POST ARS grupei – 20

2009 m. gruodžio 15 d., Antradienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
1992 post ars portretas

Gruodžio 18 d., penktadienį, 18 val. Šiuolaikinio meno centre (Vokiečių g. 2) atidaroma menininkų grupės POST ARS jubiliejinė paroda.

Paroda POST ARS_20_KONTEKSTAI – tai 20-ies metų menininkų grupės veiklos retrospektyva, atveriama penkiuose ekranuose ir skaitmeniniame parodos kataloge. Parodos, akcijos, performansai, nufilmuoti dažnai mėgėjiška kamera, šiandien ne tik liudija reikšmingą grupei POST ARS laiko ir nueito kūrybinio kelio atkarpą, bet ir įamžina svarbią Lietuvos šiuolaikinio meno istorijos dalį. Paroda įdomi, vertinga ir aktuali ir kaip meninis įvykis, ir kaip svarbus Lietuvos kultūros raidos dokumentas.

Šiandien grupę POST ARS jau galima vadinti šiuolaikinio meno klasika. Tačiau 1990 metais savo pirmąja paroda „Kauno dailininkų instaliacijos“ LDS Kauno skyriaus galerijoje POST ARS sukėlė precedento neturėjusį socialinį atgarsį: pasipiktinusi Kauno menininkų dalis rengė piketus, miesto spaudoje pasirodė itin nepalankios recenzijos, o pati paroda uždaryta po trijų dienų. Kaip vėliau rašė dailėtyrininkas Alfonsas Andriuškevičius, POST ARS dėka Kaunas tuomet vėl trumpam buvo tapęs laikinąja Lietuvos avangardo sostine – surengta avangardiškiausia to meto paroda, įsisteigė avangardiškiausia to meto dailininkų grupė.

POST ARS tapo viena pirmųjų nepriklausomoje Lietuvoje susibūrusių menininkų grupių (grupė oficialiai susikūrė 1989 m. Jos branduolį sudarė menininkai Aleksas Andriuškevičius, Robertas Antinis, Česlovas Lukenskas, Gintaras Zinkevičius). POST ARS nariai tapo ir vieni pirmųjų „naujojo meno“ formų kūrėjų bei propaguotojų (minėtoje parodoje pirmą kartą Lietuvoje oficialiai buvo pavartotas „instaliacijos“ terminas). Instaliacijos, akcijos, performansai, hepeningai, žemės meno projektai – tokie platūs menininkų grupės kūrybos barai, dažnai jų veiklos neleidžiantys sutalpinti į jokias teorines kategorijas. Jų kūrybai būdinga efemeriškumas, provokacija, akibrokštas, netikėtumas, laikinumas, entropinių medžiagų naudojimas – žemės, vandens, ugnies, stiklo, šiukšlių. Dažnai jų kūrinių medžiaga tampa ir pačių menininkų kūnai.

Parodoje pristatomas skaitmeninis grupės kūrybos katalogas. Lietuvoje tai dar gana retas leidinio formatas, tačiau jo privalumas – milžiniškas informacijos ir filmuotos medžiagos kiekis. Kataloge pristatoma išsami POST ARS biografija, menininkų portfolio, interviu su grupės nariais, kitų menininkų atsiliepimai, daugybė nuotraukų ir videofragmentų.

Parodos kuratorė: Daiva Citvarienė.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *