neturėtų būti.

Nojus Petrauskas (g. 1990) yra jaunosios kartos tapytojas. Vilniaus dailės akademijoje baigė scenografijos bakalauro ir monumentaliosios tapybos magistro studijas. Menininkas aktyviai dalyvauja grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje – JAV, Vokietijoje, Ispanijoje, Lenkijoje. Yra surengęs personalines parodas – „Du monologai“ (2014), „Transcendentinis siuras“ (2019), „Miego apeigos“ (2020), „Regėjimai“ (2021), „Sapno apeigos“ (2022), „Kitapus“ (2023).  AP galerijoje pristatoma paroda „Blyksnis prieblandoje“ – jau aštuntoji asmeninė menininko paroda.

Nojus Petrauskas 2016 metais Baltic Young Artist Award konkurse pelnė publikos pasirinkimo apdovanojimą. 2023 m. menininko darbas „Kelrodis“ (2022-2023) buvo publikuotas ant kultūros ir meno mėnesinio žurnalo „Kultūros barai“ viršelio.

Teksto autorė menotyrininkė Agnė Taliūtė