• Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
  • Žinios
.

Grupinė paroda „Šaknys ir laidai“ galerijoje „Atletika“

Birželio 27 d., ketvirtadienį, 19 val. galerijoje „Atletika“ (Vitebsko g. 21, Vilnius) atidaroma grupinė Lietuvos ir užsienio kūrėjų paroda „Šaknys ir laidai“. Parodoje pristatomi menininkų Merle Bergers, Marios Castellanos, Mindaugo Gapševičiaus, Lerin/Hystad, Špelos Petrič kūriniai, parodos kuratorė – Katažyna Jankovska.

Kibernetinis miškas
pilnas pušų ir elektronikos
kur elniai ramiai vaikšto
pro kompiuterius
tarsi jie būtų gėlės
linguojančiais žiedais.

Richardas Brautiganas, „All Watched Over by Machines of Loving Grace“, 1967

Dėl riboto juslinio suvokimo mums nepavyksta užmegzti ryšio su augalais. Augalai juda per lėtai, kad žmogaus akis pastebėtų, o jų skleidžiami cheminiai ir elektriniai signalai nejuntami. Todėl pasikliaujame technologiniais prietaisais, kurie tarsi jutiminiai protezai sugeba prisitaikyti prie lėtesnės augalo laiko skalės, aptikti signalus, tarpininkauti tarp žmogaus ir augalo.

Menininkai jau nuo XX a. aštuntojo dešimtmečio eksperimentavo jungdami technologijas ir augalus, kurdami naujas, hibridines intelekto formas. Augalai pripažinti „analoginiais elektriniais kompiuteriais“, gebančiais perduoti informaciją dideliais atstumais, jie laikomi natūraliais jutikliais dėl gebėjimo aplinkoje aptikti pokyčius. Tai įkvėpė kurti naujus kompiuterių, robotų ir tinklų dizainus, pereinant nuo elektroninių sistemų ir silicio lustų prie hibridinių augalų-mašinų. Šiuo metu, kai, bandydami atkartoti žmogaus lygio intelektą, kuriame dirbtinį, kyla klausimas, ar galėtume panaudoti augalų kolektyvinio sprendimų priėmimo, informacijos apdorojimo ir išteklių paskirstymo metodus (pavyzdžiui, simbiotinius grybų ir augalų santykius), norėdami „pamaitinti“ duomenų ištroškusius algoritmus. Rašytojas Jamesas Bridle’as klausia, kaip atrodytų dirbtinis intelektas, sukurtas pagal miško pavyzdį.

Nuo dirbtinio intelekto sistemų, analizuojančių augalų elgesį, iki biohibridinių instaliacijų, atskleidžiančių jų jutiminius gebėjimus, – parodoje „Šaknys ir laidai“ pristatomi eksperimentiniai meno kūriniai, kuriais žaismingai tyrinėjami galimi žmonių ir augalų santykiai. Užuot siekę išnaudoti technologijas produktyvumui, šie kūriniai mažina atotrūkį tarp žmonių ir augalų pasaulių, atskleisdami paslėptą dimensiją. Kas būtų, jei galėtume iššifruoti slaptus augalų ir grybų pokalbius? Kas nutinka, kai augalai bendrauja per atstumą, sujungti internetu? Kaip veiktų mašinos, įrenginiai, kurių vienintelis tikslas – žaisti su augalais?

Menininkai – Merle Bergers, Maria Castellanos, Mindaugas Gapševičius, Lerin/Hystad, Špela Petrič

Kuratorė – Katažyna Jankovska
Dizainas – Ringailė Demšytė
Techninis vadovas – Merkys Žebrauskas

Atidarymas ir ekskursija su kuratore – 2024 m. birželio 27 d. 19 val.
Paroda veikia 2024 m. birželio 28 – rugpjūčio 8 d. trečiadieniais – penktadieniais 16.00 – 20.00.
Parodos uždarymo renginys su menininkais – 2024 m. rugpjūčio 8 d.

Adresas: galerija „Atletika“, Vitebsko g. 21, Vilnius. Įėjimas į parodą ir renginius nemokamas, be registracijos.

Parodą organizuoja Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga (LTMKS). LTMKS veiklas finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Parodą iš dalies remia Acción Cultural Española (AC/E), Swedish Arts Grants Committee.