Arthuro Jafos ir Kipro Dubausko parodos atidaro naują ŠMC vasaros parodų sezoną
Liepos 10 d. 18 val. Šiuolaikinio meno centras (ŠMC) vasaros parodų sezoną atidaro dviem solo parodomis. Viena jų skirta rasės temai – tai dvi videoinstaliacijos, kurias sukūrė amerikietis menininkas Arthur Jafa, 2019 m. Venecijos bienalėje įvertintas „Auksinio liūto“ apdovanojimu. Antroji – specialiai ŠMC erdvėms sukurta skulptoriaus ir analoginio kino kūrėjo Kipro Dubausko paroda „Dienanakčiavimas“, kurios dalis bus eksponuojama ant ŠMC stogo. Atidarymo metu pasirodymą surengs muzikos grupė „Truck“ (Vokietija).
Menininkas Arthur Jafa tyrinėja skaudžius rasės politikos ir tapatybės klausimus. Jo kūrybos centre – įvairūs viešojoje erdvėje ir popkultūroje rasiniu pagrindu susiformavę kultūriniai reiškiniai, įsitikinimai ir galios dinamika.
„Lietuvoje rasizmo tema ypatingai į viešumą iškilo pastarosiomis savaitėmis – nors, be abejo, nei Lietuvoje, nei pasaulyje tai nėra naujas reiškinys. Ir vis tik dar sunku kalbėti apie rasizmą, trūksta tinkamų žodžių ir tam tikro atvirumo. JAV menininko Arthuro Jafos kinematografinė kalba, jo filmuoti interviu, naudojama archyvinė medžiaga, kolaboracijos su kitais kūrėjais – visa tai turi didžiulę įtaigą, idėjinį ir emocinį krūvį. Parodoje rodomi filmai geba prikaustyti žiūrovą prie ekrano ir giliai panardinti į minčių, jausmų ir istorijų srautą. Paroda, ją lydintys renginiai ir leidybos projektai tęsia šią žiemą ŠMC organizuotos serijos „Rasės pokalbis“ temas,“ – sakė parodos kuratorė Virginija Januškevičiūtė.
Vilniuje bus parodyti du menininko filmai: „akingdoncomethas“ (2018) – vienas kitą papildančių ir pertraukiančių afroamerikiečių gospelų ir pamokslininkų kalbų montažas, ir dokumentinis esė filmas „Dreams Are Colder Than Death“ (2014). Vienas pagrindinių kalbinamų pašnekovų šiame filme yra JAV rašytojas Fred Moten, atstovaujantis feminizmo įtakoje susiformavusią kryptį rasės ir kultūros studijose. Menininko kūryba taip pat įsiliejo į naująją feminizmo bangą ir tapo svarbiu šios progresyvaus teorinio ir politinio judėjimo ramsčiu.
„Lietuvių menininko Kipro Dubausko paroda yra aktuali ir šiandien verdančių diskusijų apie viešąją erdvę kontekste. Kas yra viešoji erdvė, kam ji priklauso, kam ji prieinama ir ką išstumia, kas gali spręsti, kokia ji turėtų būti, ar tradicinės institucijos yra pajėgios čia veikti, ar išvis įmanomas susitarimas ir ar verta jo paisyti? Dubausko miesto tyrinėjimai, išsiskleidžiantys jo parodoje, netiesiogiai dalyvauja šiose šiandien itin svarbiose diskusijose ir siūlo kai kuriuos alternatyvius ir poetiškus dalyvavimo viešumoje modelius,“ – menininko kūrybą pristato parodos kuratorė Ūla Tornau.
„Dienanakčiavimas“ – tai Kipro Dubausko personalinė paroda ant ŠMC stogo, kviečianti neįprastais maršrutais patirti pastatą ir miestą. Ji sukonstruota reaguojant į pandemijos metu pakitusį santykį su viešosiomis erdvėmis ir siekiant prieš artėjančią ŠMC pastato rekonstrukciją sujungti jo vidų ir išorę. Menininko kūriniuose ryški pogrindžio – geografinio ir urbanistinio, institucinio ir politinio – tema. Jis tyrinėja mažai kam žinomas miestų erdves ir maršrutus, tokius kaip požeminiai miesto infrastruktūrų̨ tuneliai, jungiantys skirtingas miestų dalis, arba tik specifinėms grupėms ar vietiniams žinomi, o gal apskritai pamiršti takai. Paroda padalinta į keletą erdvių, kurios atitinka nakties ir dienos, požemio ir pasaulio, pogrindžio ir viešo gyvenimo režimus. Parodoje bus pristatytos architektūrinės intervencijos, kelios didelių matmenų skulptūrinės instaliacijos, naujas 16 mm kino filmas ir kviestinių menininkų kūriniai. Į įrengtą repeticijų studiją dirbti kviečiami muzikos kūrėjai, kurie parodos metu gyvai kurs skirtingus garso takelius menininko pagrindiniam parodos filmui ir ekspozicijos erdvei.
Iliustracijoje: Arthur Jafa, „Dreams Are Colder Than Death“ (2014)